نمایش سیاست‌های دوگانه آمریکا با فروش جت جنگی به "قطر و کویت"

تصویب کنگره آمریکا درباره فروش هواپیما به قطر و کویت، بیانگر سیاست‌ دوگانه ایالات متحده در قبال کشورهای منطقه است.
  • شنبه 6 آذر 1395 ساعت 9:34
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اخیراکنگره نمایندگان آمریکا فروش 72 فروند هواپیمای بوئینگ F-15QA به قطر و 40 فروند هواپیمای F / A-18Es و F / A-18Fs سوپر هورنت را به کویت تصویب کرد.

این در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته به بهانه استفاده نظامی ایران از هواپیماهای ایرباس طرح منع فروش هواپیمای مسافربری به کشورمان را تصویب کرد. مطابق این طرح وزارت دارایی آمریکا از صدور مجوز برای مبادلات مالی مرتبط با فروش هواپیمای مسافربری به ایران منع می‌شود.

قثقفثق

شایان ذکر است این طرح برای اجرایی شدن باید به تایید مجلس سنا و رئیس جمهور آمریکا برسد، البته مصوبه مجلس نمایندگان در صورت لازم‌الااجرا شدن، در مورد مجوزهایی که پیش از این صادر شده نیز صادق خواهد بود.

این در حالی است که به دنبال توافق هسته‌ای ایران و گروه کشورهای 1+5 و رفع برخی تحریم‌ها، دولت باراک اوباما مجوزهای لازم را برای صدور هواپیما به ایران را صادر کرد اما تاکنون این لتفاق نیفتاده است.

مجلس نمایندگان ایالات متحده در حالی به دنبال محدود کردن فروش هواپیما به ایران است که طبق برجام دولت آمریکا  متعهد شدکه به ایران هواپیما بفروشد و موانع این مبادله را نیز مرتفع سازد.

هرچند که کمپانی ایرباس اروپایی است، اما از آنجا که بعضی از قطعات ایرباس هم در آمریکا تولید می‌شود، این شرکت نیز به مجوز آمریکا برای فروش محصولاتش به ایران نیاز دارد.

قثقفثق

اینک اما با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آینده آمریکا و تمدید قانون داماتو علیه ایران از سوی مجلس نمایندگان این کشور مسئله فروش هواپیما به ایران بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

بر اساس مصوبه اخیر کنگره وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) از صدور مجوزهای مورد نیاز بانک‌های آمریکایی برای تأمین مالی فروش هواپیمای مسافربری به ایران منع می‌شود. مجوزی که شرکت‌های بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیمای مسافربری خود به ایران نیاز دارند و بدون موافقت وزارت خزانه‌داری آمریکا معاملات در این باره امکان‌پذیر نخواهد بود.

قانون داماتو و قانون منع فروش هواپیما به ایران در حالی به علت آنچه که حمایت ایران از تروریسم و توسعه فعالیت‌های موشکی نامیده می‌شود، از سوی نمایندگان مجلس آمریکا تمدید و تصویب شدند که پس از برجام، باراک اوباما رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا با فروش هواپیما به ایران موافقت کرده بود.

این دوگانگی در رفتار آمریکا در فروش هواپیما به کشورهای منطقه از یک سو و ممانعت از فروش هواپیما به ایران از جانب دیگر اثبات کننده تلاش ایالات متحده برای اجرای پروژه ایران هراسی است؛ پروژه ای که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و تجاوز عراق به خاک ایران، شکل گیری شورای همکاری خلیج فارس و انعقاد پیمان های دوجانبه امریکا با برخی کشورهای عرب، منطقه از مهم ترین تبعات آن بود.

خاطر نشان باید ساخت که موج دوم ایران هراسی همسو با پروژه "اسلام هراسی" پس از حوادث یازده سپتامبر با استفاده ابزاری از "گفتمان مبارزه با تروریسم" آغاز شد. حضور نظامی آمریکا در مناطق پیرامون جمهوری اسلامی ایران و معرفی عراق، کره شمالی و ایران به عنوان محور شرارت از سوی جرج بوش پسر رئیس جمهور اسبق آمریکا از پیامدهای این موج بود.

 مرحله سوم ایران هراسی به دنبال دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در دانش صلح آمیز هسته‌ای، بازدارندگی موشکی متعارف و صنایع هوا فضا نیز آغاز شده است. 

 تداعی تصاویر خشن از اهداف، ماهیت و دورنمای انقلاب اسلامی ایران، بخشی از ترفند تبلیغاتی آمریکا در راستای پروژه ایران هراسی است، استفاده از این ترفند در دیپلماسی عمومی آمریکا در دهه اخیر بسیار پررنگ‌تر شده است.

 با توجه به "رکود اقتصاد جهانی"و نیاز صنایع تسلیحاتی غرب برای حضور در بازارهای جدید به ویژه در کشورهای ثروتمند شورای همکاری خلیج فارس، آمریکا با تبلیغات وسیع ایران هراسانه توانست بازار تسلیحاتی خوبی در میان کشورهای منطقه برای خود ایجاد نماید که نمود بارز آن، تصویب مجلس کنگره آمریکا برای فروش جت جنگنده به کویت و قطر است.

قثقفثق

در این خصوص سردار سنایی راد معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره مصوبه کنگره آمریکا مبنی بر فروش 72 فروند هوایپمای جت جنگی به کویت و عراق 

گفت: کنگره آمریکا در حالی فروش 72 فروند هواپیمای جنگی به کویت و عراق را تصویب می کند که شرکت های بوئینگ و ایرباس را برای فروش هواپیما به ایران منع کرده است.

وی افزود: کنگره آمریکا با این اقدام خود به دنبال ایجاد و تقویت پروژه ایران هراسی در منطقه بوده و قصد دارد با استفاده از بازار کشورهای عربی  تسلیحات خود را به فروش برساند لذا چنین رویه‌ای از قبل متداول بوده و فروش گسترده  تسلیحات به کشورهای امارات، قطر و عربستان سعودی در گذشته هم انجام می‌شده است.


قثقفثق

سردار سنایی‌راد در ادامه اظهار داشت: خریداران بزرگ تسلیحات دیروز، امروز در تنش های منطقه ای درگیر منازعات نظامی هستند به طوریکه بخشی از این تسلیحات در سطح سبک، به نیروهای تکفیری فعال در منطقه از جمله داعش ارائه می شود. 

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تصریح کرد: کشورهای عرب منطقه با پول مردم محروم کشورشان این تسلیحات را خریداری می کنند و از این جنگ‌افزار علیه جهان اسلام و مردم مسلمان در راستای تحقق سیاست‌های آمریکا و غرب استفاده می‌کنند.

اینک به نظر می‌رسد با تصویب تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و اقدام اخیر مجلس نمایندگان این کشور، ورود هواپیما به کشورمان همچنان با چالش‌های عمیقی مواجه شود.

این رفتار دوگانه آمریکا در فروش جت‌های جنگی به کشورهای حامی تروریسم منطقه و منع فروش هواپیمای مسافری به کشورمان باید دولتمردان را وادارد که با تیزبینی و دوراندیشی، تمام اعمال و رفتار آن‌ها را رصد کرده و مانع سنگ‌اندازی‌های اینچنینی در مسیر اجرای تعهدات برجام شوند.

گزارش از مریم السادات قوامی

انتهای پیام/

ثبت نظر

ارسال