تحویل ۳۶ دستگاه ریزدانه کار با یارانه ۵۰ درصد به کشاورزان /کاهش کشت گندم دراستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به تأمین 35 تن ارقام مختلف کلزا در سطح اراضی کشاورزی استان اشاره کرد و اظهار داشت:در راستای حمایت از این کشت تعداد 36 دستگاه ریزدانه کار با یارانه 50 درصد به کشاورزان تحویل داده شد تا نسبت به بهینه سازی کشت کلزا اقدام شود.
  • یکشنبه 14 آذر 1395 ساعت 16:16

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، عبدالله یوسفی ،رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اعلام این مطلب یکی از   مهم‌ترین کشت‌های پاییزه سال جاری استان را کشت کلزا اعلام کرد وگفت: این مهم در راستای افزایش ضریب خوداتکایی روغن نباتی کشور انجام می‌گیرد و برنامه‌ریزی شده سطح کشت کلزا با رشد 280 درصدی به 5 هزار هکتار برسد.

 

 

وی  به تأمین 35 تن ارقام مختلف کلزا در سطح اراضی کشاورزی استان اشاره کرد و اظهار داشت:در راستای حمایت از این کشت تعداد 36 دستگاه ریزدانه کار با یارانه 50 درصد به کشاورزان تحویل داده شد تا نسبت به بهینه سازی کشت کلزا اقدام شود.

 یوسفی در رابطه با بیمه اراضی کشاورزی کلزا دراستان گفت: بیمه اراضی کلزا و مساعدت در پرداخت تسهیلات کشت کلزا از دیگر حمایت‌ها در مرحله کشت است.

وی افزود: همچنین برای مرحله داشت و برداشت نیز مساعدت‌هایی از قبیل تماس سم علف کش و غیره در نظر گرفته شده است.

وی اظهارکرد: امیدواریم با اقدام‌های انجام گرفته تولید کلزا در استان به 9هزارتن افزایش یابد که نسبت به سال قبل رشد 6 برابری خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی سطح کشت جو پاییزه استان را حدود 43 هزار هکتار ذکر کرد وافزود:برهمین اساس برآورد شده  از این سطح حدود 92 هزار تن جو تولید شود.

 وی مهم‌ترین کشت‌های پاییزه استان را شامل گندم، جو و کلزا عنوان کرد وگفت: از مجموع کشت‌های پاییزه 76 درصد به محصول گندم، 22 درصد به جو و 2 درصد به کلزا اختصاص دارد.

 وی با بیان اینکه 61 درصد این اراضی به صورت دیم کشت می‌شود ، اظهار کرد: برای اولین بار در استان حدود 500 هکتار از اراضی به کشت چغندر قند پاییزه اختصاص یافته که بیشتر در در شهرستان مانه و سملقان کشت می شود.

 

کاهش کشت گندم دراستان

دکتر یوسفی درادامه به وضعیت کشت گندم  دراستان اشاره کرد که با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید محصولات استراتژیک کلزا و چغندر قند پاییزه 6 هزار هکتار کاهش داشته است

 

 

وی با اشاره  به تولید 10 هزار تن بذر گندم آبی و دیم در قالب 17 رقم گفت:این میزان نسبت به سال قبل 68 درصد افزایش داشته بر این اساس پیش بینی می‌شود  325 هزار تن گندم تولید شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از دیگر کشت‌های جدید پاییزه استان را محصول چغندر قند دانست و گفت: از سنوات قبل حدود 25 هکتار به این کشت به صورت آزمایشی اختصاص یافته بود.

 وی افزود: با این وجود در سال جاری در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی وافزایش ضریب خوداتکایی تولید شکر با همراهی کارخانه قند جوین برای کشت 423 هکتار برنامه ریزی شده است. 

انتهای پیام/ب


ثبت نظر

ارسال