نگرانی استولتنبرگ از انتخاب ترامپ

  • سه شنبه 2 آذر 1395 ساعت 23:52

محمد حیدری
 انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا منجر به نگرانی و نارضایتی مقامات ناتو شده است. اگرچه اخیرا ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو و دونالد ترامپ با یکدیگر گفتگو کرده اند، اما اظهارات ضد ناتوی ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی آمریکا نگرانی هایی را در مجموعه اعضای پیمان آتلانتیک شمالی ایجاد کرده است. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو اعلام کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا و ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در گفتگوی تلفنی بر اهمیت پایداری این ائتلاف نظامی تاکید کردند و ترامپ بر پایبندی واشنگتن نسبت به امنیت ناتو تعهد داده است.با این حال مشخص نیست که آیا ترامپ در عمل به این وعده خود پایبند خواهد ماند یا خیر! ترامپ در جریان رقابتهای انتخاباتی آمریکا ساختار ناتو را به صورتی علنی به چالش کشیده است. 
ترامپ در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود که ممکن است در رویکرد حمایتی واشنگتن از کشورهای عضو ناتو تجدیدنظر کند. رئیس جمهور منتخب آمریکا و دبیر کل ناتو هر دو بر اهمیت پایدار این سازمان تاکید کرده و در خصوص اینکه ناتو چگونه خود را با فضای امنیتی جدید مطابقت دهد، از جمله برای مقابله با تروریسم، رایزنی و مذاکره کرده اند.ترامپ احتمالا در نشست سال آینده ناتو در بروکسل شرکت خواهد کرد.دو طرف همچنین درباره هزینه‌های دفاعی ناتو مذاکره کردند و توافق نمودند که پیشرفتهایی در زمینه مشارکت عادلانه تر در هزینه های نظامی ناتو حاصل شده ولی هنوز باید کارهای بیشتری انجام شود.
کشورهای اروپایی میزان هزینه های دفاعی خود را به شدت کاهش داده‌اند و این مسئله موجب شده است تا آمریکا سه چهارم هزینه های ناتو را تامین کند. بریتانیا، یونان، پرتغال و استونی تنها کشورهای اروپایی هستند که به هدف ناتو برای اختصاص 
2 درصد تولید ناخالص داخلی به هزینه های نظامی عمل کرده‌اند. آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا کمتر از 2 درصد تولید ناخالص داخلی اش را صرف هزینه های نظامی می کند.
استولتنبرگ پیش از گفتگو با ترامپ نیز در سخنانی تاکید کرد: 
من مطمئن هستم که دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا، سازمان ناتو را رهبری و هدایت خواهد کرد.به ترامپ خواهم گفت که افزایش هزینه های نظامی اروپا یکی از اولویت‌های
 اصلی من خواهد بود و وزرای دفاع عضو ناتو از این مسئله حمایت کرده اند. مهمترین مانع متقاعد کردن وزرای دارایی کشورهای عضو ناتو برای افزایش هزینه های نظامی است.زمانی که با افزایش تنش ها روبه‌رو هستید، باید هزینه های نظامی را افزایش دهید. جلوی کاهش هزینه های نظامی را بگیرید و به تدریج هزینه های دفاعی را افزایش دهید تا به 2 درصد تولید اقتصادی برسد.


ثبت نظر

ارسال