تصویری از گستردگی فعالیت‌های یک نهاد سینمایی/ چرا جزییات عملکرد بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد؟

ارائه گزارش عملکرد یکساله بنیاد سینمایی فارابی اقدامی در مسیر شفاف‌سازی و تصویر کردن گستردگی دامنه فعالیت‌های این نهاد بوده است.
  • چهارشنبه 3 آذر 1395 ساعت 9:4

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسئولان در بنیاد سینمایی فارابی با انتشار جزئیات عملکرد سال گذشته زمینه‌ای برای اطلاع‌رسانی شفاف فراهم کردند؛‌ اقدامی که می‌تواند با روشن کردن آنچه در این بنیاد دنبال می‌شود،‌ اولا نقش این بازوی اجرایی سازمان سینمایی را در چرخه فعالیت‌های سینمایی واضح‌تر نمایان کند و دوم اینکه مستندات ارائه شده از سوی بنیاد زمینه قضاوت در مورد عملکرد قرار گیرد.

نگاه علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به اعلام جزئیات عملکرد نیز پیرو رویه شفاف‌سازی است. او در این مورد به «شرق» چنین توضح داد: «بنیاد سینمایی فارابی مفتخر است، برای نخستین‌بار گزارشی مفصل و جزئی درباره عملکرد خود منتشر کرده است. به نظرم انتشار گزارش رسمی با این کیفیت، قطعا در شفاف‌سازی عملکرد مجموعه بنیاد بسیار کارگشاست. چون از گوشه‌وکنار این‌طور شنیده می‌شد که عملکرد فارابی صرفا به دادن وام و کمک و مشارکت در تولید فیلم‌های سینمایی محدود شده! درحالی‌که با خواندن گزارش، مخاطبان با گستردگی ابعاد عملکرد بنیاد بیشتر آشنا خواهند شد. به‌همین‌دلیل گزارش کامل به صورت فایل پی‌دی‌اف در پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد قرار گرفت و امیدواریم ناظران بیرونی گزارش را بخوانند و انتقادات منصفانه و پیشنهادات خود را مطرح کنند. چون رویکرد ما بر این است که از هرگونه نقد و اظهارات کارشناسانه استقبال می‌کنیم».

همچنین تابش در ادامه افزود: «به همین دلیل در اسفندماه سال ٩٤، در جلسه‌ای که با حضور اعضای محترم هیأت امنای بنیاد؛ ‌آقایان حجت‌الله ایوبی، سیدمحمد بهشتی، شهریار بحرانی، حسن خجسته، محمدمهدی حیدریان، محمود عزیزی، محمدمهدی عسگرپور، هوشنگ مرادی‌کرمانی و سیدمحسن مهاجرانی و به ریاست معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی کشور تشکیل شد، ‌بنده ضمن ارائه گزارش کامل فعالیت‌ها و عملکرد بنیاد به اعضای محترم، محور برنامه‌های پیشنهادی بنیاد را در سال ٩٥ تشریح کردم که هر دو، مورد توجه هیأت امنا قرار گرفت». 

یکی از موضوعاتی که در فارابی مورد توجه قرار می‌گیرد، حمایت از تولید فیلم‌های اول است، تابش در این زمینه چینن توضیح داد: «همان‌گونه که در گزارش آمده است، از جمله مواردی که به مأموریت‌های بنیاد سینمایی فارابی در سال ٩٤ افزوده شد، حمایت از تولید «فیلم‌اولی‌ها» بود که از مهم‌ترین رویکردهای تازه بنیاد سینمایی فارابی محسوب می‌شود. واقعیت این است که سینمای ایران به نیروهای تازه‌نفس و خلاق نیاز دارد که آینده پرقدرتی را برای کشورمان رقم بزنند. در راستای این مأموریت، در آغاز سال ٩٤، سوابق مرتبط از مرکز سینمای مستند و تجربی به بنیاد سینمایی فارابی انتقال یافت. بنیاد سینمایی فارابی نیز برای حمایت از «فیلم‌اولی‌ها» شورایی تشکیل داد و نحوه حمایت از کارگردانان فیلم‌اولی را در قالب تدوین آیین‌نامه‌ای پیش برد. جدا از آن هم المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران را راه‌اندازی کردیم که به نظر می‌رسید در مقوم‌کردن زیرساخت‌های سینما امری جدی و ضروری است.»

او شیوه کمک به فیلم اولی‌ها را هم چنین شرح داد: «سال ٩٤، بنیاد سینمایی فارابی از ١٨ فیلم سینمایی و کارگردانانی که اولین فیلم‌شان را ساخته بودند، حمایت کرده است. در این سال، برای نخستین‌بار ٣٠ فیلم‌ساز اول، آثار خود را برای جشنواره فیلم فجر ارسال کردند و ٩ فیلم اول حمایت‌شده از سوی بنیاد سینمایی فارابی، در هیأت انتخاب جشنواره برگزیده شدند و برخی از آنها نیز در بخش سودای سیمرغ (بخش رقابت حرفه‌ای سینمای ایران) رقابت کردند و برای اولین‌بار در تاریخ جشنواره فجر، فیلم اولی «ابد و یک روز» توانست ٩ جایزه از جشنواره ملی فجر کسب کند و فیلم‌اولی «ایستاده در غبار» نیز توفیقاتی را در جشنواره فجر کسب کرد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که کارگردانان فیلم‌اولی توانسته‌اند فیلم‌های قابل‌قبول و گاه جسورانه‌ای بسازند و این امر نویدبخش حضور نسل جدیدی از فیلم‌سازان در سینمای حرفه‌ای ایران است. امسال هم بنیاد از قریب به ٦٠ فیلم حمایت کرده که در جایگاه خودش حرکتی رو به جلوست.»

یکی از بخش‌هایی که در عملکرد فارابی مورد توجه بوده کمک به فیلمسازان باسابقه بوده است. این مدیر سینمایی در این زمینه نیز چنین توضیح داد: «جایگاه بزرگان سینمای ایران مشخص است. بنیاد سینمایی از کمک به این عزیزان دریغ نمی‌کند.»

مدیرعامل بنیاد فارابی در ادامه به چگونگی برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم نوجوانان پرداخت؛ موضوعی که به دلیل نبود هماهنگی در شهر اصفهان تا این لحظه در این شهر تاریخی برگزار نشده است، اما با صدور حکم دبیری علیرضا رضاداد، تصمیمات جدیدی اتخاذ شده است.  تابش درخصوص برپایی جشنواره در اصفهان توضیح داد: «قرار است دومین جلسه شورای‌عالی سیاست‌گذاری جشنواره، در نیمه اول آذرماه در اصفهان برگزار شود که جلسه نخست آن در آبان‌ماه امسال برگزار شد و قرار است بنده و ‌آقایان رضاداد، صدرعاملی، حبیب ایل‌بیگی و خانم برومند در این جلسه شرکت کنیم. البته این را باید اضافه کنم که قبل از هر چیز به دلیل اهمیت برگزاری جشنواره کودک و نوجوان، موضوع در شورای راهبردی سینمای کودک مطرح شد. تشکیل شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان و عضویت بنیاد سینمایی فارابی در آن با هدف سازمان‌دادن به تولیدات این ژانر از آثار سینمای ایران است. در سال‌های گذشته انبوهی از آثار حوزه کودک و نوجوان در بنیاد سینمایی فارابی تولید شدند که نتوانستند به جایی جز آرشیوهای بنیاد راه پیدا کنند. این شورا که با حضور سینماگران، کارشناسان و مدیران فرهنگی مطرحی همچون مهدی ارگانی، مسعود کرامتی، حمید جبلی، دکتر جواد حاتمی، علیرضا شجاع‌‌نوری، رمضانعلی حیدری‌خلیلی، محسن چینی‌فروشان، علیرضا تابش، فرشته طائرپور و مرضیه برومند تشکیل شده، موضوعات مختلف این حوزه را در بخش‌های فیلم‌نامه، تولید و اکران رصد می‌کند و بازوی فکری بنیاد در توسعه و تعمیق این بخش از فعالیت‌ها درعین افزایش اثربخشی آن است. در این شورا، کارگروه‌هایی برای اکران و تولید فیلم‌های کودک و نوجوان، برگزاری جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان، نظارت بر فیلم‌نامه‌نویسی سینمای کودک و نوجوان و... تشکیل شده است و حضور معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی در جلسات آن، نشانه اهمیتی است که دستگاه فرهنگی کشور برای این حوزه قائل شده است.

او در ادامه تکمیل کرد: «به‌همین‌دلیل هم‌زمان با برپایی بخش استانی جشنواره ملی فیلم فجر، مرور فیلم‌های جشنواره فیلم نوجوانان همدان، بهمن‌ماه در اصفهان و به صورت غیررقابتی برپا می‌شود و ان‌شاءالله جشنواره بین‌المللی فیلم کودک اصفهان سال آینده هم‌زمان با عید سعید فطر برپا خواهد شد.»

تابش تصویری کلی از وضعیت بنیاد در سال ١٣٩٤ را چنین بیان کرد: «بنیاد سینمایی فارابی در سال ٩٤، فرازونشیب‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته است. کوشش‌هایی که از دولت قبل برای انحلال و کم‌اثرکردن فعالیت‌های بنیاد سینمایی فارابی شروع شده بود، بدهی طولانی‌مدت به دو بانک بزرگ کشور، دعوای حقوقی بر سر اقامت در ساختمان قوام و... نمونه‌هایی از چالش‌های مدیران جدید بنیاد سینمایی فارابی در آغاز راه بودند. اکنون دوسال‌واندی بعد از آغاز راهی که با امید پیوند خورده، می‌توان گفت بنیاد سینمایی فارابی از بحران گذشته است و با ثباتی که حاصل برنامه مدون، انضباط مالی و شفافیت در عملکرد است، کماکان در نقش لنگری ظاهر شده که روزگاری می‌خواست یار و غمخوار سینمای ایران در داخل و صدای آن در بیرون باشد. کشتی بنیاد سینمایی فارابی به یمن حضور همیشه رو‌به‌جلوی سینمای ایران، در عبور از بحران‌های سخت، نه‌تنها به گل ننشست که همچنان میزبان هنرمندانی است که می‌خواهند بر پهنه نقره‌فام سینمای جهان، صدای فرهنگ و هنر ایران اسلامی باشند.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،‌ براساس اعلام بنیاد سینمایی فارابی، این بنیاد در سال ۱۳۹۴ از ساخت بیش از ۴۰ فیلم سینمایی به شیوه مشارکت یا اعطای وام حمایت کرده است. مضامین اجتماعی، بیشترین حمایت‌ها را به خود اختصاص داده است و «انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» به لحاظ سهم منابع تخصیص یافته در جایگاه دومین موضوع مورد حمایت فارابی در سال ۱۳۹۴ بوده است.

تغییر ساختار حمایت‌ها، در بنیاد سینمایی فارابی، در جهت تولید و اکران تعداد بیشتری از فیلم‌ها به جای سیاست حمایت از فیلم‌های محدود و پر هزینه و نیز تأکید بر شناسایی، حمایت از کارگردانان فیلم اولی و تلاش براى احیاى تولید فیلم‌هاى کودک و نوجوان رویکردهای جدید این بنیاد به شمار می‌رود که بخش مهمی از آن در سال ۱۳۹۴ اجرا شد.

برگزارى نخستین المپیاد فیلمسازى نوجوانان ایران، تشکیل شوراى پژوهشى بنیاد، مرمت ساختمان تاریخى بنیاد پس از چهل سال، رونق فعالیت‌هاى انتشارات بنیاد، راه اندازى وب سایت انگلیسى فارابى با هدف بازاریابى فیلم‌هاى ایرانى، چابک سازى و تحول در ساختارهاى بنیاد، شاخص‌ترین فعالیت‌هاى بنیاد سینمایی فارابی در دوره جدید بوده است.

5858


ثبت نظر

ارسال