بودجه سال 96 نه انبساطی است نه انقباضی/پیش بینی تورم 7.6 و رشد اقتصادی 7.7 درصدی

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با توجه به تورم 7الی 8 درصدی، بودجه پیش بینی شده برای سال آینده انبساطی و انقباضی نیست.
  • دوشنبه 15 آذر 1395 ساعت 11:44
بودجه امسال نه انبساطی است نه انقباضی/پیش بینی تورم 7 تا 8 درصدیبه گزارش  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد باقرنوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری امروز در سازمان برنامه بودجه با اشاره به اینکه بودجه کل کشور بالغ بر 1085 هزار میلیارد تومان است اظهار داشت: بر این اساس پیش بینی کل منابع و مصارف بودجه دولتی  371 هزار میلیارد تومان و بودجه شرکتها، بانکها و مابقی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت است.

وی با اشاره به پیش بینی رشد 7.7درصدی اقتصاد افزود: باتوجه به تورم 7 الی 8 درصدی، بودجه امسال انبساطی و انقباضی نیست اما نکته حائز اهمیت این است که از این میزان بودجه با استفاده از ساز و کار بیشترین بهره وری را داشته باشیم.

نوبخت با اشاره به اینکه بودجه عمومی 371 هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: اما منابع بودجه 320 هزار میلیارد تومان است که این امر بیانگر آن است که برای سال آینده 51 هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی را باید برای این منابع اضافه کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به عملکرد بودجه از سال 92 تا 96 بیان کرد: منابع 319 هزار میلیارد تومان  که 159 هزار میلیارد تومان آن از سر فصل درآمدهای مالیاتی حقوق و گمرکی واگذاری دارایی های سرمایه ای و اوراق مالی به دست می آید. 

وی با بیان اینکه بخشی از واگذاری های سرمایه ای فروش نفت و بخش دیگر فروش اموال منقول و غیر منقول است ادامه داد: مجموع واگذاری ها 116هزار میلیارد تومان است که بخش عمده آن رقمی معادل 111 هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت تامین می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه افزود: 236 هزار میلیارد تومان برای اعتبارات هزینه ای و 62 هزار و 700 میلیارد تومان برای تملک دارایی سرمایه ای اختصاص داده ایم.

گفتنی است که برای سال آینده 21 هزار میلیارد تومان خرید اوراق مربوط به سالهای گذشته بودجه هدف گذاری شده است.

نوبخت در خصوص هزینه های جاری سال آینده گفت: حدود 72 هزارو400 میلیارد تومان برای رفاه اجتماعی(بهزیستی، کمیته امداد و بیمه اجتماعی) که آسیب پذیرترین اقشار جامعه در این قسمت قرار می گیرند اختصاص داده شده است و دولت معتقد است به دنبال توسعه اقتصادی باشیم. تحت هیچ شرایطی نباید اقشار آسیب پذیر را فراموش کنیم چرا که آنها در لابلای دنده ی توسعه له شوند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به دیگر هزینه های جاری اظهار کرد: 47 هزار و 300 میلیارد تومان به آموزش و تحقیقات اختصاص داده شده چرا که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری آنچه که برای آموزش و تحقیقات انجام می شود جنس سرمایه ای است از این رو می بایست به دنبال توسعه اقتصادی توسعه انسانی را در نظر بگیریم.

نوبخت تصریح کرد: با توجه به ساختار نظام و نوع نگاه خصمانه برخی از کشورهای جهان، مسائل مربوط به امنیت و دفاع کشور همواره یکی از  موضوعات اصلی کشور محسوب شده به گونه ای در این بودجه توجه به این مسئله مورد تاکید قرار گرفته است. علاوه بر این بعد از آموزش سومین بخش مهم کشور جهت سرمایه گذاری، دفاع وامنیت است.

وی درادامه افزود: بعد از مساله امنیت  و دفاع ، بخش سلامت حائز اهمیت بوده که در حال حاضر 16هزار و 900 میلیارد تومان برای این بخش منابع مالی در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت در خصوص منابع عمومی عنوان کرد: در سال 92 حدود 210 هزار میلیارد تومان و در سال 96 ، 320 هزار میلیارد تومان برای منابع عمومی کشور در نظر گرفته شده است که این ارقام نشان از رشد 52 درصدی طی مدت زمان 4 ساله را داشته است.

وی با بیان اینکه در بخش رفاه اجتماعی نیز شاهد رشد بوده ایم گفت: منابع مالی  در این بخش از رقم 37هزار به 72 هزار و چهارصد میلیارد تومان ارتقا یافته که این امر نشان از رشد 93.5 درصدی در این بخش دارد.

نوبخت با اشاره به ویژگی های بودجه 96 عنوان کرد: این بودجه در واقع ملهم از برنامه ششم توسعه بوده، بر این اساس بودجه 96نیز بر مبنای سیاستهای مورد تاکید مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی تنظیم شده است.

سخنگوی دولت تشریح کرد: طبق بند سوم ماده اول این بودجه ، منابع مالی سالانه را باید بر اساس برنامه همان سال تهیه کنیم.

به گفته وی مهمترین بخش بودجه 96 ، پیوست چهارم آن است که بر این اساس باید به اندازه قیمت تمام شده دستگاههای اجرایی، برای آنان منابع مالی در نظر گرفته شود.

نوبخت با بیان اینکه محیط زیست مهمترین بخش برنامه ششم توسعه است گفت: اهمیت این موضوع به قدری بالا بوده که در صورت عدم تحقق اهداف مهم این بخش ، کشور دچار بحران می شود. به همین منظور با توجه به بودجه 96،رقمی بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان از منابع مالی برای این بخش، اعتبار در نظر گرفته می شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اشتغال زایی یک اولویت بسیار مهم برای کشور تلقی می شود گفت: مبلغی معادل هزار میلیارد تومان (به صورت خاص) برای بخش اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان اختصاص داده شده که این منابع به صورت یارانه تسهیلات و ارزان قیمت به شرکتهای دانش بنیان و عموم جویای شغل داده خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر عرضه نیروی کار رو به افزایش  بوده و طبق برنامه مقرر شد تا 750 هزار فرصت شغلی در سال ایجاد و بدین طریق معضل بیکاری حل شود.


گفتنی است که طبق برنامه اول توسعه ، می بایست حدود 314 هزار فرصت شغلی در سال ایجاد شده بود.

نوبخت در ادامه افزود : تکیه بر روشهای کلاسیک مانند سرمایه گذاری در یک بخش جوابگوی حل معضل بیکاری نبوده به همین منظور باید سیاستهایی اتخاذ شود تا این مسئله به طور کامل برطرف شود.

سخنگوی دولت عنوان کرد: روز گذشته لایحه ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه داده شد که بر اساس آن رقمی معادل 1.5 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای بهبود وضعیت شغلی جوانان تخصیص داده شود، شایان ذکر است که مجلس بلافاصله فوریت لایحه موجود را تصویب کرد.

وی در خصوص رسیدگی به پیرامون معضلات بازنشستگان کشور عنوان کرد: هم اکنون باید اقداماتی جهت افزایش در آمد بازنشستگان و تعدیل نابرابری های موجود در این بخش انجام شود البته لازم به ذکر است که افزایش 10 درصدی حقوق آنان در بودجه 96 لحاظ شده است.

نوبخت تصریح کرد: تملک دارایی ها و طرحهای عمرانی نیز در این بودجه مورد توجه قرار گرفته است؛ علاوه بر این برای رفع معضل آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی شهری تدابیری اتخاذ شده است.

سخنگوی دولت در ادامه افزود: در یک برنامه قرار بر این شد تا 90هزار تاکسی فرسوده از ناوگان خارج شوند و هم اکنون قریب به 34 هزار تاکسی فرسوده از ناوگان خارج شده است.

وی گفت: کمکهای فنی و اعتباری توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی شهری مبلغی معادل 300میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: با وجود آنکه نوسازی 10هزار وانت اسقاطی در حوزه کاری سازمان برنامه و بودجه نیست اما به سبب بحث رویکردها و مقابله با آلودگی هوا این کار از سوی سازمان در حال انجام است و از طرفی با توجه به اینکه موتورها عمده دلیل آلودگی هوا هستند قالب بودجه آینده اعتبارات نیز برای برقی کردن و سوخت هیبریدی در نظر گرفته شده است.

نوبخت از افزایش بودجه تملک دارایی سرمایه ای خبر داد و افزود: بودجه اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای استانی که سال گذشته 7هزار میلیارد تومان بوده در بودجه سال آینده به 8 هزار میلیارد تومان خواهد رسید و از طرفی برخی استانها بنا به هر دلیلی پایه خوبی برای رشد ندارند از این رو به غیر از بودجه استانی باید توجه ویژه به آنها شود.

سخنگوی دولت گفت: رشد 12.3 درصدی برای سرمایه گذاری و 19 درصدی برای نقدینگی سال آینده پیش بینی شده است.

وی بودجه کشاورزی در سال 96 را اعلام کرد و گفت: برای بخش کشاورزی و دستگاههای تابع 16 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی و هزینه ای پیش بینی شده به انضمام آنکه 2300 میلیارد تومان جداگانه در قالب آبیاری های تحت فشار اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه دولت به بخش کشاورزی از بودجه سال آینده به طور قابل ملاحظه ای توجه کرده است اظهار کرد: برای اینکه ضریب خوداتکایی محصولات استراتژیک که امنیت غذایی  کشور هستند افزایش یابد این بخش در بودجه 96 جز بخش های پیش رو است که به آن توجهی خاص شده است.

وی ادامه داد : با توجه به آنکه  میزان خرید گندم به عنوان یک محصول اساسی از سال 92 تا کنون بیش از 3 برابر افزایش یافته است لذا دولت برای تامین و پرداخت مطالبات گندم کاران مجبور به اخذ تسهیلات از بازار مالی با سود 23 درصد شده است و از طرفی به سبب جلوگیری از افزایش نرخ تورم  پرداخت مطالبات با تاخیر انجام شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به درآمد در حوزه مالیات بیان کرد: در آمد سال جاری ناشی از اخذ مالیات 157 هزار میلیارد تومان است که برای سال آینده این رقم تنها با 8.6 درصد رشد به 159 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد : با توجه به بند 17 اقتصاد مقاومتی در آمد مالیاتی باید با رشدی فراتر از رشد کنونی همراه بود اما به سبب آنکه رشد پایدار اقتصاد یکی دیگر از اهداف اقتصاد مقاومتی است بنابراین تحقق افزایش در آمد مالیات به هدف اول آسیب می رساند.

نوبخت با یبان اینکه پیشنهادی مبنی بر اخذ مالیات بر سپرده برای سال آینده مطرح نشده است اظهار کرد: در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تنها این طرح مطرح شده که دولت  با آن مخالفت  کرده است. 

وی در خصوص آخرین وضعیت پرداخت یارانه ها گفت : بر اساس آخرین آمار ماهانه به 76 الی 77 میلیون نفر بالغ بر 3 هزار و 400 میلیارد تومان یارانه پرداخت می شود که وجوه آن از سه محل پالایش و پخش گاز و توانیر تامین می شود.

نوبخت ادامه داد : یارانه 45500 تومانی به ازای هر نفر برای سال آینده ادامه خواهد یافت و باید گفت یارانه هیچ فرد نیازمندی حذف نخواهد شد.


منطقی بودن قیمت فروش نفت در بودجه96 

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش در خصوص یکسان سازی نرخ ارز افزود: در حال حاضر ارز مبادله ای بر حسب دلار در بانک مرکزی تعیین می شود و هم اکنون این رقم به 3500 تومان در بودجه تعیین شده که این امر نشان از عدم رشد فزاینده در این بخش داشته است.

وی با بیان اینکه قدرت خرید مردم مهمتر از پول کاغذی است افزود: دولت از افزایش نرخ ارز استقبال نمی کند چراکه صرفا اقتصاد به ارزش ریالی آن مدنظر بوده و سیاستهای دولت همواره مبنی بر حفظ ارزش پولی کشور است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت تضعیف پول ملی را جایز نمی شمارد چرا که همواره تلاش  می کند جهت افزایش هزینه های مالی گام بردارد.

به گفته وی بانک مرکزی ابزارهای کنترلی در این بخش را داشته تا مساله مدنظر را به نحو صحیحی مدیریت کند.

نوبخت عنوان کرد: پیش بینی ها حاکی از آن است که در آمدهای نفتی تا پایان سال جاری به رقم 68.5 هزار میلیارد تومان برسد. علاوه بر این ایران با ثبات ترین کشور منطقه در حوزه اقتصادی بوده که توانسته شاخصهای خود را به نحو احسن بهبود ببخشد.


نوبخت با بیان اینکه امکان تغییر بودجه متناسب با شرایط اضطراری وجود دارد گفت : اگر از سوی کشور آمریکا، امنیت ملی و اقتصادی مورد تهدید قرار گیرد از سوی سازمان و نظام بودجه متناسب با شرایط اضطراری را تعیین خواهد کرد.

وی ادامه داد: بر اساس احتمالات متعارف می توانیم از مکانیزم تخصیص استفاده کنیم بطوریکه اگر اتفاقات غیر مترقبه ای برای سال آینده بیفتد و به طور قابل توجهی از منابع کاسته شود در بین تکانه ها ی داخلی  و خارجی امکان مدیریت بودجه وجود دارد.

در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر تطابق برنامه ششم و بودجه امسال بیان کرد: گرچه نمایندگان مجلس اظهاراتی مبنی برنبود تطابق لایحه با برنامه ششم دارند اما باید گفت : که همه مواردی که در برنامه ششم توسعه  پیش بینی شده در لایحه سال آینده نیز لحاظ شده است.

انتهای پیام/



ثبت نظر

ارسال