جذب دانشجویان دانشگاه خارگ در شرکت های بین المللی کشتیرانی

  • چهارشنبه 17 آذر 1395 ساعت 18:28
جذب دانشجویان دانشگاه خارگ در شرکت های بین المللی کشتیرانی

جذب دانشجویان دانشگاه خارگ در شرکت های بین المللی کشتیرانی

دانشگاه خارگ با شرکت کلمبیا شیپ منیج منت تفاهم نامه همکاری در زمینه آموزش و جذب دانشجویان دریانوردی دارد که به موجب آن مقرر شد تا سال 2020 این همکاری ها ادامه یابد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: در یک سال اخیر دانشگاه به بخش بین الملل و شرکت های کشتیرانی خارجی ورود پیدا کرده است و با شرکت کلمبیا شیپ منیج منت دارای تفاهم نامه همکاری در زمینه آموزش و استخدام دانشجویان دریانوردی است و مقرر شد تا سال 2020 این همکاری ها ادامه یابد. دفتر اصلی این شرکت در هامبورگ آلمان است و تا کنون پنج نفر از دانشجویان دانشگاه خارگ را جذب کرده است واز سال آینده سالیانه 10 نفر از دانشجویان خارگ در این شرکت کشتیرانی استخدام می شوند. 
دکتر حسین سهولی زاده افزود: همچنین دانشگاه خارگ با شرکت آلمانی دیگری در هامبورگ به نام آنگلو استرن وارد مذاکره شده و قرار است این شرکت هم در سه ماه آینده از دانشگاه خارگ بازدیدی داشته باشد. دانشگاه در حال انعقاد یک تفاهم نامه با این شرکت است تا بتواند بخشی از دانشجویان خود را جهت استخدام به این شرکت اعزام کند. 
وی با اشاره به اینکه دانشجویان برای جذب در شرکت های خارجی باید حتماً کارت پایان خدمت داشته باشند خاطر نشان کرد: دانشگاه سعی می کند بهترین ها را به این شرکت ها بفرستد زیرا این افراد سفیر دریایی ایران در دنیا هستند و می توانند برای اعتبار این حوزه در دنیا بسیار موثر باشند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خارگ تصریح کرد: سیاست دانشگاه این است که از میان دانشجویانی که برای ادامه تحصیل در این رشته باقی می مانند بخشی به شرکت ملی نفتکش ایران ، بخشی به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و بخشی به شرکت های خارجی فرستاده شوند. 
وی اظهار داشت: در سال 95 استقبال خیلی خوبی از رشته مهندسی دریا- دریانوردی دانشگاه خارگ شد به گونه ای که در مهرماه حدود 150 نفر دانشجو جذب شده است و با توجه به ورودی های قبلی در مجموع بیش از 500 نفر دانشجوی رشته دریانوردی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: بر اساس برنامه دانشگاه سالیانه از شرکت های مختلف جهت بورسیه دانشجویان دعوت به عمل می آورد و معمولاً دانشجویان سال آخر دانشگاه  پیش از رفتن به دریا بورسیه می شوند. 
وی گفت: امسال شرکت ملی نفتکش 30 نفر از این دانشجویان را جذب کرده است. شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز پیگیر حل مشکل سربازی دانشجویان است که پس از حل این مشکل آنها هم به زودی به خارگ خواهند آمد و تعدادی از دانشجویان را جذب خواهند کرد.
وی در خصوص ارتباط دانشگاه با ارگان های دریایی نیز گفت: ارتباطات دانشگاه با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران ارتباطات بسیار خوبی است و در حال حاضر سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 30 نفر و شرکت ملی نفتکش ایران 30 نفر دانشجو جذب می کنند.
وی با اشاره به مشکل نظام وظیفه دانشجویان اظهار داشت: برای حل مشکل نظام وظیفه دانشجویان پیگیری های بسیار خوبی  از سوی سازمان بنادر و دریانوردی ، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش صورت گرفته است و ستاد کل نیروهای مسلح هم همکاری بسیار خوبی انجام داده است. بخشی از ماده 9 نظام وظیفه حل شده است بخشی دیگر هم در حال حل شدن است.
سهولی زاده گفت: در حال حاضر رشته کارشناسی ارشد دریانوردی گرایش حمل و نقل دریایی در دانشگاه خارگ بسیار پر طرفدار است و سالانه پنجاه نفر در دو نوبت مهر و بهمن در این مقطع در این دانشگاه تحصیل می کنند. در مقطع لیسانس رشته دریانوردی در گرایش عرشه و موتور دانشجویان علاقه مندی بسیاری نشان داده اند اما برای سایر رشته ها مانند مدیریت بازرگانی دریایی یا کمیسر دریایی استقبال چندانی نیست زیرا دانشجویان ترجیح می دهند در رشته هایی تحصیل کنند که بازار کار آن مشخص و معین باشد. 
وی در خصوص ایجاد رشته های جدید مانند بیمه دریایی ، حقوق دریایی و دکترای حمل و نقل دریایی که قرار است برای اولین بار در کشور راه اندازی شود افزود: سر فصل ها و سیلابس در اختیار وزارت علوم قرار گرفته است اما تاکنون در وزارت علوم تصویب نشده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خارگ با اشاره به مشکلات دانشگاه های دریایی ادامه داد: متاسفانه روند آموزشی مشخصی برای رشته دریانوردی در کشور وجود ندارد. مشخص نیست دانشگاه ها و مراکز آموزشی چه تعداد باید دانشجو تولید کنند از سوی دیگر دانشگاه ها نیز به اندازه کافی امکانات آموزشی دریانوردی ندارند.
وی گفت: دانشگاه آزاد به شهریه دانشجو متکی است. یک دانشجو در طول چهار سال دانشگاه تقریبا 15 میلیون تومان هزینه می کند اما دانشگاه برای تهیه یک سیمیلاتور یا شبیه ساز باید دو تا سه میلیارد تومان هزینه کند. بنابراین شهریه ها پوشش هزینه ها را نمی دهد و لازم است دولت به دانشگاه های دریانوردی کشور کمک کند.
سهولی زاده گفت: تجهیزات دانشگاه ها قدیمی شده است تجهیزات جدیدی که در دنیا آمده است بسیار گران قیمت است و احتیاج به سرمایه ای چند میلیارد تومانی دارد که اکنون با توجه به اوضاع مالی دانشگاه ها بسیار مشکل است. 
وی با اشاره به علاقه بسیار زیاد دانشجویان برای تحصیل در رشته های دریانوردی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که کاپیتان های ایرانی در دنیا بسیار باهوش هستند. اگر  امکانات روز دنیا  در دانشگاه ها فراهم شود پیشرفت های بسیاری حاصل خواهد شد. اگر دولت حمایت کند و تسهیلاتی برای دانشگاه های دریایی قائل شود که بتوانیم امکانات آموزشی و کمک آموزشی جدید را که در دنیا است را در دانشگاه ها ایجاد کنیم کمک موثری به کیفیت و آینده دریانوردی ایران خواهد کرد. 
وی در خصوص همکاری وزارت علوم،تحقیقات و فناوری با دانشگاه های دریایی گفت: وزات علوم بسیار گسترده است و در همه بخش ها فعالیت می کند اما بخش دریانوردی در وزارت علوم مظلوم واقع شده است علی رغم اینکه توجه حداکثری به بخش دریا و دریانوردی از سوی مقام معظم رهبری تاکید شده است اما بخش دریانوردی در کشور مظلوم واقع شده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خارگ افزود:اگر هماهنگی لازم بین وزارت علوم، تحقیات و فناوری، دانشگاه های دریانوردی،سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت های کشتیرانی ایجاد شود  قطعاً پیشرفت در بخش دریانوردی خیلی سریع تر اتفاق خواهد افتاد که لازمه این کار هماهنگی و مکاتبه با وزرای مربوطه است.

ثبت نظر

ارسال