محقق چینی: طرح 'یک کمربند، یک جاده' بدون ایران بی فایده است

اسلام آباد - ایرنا - یک محقق و استاد دانشگاه چین در رشته روابط بین الملل درخصوص ملحق شدن ایران به طرح راهروی اقتصادی چین-پاکستان، این را طرح در ارتباط کاملا نزدیک با طرح 'یک کمربند، یک جاده' دانست و تاکید کرد: چین اولویت و اهمیت فوق العاده ای به ایران در این طرح قائل است و 'بدون ایران، این طرحی بی فایده خواهد بود.'
  • چهارشنبه 3 آذر 1395 ساعت 9:59
طرح 'یک کمربند، یک جاده' شامل کمربند اقتصادی جاده ابریشم و راه ابریشم دریایی قرن بیست و یکم است. براساس ارزیابی اولیه، جمعیت کل کشورهای مسیر 'یک کمربند، یک جاده' نزدیک به 4 میلیارد و 400 میلیون نفر است. کل اقتصاد این کشورها حدود 2 میلیارد و 100 میلیون دلار ارزش دارد که به ترتیب 63 و29درصد از جمعیت و اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است.
در ماه‌های سپتامبر و اکتبر سال 2013 میلادی 'شی جینپینگ' رئیس جمهوری چین در جریان دیدار از کشورهای آسیای مرکزی و آسیای جنوب شرقی، پیشنهاد مهم ایجاد مشترک 'کمربند اقتصادی جاده ابریشم' و 'احیای جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم' را مطرح کرد. پس از آن این دو پیشنهاد در قالب طرح 'یک کمربند، یک جاده' مطرح شد طرح راهروی اقتصادی چین-پاکستان نیز یکی از طرح های مرتبط با 'یک کمربند، یک جاده است'.
پرفسور 'لی شیگوانگ' Li Xiguang استاد دانشگاه 'تسینگوا' پکن که اخیرا برای شرکت در سمیناری درباره راهروی اقتصادی چین-پاکستان به اسلام آباد سفر کرده بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درخصوص اهمیت نقش ایران در این طرح و سایر طرح های اقتصادی منطقه گفت: ایران همواره از مهم ترین تامین کنندگان انرژی چین بوده و این یک واقعیت است که چین به عنوان بزرگ ترین وارد کننده نفت ایران، همیشه به این کشور نیاز دارد.
'لذا حضور و مشارکت ایران در طرح های اقتصادی و تجاری منطقه هم به دلیل برخورداری از ذخایر عظیم انرژی، هم به دلیل مرقعیت جغرافیایی راهبردی آن و هم بدلیل میزان تاثیر گذاری این کشور بر معادلات منطقه ای و جهانی، همواره از اهمیت فراوانی برخوردار است.'
وی با اشاره به اهمیت دوستی ایران و چین و نگرانی برخی دولت های غربی از این روابط دوستانه و نزدیک گفت: من یک سری کارهای تحقیقاتی در باره تمدن های مختلف جهان انجام داده ام و ریشه دوستی عمیق ایران و چین را به عنوان کهن ترین تمدن های جهان، در تاریخ و تمدن کهن دو کشور یافتم و این ارتباط بسیار ارزشمندی است که برخی غربی ها از آن خشنود نیستند.
این استاد روابط بین الملل با بیان اینکه طرح یک جاده، یک کمربند می تواند اند آغاز گر تمدنی جدید با حضور چین، ایران،پاکستان و سایر کشورهای مسلمان منطقه باشد، گفت: شکل گرفتن چنین تمدنی، در واقع عملی شدن ایده مطرح شده از سوی ایران در حدود 15 سال پیش است که ایده ' گفت و گوی تمدن ها' نام داشت و براساس این ایده، تمدن های مختلف می توانند از طریق گفت و گو، به یکدیگر پیوند بخورند و روابط خود را استحکام بخشند.
'امروز، زمانی است که ایران و چین باید مثل دوران کهن که این دو به عنوان بزرگ ترین قدرت های جهان ، همزیستی صلح آمیز و همکارهای نزدیک داشتند، در اوج دوستی و همکاری قرار داشته باشند.'
لی شیگوانگ افزود: حتی در دوران تحریم های نفتی علیه ایران، چین از بزرگترین وارد کنندگان نفت ایران بود و امروز صادرات انرژی ایران به چین درحال رشد است. چین همواره خود را متعهد به حمایت از ایران می داند و در دوران سخت تحریم نیز، از حامیان پر و پا قرص ایران بود و در این دوران سخت، نه تنها در زمینه انرژی، بلکه در سایر زمینه ها از جمله همکاری با ایران برای توسعه شبکه مترو همکارهای نزدیک داشت.
وی همچنین گفت که در شرایط تحریم، چین اقدام به همکاری های بانکی با ایران کرد و اجاز نداد همکاری های تجاری دو کشور چندان تحت تاثیر تحریم ها قرار گیرد.
این استاد دانشگاه چین گفت: اکنون که تحریم ها علیه ایران لغو شده است، شبکه بانکی چین به سمت سرمایه گذاری های بیشتر در ایران حرکت خواهد کرد.
آساق**1723
انتشار دهنده: محمدرضا منافی

ثبت نظر

ارسال