انگلیس نگران ریزش تعداد دانشجویان خارجی بعد از برگزیت

معاون دانشگاه بریستول در گفت‌وگویی با اسکای تاکید کرد که نباید جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا برای دانشجویان خارجی احساس ناامنی و بلاتکلیفی ایجاد کند زیرا آن‌ها سرمایه‌های زیادی وارد این کشور می‌کنند.
  • شنبه 6 آذر 1395 ساعت 10:35

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پروفسور هیو بریدی معاون دانشگاه بریستول در گفت‌وگو با اسکای نیوز، از دولت خواست تا به دانشجویان و هیات علمی اروپایی این اطمینان را بدهد که از آن‌ها برای چانه‌زنی در مذاکرات استفاده نمی‌شود و وضعیت آن‌ها دستخوش تغییرات نابهنگام نخواهد شد.

بر اساس گزارش‌هایی که UCAS منتشر کرد، میزان استقبال برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس در مرحله اول پذیرش دانشجو، با کاهش 9درصدی در سال 2017 همراه بود.

معاون دانشگاه بریستول اعلام کرد که انگلیس به لیدر‌های آکادمیک از اتحادیه اروپا نیاز دارد، آن‌ها بخش بزرگی از قدرت‌ نهادهای انگلیس هستند، در نتیجه باید اطمینان خاطری را که می‌خواهند، به آن‌ها داد، زیرا آن‌ها با جامعه آدمیک انگلیس در حال کار کردن هستند.

معاون دانشگاه بریستول معتقد است که انگلیس یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی دنیا را دارد و دلیلی وجود ندارد سیستمی که برای آینده اقتصاد این کشور مهم است را به خطر بیاندازند.

او اعلام کرد که در حال حاضر 5درصد از دانشجویان و 20درصد از استادان دانشگاه بریستول از کشورهای اروپایی هستند. بعلاوه 15درصد از اعتباراتی که دانشگاه‌ها برای تحقیقات اختصاص می‌دهند از منابع اروپایی تأمین می‌شود.

به اعتقاد هیو بریدی اگر انگلیس می‌خواهد باز هم در همان سطوح بالا و باکیفیت با دیگر کشورها رقابت کند باید سودی که از دانشجویان خارجی حاصل می‌شود را پائین نیاورد، چون در غیر اینصورت باید این شکاف را با افزایش شهریه دانشگاه‌های انگلیس پر کنند.

او معتقد است هر چقدر این وضع بلاتکلیفی بیشتر طول بکشد احتمال اینکه ریزش تعداد دانشجویان خارجی بیشتر شود، افزایش پیدا می‌کند. بعلاوه باید تعدادی از اجبارها و محدودیت‌ها برای دانشجویان خارجی برداشته شود تا شاهد ریزش آمار این دانشجویان در انگلیس نباشند. این ایده از سوی اکثر مردم انگلیس نیز مورد حمایت قرار گرفت.

معاون دانشگاه بریستول ابراز خوشحالی کرد که بین مردم انگلیس، چه آن‌هایی که مخالف جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا هستند و چه آنهایی که خواستار تحقق این مسئله هستند، وفاقی مبنی بر سودآوری مالی، فرهنگی و... دانشجویان خارجی برای انگلیس وجود دارد.

از طرف دیگر سخنگوی دولت بریتانیا نیز اعلام کرد که انگلیس خاستگاه بسیاری از دانشگاه‌‌های برتر دنیا است، به اعتقاد او اینکه سالانه انگلیس 2 میلیارد پوند برای تحقیقات علمی و توسعه آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند به جامعه دانشگاهی این اطمینان را می‌دهد که می‌توانند قطب علمی جهان باشند. البته او تأکید کرد اگر قرار باشد بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود باید این اطمینان بوجود بیاید که دستاوردهای علمی و پژوهشی این کشور به قوت خود باقی می‌ماند.


ثبت نظر

ارسال