قالی ایران به عنوان «هنرصنعت» در خطر است/ بانک‌ها حامیان مدرن هنر شده‌اند

احمدرضا دالوند گفت: در دوران صفویه، منسوجات ایرانی مهم‌ترین برند منسوجات جهان بود و قالی ایران به عنوان هنرصنعت بزرگی در کشورمان شناخته می‌شد که امروز در خطر است.
  • سه شنبه 16 آذر 1395 ساعت 0:20
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، احمدرضا دالوند منتقد هنری، نویسنده و پژوهشگر هنر، تصویرگر و طراح گرافیک در نخستین برنامه از نشست‌های سه‌گانه «بررسی موانع اقتصاد هنر» که یک‌شنبه 14 آذرماه در حوزه هنری برگزار شد، با بیان اینکه با اصطلاح اقتصاد هنر موافق نیستم، اظهار کرد: گردش مالی هنر امروز کشورمان به قدری نیست که عنوان اقتصاد هنر را بتوان بیان کرد و کسب‌وکار هنر عنوان مناسب تری است.
 
وی ادامه داد: شواهد نشان می‌دهد پیش از اینکه هنر به معنای امروزی در ایران پا بگیرد، از قدیم پیشه‌های هنری را داشته‌ایم و مبحث ماقبل اقتصاد هنر در ایران باید همان باشد. در دوران صفویه، منسوجات ایرانی مهم ترین برند منسوجات جهان بود و قالی ایران به عنوان هنرصنعت بزر گی در کشورمان شناخته می شد که امروز در خطر است. آثار هنری و صنایع دستی در شهرهایی مانند اصفهان، یزد، کاشان و ... نقش پررنگی داشتند.
 
دالوند اظهار داشت: منسوجات ایران در روزگاری برند معتبر جهانی بودند و در عهد صفویه مورد تقلید صنعت‌گران اروپایی قرار می گرفتند. اما وقتی امروز از صنعت هنر سخن می‌گوییم، هنرمند ایرانی باید چشم به دست دلال داشته باشد. صنعت هنری اتریش به دلیل موسیقی آن و تالارهای موسیقی که در اختیار دارند شکل گرفته و جذب توریست کرده اند.
 
این هنرمند و پژوهشگر با تاکید بر اینکه برای برپایی حراج های هنری آثار بسیاری در کشورمان در اختیار داریم، عنوان کرد: لندن سالانه حراج های هنری از آثار ایرانی برگزار می‌کند و از کارشناسان و هنرمندان ایرانی دعوت می کند، اما در کشورمان نتوانسته ایم به درستی از هنرمندان حمایت کنیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دو نوع بازار هنر وجود دارد، گفت: پیش از قرن 19 هنر اشراف و هنر عامه وجود داشت و در عصر حاضر، هنر اشراف تبدیل به هنر الیت و یا نخبگان شده است. به طور مثال، مردم ما همیشه اشعار شاعران را می خواندند و حفظ بودند، اما نسخ خطی و نگارگری اشعار شاعران نزد اشراف، پادشاهان و شاهزادگان بود و به همین دلیل هم در هنر نگارگری نشانه ایی از رنج یک ملت وجود ندارد و مردم سهمی در آن نداشته اند. امروز نیز بانک ها و برخی موسسات جایگزین والی و شاه شده اند و حامیان مدرن هنر شده اند.
 
دالوند خاطرنشان کرد: در بازار انحصاری هنر کشورمان، خبری از آثار هنری خاص و یا فاخر نیست و تنها به دلیل حمایتی که گروهی خاص از سبکی از هنر می کنند، هنرمندان هم به آن سمت و سو می‌روند و حتی منتقدان هم تصور می کنند اثر هنری قابل قبول و خاص همان آثار است. امروزه هنرمندانی هستند که حتی خود را تغییر می دهند تا در این بازار حضور داشته باشند.
 
نشست موانع اقتصاد هنر در ایران، طی سه جلسه روزهای یک‌شنبه 14،21 و 28 آذرماه از ساعت 14 در سالن امیرحسین فردی برگزار خواهد شد.
 
کلیه علاقه‌مندان به مباحث هنر و فرهنگ، اعم از هنرمندان، نگارخانه داران، مجموعه داران و مدیران فرهنگی به شرکت در این نشست ها دعوت می‌شوند.
 
انتهای پیام

ثبت نظر

ارسال