تصویب بودجه ۱۴۰۰میلیاردتومانی برای توسعه ورزش زنان و همگانی

نخستین نشست فراکسیون زنان مجلس دهم با خبرنگاران به تشریح عملکرد سه ماهه این فراکسیون به ویژه نقش آفرینی در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه کشور اختصاص داشت.
  • جمعه 19 آذر 1395 ساعت 1:52

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ پروانه سلحشوری رییس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به تلاش اعضای این فراکسیون در کمیسیون تلفیق گفت: حاصل این تلاش الحاق 7 بند به ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه است که نمونه ملموس آن تعیین بودجه ای برای توسعه ورزش همگانی، ورزش بانوان، ورزش جوانان به ویژه در روستاها و مناطق محروم است که مقرر شد 25صدم درصد از محل 9درصد مالیات بر ارزش افزوده در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار گیرد.

براساس توضیح رییس فراکسیون زنان مجلس، برآوردها نشان می دهد از محل تعیین شده برای توسعه ورزش همگانی و ورزش زنان و جوانان رقمی معادل 1هزار 250 میلیاردتومان تا 1هزار و 400 میلیاردتومان بودجه تخصیص داده خواهد شد.

نخستین جلسه تشریح عملکرد فعالیت زنان مجلس دهم با خبرنگاران با حضور پروانه سلحشوری، طیبه سیاوشی شاه عنایتی، فاطمه سعیدی، سیده فاطمه ذوالقدر، ناهید تاج الدین و سهیلا جلودارزاده و همچنین دبیر فراکسیون زنان هانیه گراییلی در محل این فراکسیون در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

«پروانه سلحشوری» همچنین در بخش دیگری از تشریح عملکرد فراکسیون زنان گفت: تلاش اعضای فراکسیون در این مدت بر 4 موضوع بهبود وضعیت زنان سرپرست خانوار، اشتغال زنان و دختران فارغ التحصیل، بیمه و ورزش زنان بوده است .

تعیین یک روز در تقویم ملی

همچنین در این نشست طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی با اشاره به تذکر خود رد صحن مجلس درباره منع خشونت علیه زنان گفت: فراکسیون درباره امنیت زنان و بسترسازی برای منع خشونت علیه زنان نیز پیگیر بود ولی به سبب آنکه لایحه تامین امنیت زنان و کودکان در دولت تدوین شده است منتظر آن هستیم تا این لایحه تقدیم مجلس شود.

وی به تلاش برای تعیین یک روز در تقویم ملی ایران با عنوان روز منع خشونت علیه زنان اشاره کرد و گفت: همانطور که در تذکر خود نیز اعلام کردم لازم است با تعیین یک روز در تقویم ملی کشور قدمی برای کاهش خشونت علیه زنان و تلاش برای منع خشونت علیه زنان برداشته شود که این موضوع از سوی فراکسیون زنان در حال پیگیری است.

تلاش برای انتصاب مدیران زن در آموزش و پرورش

دیگر عضو فراکسیون زنان مجلس، «فاطمه سعیدی» نماینده تهران و دبیر فراکسیون آموزش و تحقیقات خانه ملت نیز در این نشست به رایزنی های خود در کمیسیون متبوعش و گفتگو با وزیر جدید آموزش و پرورش در انتصاب زنان در مدیریت های این وزارتخانه اشاره کرد.

او گفت: متاسفانه در جلسه تودیع و معارفه وزرای آموزش و پرورش دیدیم که در یک سالن بزرگ از مدیران دعوت شده تنها 5 یا 6 زن حضور داشتند که این نشان می داد آموزش و پرورش با وجود داشتن بیش از 60درصد کارکنان زن مدیر زن ندارد.

سعیدی تاکید کرد در حال مذاکره با وزیر جدید آموزش و پرورش برای جلب مدیران زن در این وزارتخانه هستیم و دیگر موضوعی که علاوه بر کمیسیون آموزش و تحقیقات در فراکسیون زنان نیز پیگیر آن هستیم توجه به وضعیت دختران بازمانده از تحصیل به ویژه در مناطق جنوبی کشور هستیم.


6 عضو هیئت رییسه از میان زنان مجلس

براساس گزارش فراکسیون زنان و پس از آغاز به کار مجلس دهم 6زن از 17 نماینده زن حاضر در مجلس به عنوان اعضای هیئت رییسه کمیسیون ها انتخاب شدند که این حاصل یک رایزنی جمعی بود.

پروانه مافی، سهیلا جلودارزاده دو نایب رییس کمییسیون و فاطمه سعیدی، ناهید تاج الدین، حمیده زرآبادی و فاطمه ذوالقدر دبیران کمیسیون های مجلس هستند.

4زن برای نخستین بار در تلفیق

برای نخستین بار در تاریخ مجالس پس از انقلاب اسلامی 4 زن در کمیسیون تلفیق برنامه توسعه حضور دارند. این 4 زن هاجر چنارانی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، ثمانه الماسی از کمیسیون انرژی ، محمودی از کمیسیون اجتماعی و پروانه سلحشوری از کمیسیون فرهنگی مجلس هستند.

4 زن در مجالس آسیایی و مسلمان

همچنین در سال نخست فعالیت مجلس دهم 4 زن به عنوان اعضای بین المجالس آسیایی ( APA/IPU) حضور دارند. هاجر چنارانی، سیده فاطمه حسینی، سیده فاطمه ذوالقدر و حمیده زرآبادی این 4 نفر هستند.

۴۷۴۷


ثبت نظر

ارسال