طرح تحول سلامت زیر تیغ وکلای ملت

نظارت مجلس بر طرح تحول سلامت، با حضور وزیر رفاه در صحن علنی و پاسخ به ابهامات نمایندگان وارد مرحله جدیدی شد.
  • دوشنبه 15 آذر 1395 ساعت 13:37

به گزارش همشهری، دو‌ماه پس از آنکه توسط کمیسیون بهداشت مجلس اعلام شد، عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه از پاسخ وزیر رفاه به سؤالش درباره هزینه‌های طرح تحول سلامت قانع نشده است، علی ربیعی به مجلس آمد تا در صحن علنی و در حضور سایر نمایندگان پاسخگوی ابهامات طرح تحول سلامت باشد.

در ابتدای این جلسه، محمد نعیم امینی‌فرد سخنگوی کمیسیون بهداشت ضمن قرائت سؤال مطرح شده، با بیان اینکه اجرای طرح تحول سلامت در سازمان تأمین اجتماعی بیش از 10هزار میلیارد تومان هزینه داشته است، گفت: سؤالی که آقای ربیعی باید پاسخ بدهد این است که علت اجبار وزارت رفاه به اجرای این طرح چیست؟

وی به بخش دیگری از این سؤال نیز اشاره کرد و گفت: طرح تحول سلامت که توسط وزارت بهداشت انجام شده است و منابع آن از محل یارانه‌ها و یک درصد ارزش افزوده تأمین شده است و پس از آن نیز تعرفه‌های این بخش به‌شدت افزایش داشته است لذا علت اینکه هزینه افزایش تعرفه‌ها برای بخش دولتی توسط دولت تأمین شده و برای تأمین اجتماعی تأمین نشده است چیست؟

علی ربیعی که پیش از این نیز بارها با حضور در کمیسیون بهداشت از عملکرد وزارتخانه خود دفاع کرده بود، دیروز هم به بیان آمارهایی پرداخت و از این طرح دفاع کرد. وی با بیان اینکه سهم بیماران از جیب خود در دولت گذشته 54.8درصد بود که در دولت یازدهم این سهم به کمتر از 10درصد رسید، گفت اجرای طرح تحول آن قدر مشکل است که نظام سلامت آمریکا نتوانست آن را انجام دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هزینه بیماری در کشور آنچنان بالااست که می‌تواند درصورت بروز، یک خانواده را به زیر خط فقر ببرد، گفت: پوشش بیمه سلامت برای 10میلیون نفر، کاری بود که آرزوی امام راحل بود و همچنین آرزوی رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

با پایان بخش اول صحبت‌های علی ربیعی وزیر رفاه، عبدالرضا مصری وزیر اسبق رفاه و نماینده فعلی کرمانشاه پشت تریبون قرار گرفت. وی سخنان خود را با انتقاد از بی‌قانونی در طرح تحول آغاز کرد و با اشاره به اینکه هیچ بند قانونی و مصوبه‌ای برای اجرای طرح تحول سلامت وجود ندارد، از تبعیت وزارت رفاه از طرحی که به گفته او باعث ورشکستگی بیمه‌ها شده، انتقاد کرد.

مصری افزود: شما تکالیف برنامه پنجم در حوزه سلامت را انجام نداده‌اید. پزشک خانواده را اجرا کنید، نظام ارجاع را ایجاد کنید، گاید‌لاین‌ها را بدهید و راهنماهای بالینی را ارائه دهید، سطح‌بندی خدمات وظیفه شما بوده است، یکپارچگی بیمه‌ها وظیفه شما بوده است و استقرارسامانه پرونده الکترونیک وظیفه شما بوده است. 5سال هم قانون وقت داده تا سامانه اطلاعاتی متمرکز پزشکی راه‌اندازی شود و وزارت رفاه موظف بوده که ظرف 2سال خدمات بیمه سلامت را یکپارچه با سامانه اطلاعاتی و پرونده الکترونیک انجام دهد اما هنوز انجام نشده است.

عضو کمیسیون برنامه مجلس با اشاره به اینکه تمام قوانین را بررسی کرده‌ایم و اثری از این قانون طرح تحول در قوانین ما وجود ندارد، گفت: کاری که بیش از 30هزار میلیارد تومان تحمیل منابع مالی به کشور تحمیل کرده یک بند قانونی در موردش وجود ندارد.شما به جای اینکه تکالیف قانونی را انجام دهید چه کار کرده‌اید؟

مصری با اشاره به معطل بودن قانون پزشک خانواده و نظام ارجاع و اجرای طرح هزینه‌بری همچون طرح تحول گفت: به‌طور مثال سال 91، 23درصد تعرفه جراحی بالا رفت؛ سال 92، 18.9درصد به آن اضافه شد و سال 93، به‌عنوان طرح تحول 120درصد تعرفه جراحی را افزایش دادند و یا تعرفه‌های هتلینگ هم که در این 3سال، 571درصد افزایش یافته است. بعد آقای وزیر گفته‌اند که افتخار می‌کنم این تعرفه‌ها را برده‌ام در هیأت وزیران و با ضریب 2k آنها را دوبرابر کرده‌اند. این کار، صیانت از حقوق بیمه شد‌گان است؟

وی افزود: این رشد در تعرفه‌ها مخالف سیاست‌های ضد‌تورمی دولت است. مصری افزود: شعار دولت کنترل تورم بوده و می‌گوید آن را به زیر 10درصد رسانده و یک رقمی کرده است؛ اما مشخص شده که سال 93تعرفه جراحی را120درصد افزایش داده‌ایم، هتلینگ را 80درصد افزایش داده‌اند و ویزیت پزشک متخصص را 60درصد افزایش داده‌اند.

بعد از پایان صحبت‌های مصری، ربیعی دوباره به پشت تریبون آمد و ضمن قبول اشتباهات طرح تحول سلامت با بیان اینکه ادعای بی‌نقصی در اجرای طرح تحول سلامت ندارم، گفت: خطا کردم، اما کار بزرگی انجام دادم. روش‌هایی در اجرای طرح بود که در حال اصلاح آن هستیم.

وی افزود: بدون ایجاد زیرساخت‌ها کار را در بیمه‌ها شروع کرده‌ایم و هزینه‌هایی ایجاد شد که نتوانستیم سهم خود را به سرانجام برسانیم. در پایان این جلسه، مصری با بیان اینکه از اظهارات وزیر قانع شده ولی ترجیح می‌دهد با تبادل‌نظر مشکلات حل شود، از رای‌گیری برای دریافت کارت زرد توسط ربیعی جلوگیری کرد.


ثبت نظر

ارسال