واردات قاچاق و بی اعتمادی به تولید داخلی ، دو مشکل اصلی صنعت چرم

سومین نمایشگاه بین‌المللی کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته امروز با حضور 300 شرکت داخلی و خارجی در تهران اغاز بکار کرد.
  • سه شنبه 16 آذر 1395 ساعت 18:0
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ این نمایشگاه 220 شرکت داخلی و 80 شرکت خارجی از کشورهای چین، ترکیه، ایتالیا و آلمان تلاش می کنند با شناخت ظرفیت های یکدیگر ضمن هم افزایی زمینه را برای رونق تولید فراهم کنند.

هدف از برپایی این نمایشگاه معرفی فناوری‌های روز کشورهای پیشرفته، آشنایی با ماشین‌آلات جدید ، تعامل بیشتر تولیدکنندگان داخلی و خارجی، آشنایی با محصولات نوین صنعت کیف و کفش با اولویت معرفی ظرفیت و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در تولید و ارائه کالا و خدمات جدید است.

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت ، معدن و تجارت در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما با اشاره رشد 100 درصدی حضور شرکت های داخلی و 80 درصدی حضور شرکت های خارجی در این نمایشگاه گفت : صنعت کفش کشور رو به پیشرفت و قابل افتخار است و از تولید چرم تا ماشین الات و تجهیزات و مواد شیمیایی شاهد رشد خوبی هستیم.

اعتماد به تولید داخلی 
وی اعتماد مردم به تولیدات داخلی را رمز موفقیت و رشد کمی و کیفی تولید داخلی بیان و تاکید کرد : اگر خریداران به تولیدات داخلی بی توجه باشند تولید داخلی رشد نمی کند و تنها با استقبال مصرف کنندگان است که مزیت های خوب کشور در صنعت کیف، کفش و چرم امکان بروز و ظهور می یابد.

نعمت زاد افزود : وزارت صنعت ، معدن و تجارت از تولید چرم مرغوب در کشور حمایت می کند و با تنظیم عوارض مناسب تلاش می شود ضمن توسعه صنعت فراوری از صادرات پوست خام کاسته شود.

وی گفت : صنعت چرم ، کیف ، کفش و پوست در ایران یک صنعت تاریخی است ، 

باید برای مدل سازی منطبق با نیاز بازار جهانی فراهم کنیم و با برگزاری دوره های طراحی کیف و کفش و البسه چرمی در دانشگاه ها فرایند تولید تکمیل شود.

120 هزار فرصت شغلی در صنعت کیف و کفش 

وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اشتغال 120 هزار نفر در صنعت کیف و کفش کشور گفت : سالانه 200 میلیون جفت کفش در واحدهای صنعتی و صنفی تولید می شود و صادرات این صنعت 110 تا 120 میلیون دلار است که ظرفیت توسعه ان وجود دارد.

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران هم در حاشیه این نمایشگاه گفت : در سه سال گذشته با حضور تشکل های صنفی در بازارهای بین المللی و آشنایی با بازار جهانی و حرکت برای برندسازی حدود 60 تا 70 درصد راه برای بنگاه های تولیدی هموار شده است.

وی تاکید کرد : از الزامات اساسی برای توجیه پذیر کردن تولید در این صنعت اعطای تسهیلات ارزان قیمت و مقابله جدی با واردات بی رویه قاچاق در این بخش است در غیر اینصورت تمامی اقدامات انجام شده بی اثر خواهد شد.

تولید مشترک با برندهای خوشنام 

فاضلی افزود : در سه سال اخیر با طراحی و نوآوری در فرایند تولید ، تحول مهمی در صنعت کیف و کفش کشور ایجاد و زمینه برای تولید مشترک تولید کنندگان داخلی با برندهای خوشنام خارجی فراهم شده است.

رئیس اتاق اصناف ایران ضعف در تامین ماشین الات مدرن با فن اوری پیشرفته را مشکل اصلی صنعت کیف و کفش کشور دانست و افزود : در سه سال اخیر با برقراری ارتباط با سرمایه گذاران خارجی زمینه برای ورود تکنولوژی و تولید مشترک در داخل فراهم شده است.

قاچاق چرم 
سعید ترکمان دهنوی نائب رئیس کمیسون شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه ها در اتاق بازرگانی ایران نیز در این نمایشگاه قاچاق چرم را یکی از مشکلات اصلی این صنعت بیان و خاطرنشان کرد : واردات قاچاق چرم موجب شده است تا 70 درصد واحدهای تولیدی به تعطیلی کشیده شود. 

وی افزود : متاسفانه هیچ اماری از واردات پرحجم چرم در کشور وجود ندارد و اگر زمانی واحدهای تجاری شبانه بار تخلیه می کردند امروزعلنی انجام می دهند و حتی برای فروش این محصولات در نشریه ها و رسانه ها تبلیغ هم می کنند.


ثبت نظر

ارسال