
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما؛ به نقل از روابط عمومی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران؛ سعید محمد زاده در بازدید اعضای کمیسیون عمران از خط آهن تهران-قزوین با توضیح پیشرفت این پروژه ؛ کمبود منابع مالی را در بخش ریلی چالشی بزرگ دانست.
وی با بیان اینکه فعالیت شبانه روزی در اجرای این پروژه قابل تحسین است، افزود : بهره برداری از این مسیر ریلی میتواند در توسعه اقتصادی کشور ایفای نقش کند و علاوه بر افزایش امنیت سفر از ترافیک و آلودگی هوا بکاهد.
مدیرعامل راه آهن اظهار کرد: با توجه به سیاستهای دولت برای توسعه شبکه حمل و نقل از جمله در حوزه ریلی، در کنار این طرح تا پایان امسال شاهد 4 خطه شدن خط آهن تهران -کرج و 2 خطه شدن خط آهن کرج تهران خواهیم بود.
مدیر عامل راه آهن با تاکید براینکه افزایش سهم بار برای راه آهن در اولویت اول است گفت: کشورهای منطقه خواهان ترانزیت کالا از طریق مسیر ریلی ایران هستند و میتوانیم به درآمدهای قابل توجه جهت پیشرفت و تکمیل خطوط ریلی دست یابیم.
خط آهن تهران -قزوین به طول 142 کیلومتر و خط آهن در دست احداث قزوین- رشت نیز دارای 164 کیلومتر طول است که برنامه ریزی شده تا پایان امسال و تا پایان کار دولت یازدهم به بهرهبرداری برسد.
با اتصال خط آهن قزوین به آستارا و تکمیل کریدور شمال به جنوب، بنادر عباس در ایران و هلسینکی در شمال اروپا به یکدیگر متصل میشوند و امکان رشد جابجایی بار و مسافر فراهم می شود.
همچنین این خط آبهای گرم خلیج فارس را به آبهای سرد اروپا متصل میکند.