هنوز شرایط یکسان سازی نرخ ارز آماده نیست

یکسان سازی نرخ ارز تابع شرایط تعادل عرضه و تقاضا و ثبات اقتصادی است و هنوز در بازار ارز آماده نیست.
  • شنبه 6 آذر 1395 ساعت 11:16
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، آقای حسینی استاد اقتصاد در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: 80 درصد منابع درآمدی ارزی کشور در اختیار دولت است و هرگز نمی توانیم دولت را از بازار ارز خارج و مداخله دولت را حذف کنیم.

وی افزود: در سال 1380 که یکسان سازی نرخ ارز تجربه شد وفاق عمومی وجود داشت اما در حال حاضر به نظر می رسد چنین اجماعی وجود ندارد .

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی گفت: برای اینکه بتوانیم ارز یک نرخ داشته باشیم باید همه رفتارهای طرفهای عرضه و تقاضای اقتصاد شناسایی شود و قابل مدیریت باشد، صادر کنندگان بتوانند در شرایط پیش بینی پذیر کار کنند و وارد کنندگان هم بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را بدون مشکل تامین کنند.

وی افزود: اگر از سال 1380 تا کنون دولت متناسب با تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی، نرخ ارز را افزایش می داد در حال حاضر به حداکثر 3500 تومان می رسیدیم و نرخ 3700 تومان ، دقیق نیست .

آقای حسینی گفت: اگرچه نرخ های چند گانه ارز زمینه رانت خواری را فراهم کرده است و وارد کنندگان کالا با نرخ مبادله ای 3200 تومان آنرا با نرخ 3700 تومان قیمت گذاری و عرضه می کنند اما اگر بانک مرکزی با ذخایر ارزی مناسب و مدیریت مطلوب بازار وارد مرحله یکسان سازی نشود، تک نرخی شدن ارز با ابهام زیادی مواجه خواهد شد و نمی تواند ما را به هدف اقتصاد کلان برساند.

وی اظهار داشت: بانک مرکزی نمی تواند بازار را رها کند چون انبار اصلی ارز در اقتصاد ایران در اختیار بانک مرکزی است اما باید حساب شده حرکت کند.

ثبت نظر

ارسال