قصه خدمات پس از فروش / مشتریانی که مجبورند با حلوا حلوا دهان شیرین کنند

بجنورد- همواره هزاران گوشی بدون گارانتی در دست خریداران می چرخد و تعمیر آن در زمان بروز مشکل، موضوعی است که در موارد متعدد مشکلاتی را برای خریداران به وجود می آورد.
  • چهارشنبه 3 آذر 1395 ساعت 9:26
نویسنده : شیری علاوه بر گوشی های بدون گارانتی، گوشی های دیگری هم در دست مردم وجود دارد که هنگام بروز مشکل، تعمیرکار مناسبی برای آن ها یافت نمی شود. با توجه به آشفته بازار خدمات پس از فروش تلفن همراه، فعالیت برخی تعمیرکاران بدون تخصص و تجهیزات نیز مزید بر علت شده و خریداران گوشی را دچار مشکل کرده است.
یکی از مراجعان به تعمیرگاه های غیرمجاز که با مشکلات متعددی مواجه شده است، در این باره می گوید: با این که گوشی های تلفن همراه به راحتی در بازار یافت و تبلیغات زیادی هم برای فروش آن ها انجام می شود، اما در زمان تعمیرات با نبود قطعات لازم و یا نبود قطعه اصلی آن مواجه می شویم.
«شاکری» می افزاید: به نظر من این گونه مسائل به دلیل نظارت های ضعیف متولیان امر و فرصت طلبی سودجویان پیش می آید، یعنی فرصت طلبان با ترفندهای مختلف به دنبال سودجویی خودشان هستند.
وی اظهارمی دارد: گاهی دیده شده است، قطعات غیر اصلی را به عنوان قطعه اصلی و با هزینه بسیار بالا برای مشتری نصب می کنند، اما زمان زیادی نمی گذرد که مشکل دوباره ظاهر می شود.
وی می‌افزاید: گوشی ام را برای فلش کردن در یک تعمیرگاه گذاشتم، پس از تحویل متوجه سختی کار با گوشی شدم و پس از پیگیری و اعتراض به تعمیرکار، علت را شکسته شدن گوشی در هنگام تعمیر و تعویض قطعات آن ذکر کرد که متأسفانه قطعات غیر اصلی هم روی گوشی نصب کرده بود.
وی اضافه می کند: گاهی تعمیرکاران گوشی هزینه های چند برابری از مشتری دریافت می کنند، در حالی که هیچ گونه تست کنترلی هم به مشتری تحویل داده نمی شود.
یکی دیگر از شهروندان در این رابطه می گوید: تبلتی را که صفحه «ال سی دی» آن مشکل دار شده بود به چند تعمیرگاه بردم و هر کدام پس از 2 یا 3 روز گفتند امکان تعمیر وجود ندارد و قطعه مورد نظر آن فقط در تهران یافت می شود و چون همه اتفاق نظر داشتند، در یک فرصت مناسب به تعمیرگاهی در تهران مراجعه کردم و متوجه شدم برخی از قطعات تبلت عوض شده و چون به چند تعمیرگاه برده بودم، امکان پیگیری وجود نداشت.
وی اضافه می کند: با این که عمده گوشی ها گارانتی دارند، اما برای تعویض «ال سی دی» هیچ گارانتی ارائه نشد و امکان دارد با هر بار خرابی این قطعه، ناگزیر به صرف هزینه دوباره شوم.
یکی دیگر از شهروندان که او نیز به دلیل ارائه نشدن خدمات گارانتی توسط تعمیرکار دل پردردی دارد، می گوید: دارندگان گوشی هایی که گارانتی دارند، نباید در مدت زمان مشخص شده، هزینه ای برای تعمیر پرداخت کنند، اما پس از مشکل دار شدن گوشی، شرایطی را برای ارائه خدمات اعلام می کنند که ناگزیر به پرداخت هزینه تعمیر می شوند.
وی اظهارمی دارد: یکی از آشنایان 2 ماه گذشته گوشی با گارانتی خریداری کرده بود که به دلیل یک سری اشکالات صدای تماس گیرنده شنیده نمی شد و وقتی مسئله را پیگیری کرد تا بتواند گوشی را تعویض یا تعمیر کند، تعمیرکار به بهانه این که به گوشی ضربه خورده و این مشکل ایجاد شده است، از ارائه خدمات با گارانتی خودداری کرد و ناگزیر به پرداخت هزینه های بالایی برای تعمیر گوشی شد.
وی ادامه می دهد: وقتی این مشکل را به متولیان امر منتقل کردیم، پس از پیگری چند روزه با این پاسخ مواجه شدیم که این تعمیرگاه بدون مجوز فعالیت می کند و معتبر نیست و پیگیری ما نتیجه ای نداشت.
یکی از تعمیرکاران تلفن همراه نیز که بی توجهی برخی شهروندان در هنگام خرید را عامل اصلی بروز این گونه مشکلات می داند، می گوید: برخی شهروندان تنها موردی که در هنگام خرید توجه دارند، زیبایی گوشی و در نهایت داشتن گارانتی است، در حالی که استفاده از خدمات گارانتی نیز شرایطی دارد که گاهی شهروندان آگاه نیستند و همین مسئله مشاجرات بین طرفین را موجب می شود.
وی که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش ندارد، ادامه می دهد: هیچ گوشی در اثر ضربه، افتادن در آب و چند مورد دیگر شامل گارانتی نمی شود، اما در ماه چند مورد مراجعه به همین دلیل داریم که یا در آب افتاده و یا ضربه خورده است و مشتریان این شرایط را از ترفندهای سودجویی کسبه تلقی می کنند و تا مدت ها با این گونه موارد درگیر می شویم که بسیار زمان بر است.
به گفته وی، برخی از افراد هم به جای مراجعه به تعمیرگاه های مجاز، به هر تعمیرگاهی مراجعه می کنند و انتظار خدمات دهی دارند، در حالی که باید در انتخاب فروشگاه و حتی تعمیرگاه دقت کافی داشته باشند تا در هنگام نیاز به دریافت خدمات دچار مشکل نشوند.
رئیس اتحادیه لوازم الکتریکی مرکز استان با بیان این که هزینه گارانتی کردن گوشی برعهده مشتریان است، می گوید: از آن جایی که تمام مراکز گارانتی در استان وجود ندارد و باید به شهرهای بزرگ ارسال شود و ارسال آن برعهده خریداران است، چون ارسال برای افراد مشکل است، از فروشندگان و تعمیرکاران تقاضا کردیم این کار را با هزینه خریداران انجام دهند.
«فتح زاده» می افزاید: گارانتی مشمول گوشی های ضربه خورده و آب دیده نمی شود، اما در بسیاری از موارد به دلیل اطلاع نداشتن برخی از شهروندان با مشکل مواجه می شویم.
وی اظهارمی دارد: از آن جایی که دریافت خدمات گارانتی بسیار مشکل است و خدمات به سختی ارائه می شود، عمده شهروندان گوشی های بدون گارانتی خریداری می کنند، اما تعمیر و مشاجرات بین دو طرف از عمده مشکلات در این بخش است.
وی می افزاید: در مواردی گوشی سالم پس از باز شدن، یکی دیگر از قطعات آن غیرفعال می شود که همین مسئله باعث سوء تفاهم بین مشتری و تعمیرکار می شود، در حالی که این گونه مشکلات در تعمیر به وجود می آید.به گفته وی، ماهانه 4 تا 5 مورد شکایت در رابطه با مشکل دار شدن گوشی در زمان تعمیر صورت گرفته که سعی کردیم عمده آن ها به توافق برسند، اما در مواردی که توافق انجام نشده ناگزیر به ارسال به سازمان بازرسی و تعزیرات حکومتی شده ایم.
منبع - روزنامه خراسان شمالی
1744 ** انتشاردهنده : علی اصغرافتاده

ثبت نظر

ارسال