یونسی: به صلاح امنیت ملی نیست که  هویت‌های خرد را کلان کنیم

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی با بیان اینکه ملت سازی در ایران یک دروغ است گفت: ملت ایران توسط رژیم سابق ساخته نشده و سابقه آن به پیش از تشکیل کشورهای همسایه بازمی گردد.
  • شنبه 6 آذر 1395 ساعت 10:34

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام علی یونسی شامگاه جمعه در نشست با فعالان سیاسی اجتماعی قوم بختیاری در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان، ملت سازی در ایران را رد کرد و افزود: تعبیر ملت سازی یک تعبیر ناقص و اشتباه است که فرنگی ها برای کشورهایی که ملت نداشته و دست به ملت سازی زدند، به کار می برند.

وی گفت: بسیاری از کشورهایی که در اطراف ایران وجود دارند سابقه ای کمتر از 200 سال دارند و با یک ترفندهایی ملت سازی می کردند اما این مساله درباره ایران صدق نمی کند.

یونسی تصریح کرد: سابقه وجود ملت ایران به اندازه تاریخ است و به قبل از حکومت های پهلوی و قاجار و پیش از تشکیل دولت های آمریکا و عثمانی و شوروی می رسد.

وی ادامه داد: سرزمین ایران یک فرزند به نام 'ملت ایران' دارد و این ملت را پهلوی نساخته بلکه در زمان پهلوی یک رقابت درون خانوادگی اتفاق افتاد و تنها کاری که پهلوی کرد، سرنگونی رقبای خود بود که عمدتا از سران اقوام بختیاری، آذری و خراسانی بودند.

یونسی افزود: ایران یک هویت ماندگار دینی، فرهنگی و تاریخی تغییر ناپذیر دارد و هیچکس نمی تواند آن را تغییر دهد؛ البته این هویت ممکن است به اقتضای زمان تکامل پیدا کند.

احساسات قومی نباید بر احساسات ملی چیره شود

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مسائل قومی باید از منظر ملی مورد توجه قرار گیرد گفت: اگر با نگاه کلان و ملی و از منظر ایران دوستی بخواهیم مشکلات مردم را حل کنیم نتیجه بهتری می‌گیریم.

وی با تاکید بر جایگزینی فعالیت های حزبی به جای قومگرایی، اضافه کرد: متاسفانه در کشور فاقد احزاب ملی هستیم و در هیچکدام از دولت ها تاکنون موفق نشدیم احزاب فراگیر با خواسته‌های و نگاه ملی تشکیل دهیم.

یونسی ادامه داد: این عیب باید رفع شود و نمایندگان و مردم با حضور در احزاب ملی و مشکلات خود را از این طریق پیگیری کنند.

وی تاکید کرد: به هیچ وجه به صلاح امنیت، توسعه و منافع ملی نیست که بیاییم هویت‌های خرد را کلان کنیم و احساسات قومی را بر احساسات ملی چیره کنیم.

یونسی با بیان اینکه نباید احساس قومی را به جای احساس ملی بنشانیم، گفت: این مسئله خواست دشمنان ایران است که اقوام را که برای کشور یک فرصت به شمار می‌روند، در مقابل هم قرار دهد.

به گفته وی دشمنان اکنون در تلاش هستند پول‌های کشورهای جنوب خلیج فارس را به وسیله جاسوسان در بین مردم بیاورند تا ایجاد دشمنی کنند و مردم را در مقابل هم قرار دهند.

وی ادامه داد: جنگهایی که در عراق، سوریه و افغانستان رخ داده نتیجه دامن زدن به اختلافات قومی است که اکنون به کشتار بین هموطنان و مسلمانان منجر شده و این مسئله باعث خوشحالی اسرائیل است.
یونسی افزود: ایران در سایه امنیت ملی، تبعیت از قوانین جمهوری اسلامی و ولایت فقیه امنیت خود را حفظ کرده و مورد رشک و حسد دشمنان است که تلاش می کنند این امنیت را برهم بزنند.
وی گفت: دولت جمهوری اسلامی به شدت بر حفظ امنیت و وحدت ملی تاکید دارد البته باید از مطالبات قانونی و شرعی و به حق اقوام دفاع کرد.

مقاومت های درون استانی در راه رفع تبعیض

وزیر اطلاعات دولت اصلاحات با بیان اینکه میان تبعیض و احساس تبعیض تفاوت وجود دارد، گفت: رفع کمبودها اعم از بیکاری و فقر زمان بر است و به دلیل محدودیت منابع مالی، دولت نمی تواند همه مشکلات را یکجا حل کند.

وی افزود: درست است که تحریم‌ها قانونا رفع شده اما دولت هنوز در تحریم است و سرمایه گذاری اتفاق نیفتاده است، این در حالیست که برای حل این مشکلات میلیاردها ریال سرمایه گذاری نیاز است.

یونسی با تاکید بر اینکه حل مشکلات خوزستان و سیستان باید در اولویت قرار گیرد گفت: به دلیل نقش پررنگ خوزستان در اقتصاد باید سهم بیشتری به این استان داده شود و دولت نیز به دنبال راهکار است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری ادامه داد: قبول دارم که سهم خوزستان در توسعه ملی از هر استانی بیشتر است اما بهره و برخورداری این استان در حد انتظار نیست.

یونسی در پاسخ به اعتراض برخی از حاضران درباره نبود بختیاری تاثیرگذار و بانفوذ در دولت، گفت: اقتصاد مملکت در دست لرهاست .

وی تصریح کرد: از جزئیات تبعیض هایی که در انتصاب ها و ادارات انجام شده اطلاع دارم و سه سال است که تلاش می‌کنم این تبعیض‌ها برطرف شود اما مقاومت‌هایی که در درون استان شده، مانع از نتیجه گیری می‌شود، این در حالیست که نباید به گونه‌ای باشد که یک قوم خاص سهم بیشتری داشته باشد.

یونسی از فعالان سیاسی اجتماعی حاضر در این نشست خواست که با مقامات امنیتی و اقتصادی استان همکاری داشته باشند و دولت و مسئولان محلی حمایت کنند تا بتوان سهم استان را در توسعه افزایش داد.دولت تدبیر و امید اقدامات بزرگ و قابل توجهی در کشاورزی و صنعت در خوزستان انجام داده اما کمبودها در این استان بسیار زیاد بوده است.

یونسی همچنین در پاسخ به مقایسه خوزستان و استان های مرکزی از لحاظ توسعه، افزود: همه منطقه زاگرس متعلق به قوم لر و بختیاری است و نباید اصفهان و شیراز را از این قوم جدا کرد.

وی تاکید کرد: سهم قوم لر و بختیاری در تکوین هویت ایران در تاریخ بیش از همه بوده و خاستگاه اصلی هویت ایرانی همین منطقه است و اهالی آن به عنوان صاحبان اصلی ایران حکم مادری دارند و باید برای حفظ این کشور خیلی کارها انجام دهند و اجازه ندهند اختلاف قومی در این منطقه راه پیدا کند و دشمن خوشحال بشود.

یونسی با بیان اینکه خوزستان باید در اولویت توسعه کشور باشد گفت: این دولت به کمک اقوام احتیاج دارد و اگر این دولت را انتخاب نکرده بودید امروز بدترین شرایط ناامنی را در منطقه داشتید. مهمترین انتظاری که از خوزستانی ها داریم این است که با اتحاد و وحدت کلمه و با هوشیاری اجازه هیچ نوع تحرکی به دشمن ندهند.

وی همچنین یادآور شد : گزارش این نشست به رئیس‌جمهوری ارائه شده و استانداری نیز به عنوان نماینده دولت آن را جمع بندی و ثبت و ضبط می کند.


ثبت نظر

ارسال