دستگاه هایی که درحوزه فرهنگ موظف نیستند دستکم عرق فرهنگی داشته باشند

شاهرود- ایرنا- نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد برخی دستگاه ها برای افزایش استقبال از نمایشگاه کتاب گفت: دستگاه هایی که وظیفه ای در حوزه فرهنگ ندارند،دستکم باید عرق فرهنگی داشته باشند.
  • پنجشنبه 18 آذر 1395 ساعت 22:40
به گزارش ایرنا، دکتر سید حسن حسینی پنجشنبه شب در بازدید از نمایشگاه کتاب استان سمنان، با بیان این مطلب افزود: شاید بخشی از این وظیفه متوجه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد اما بخش بزرگی از کار متوجه نگاه مسیولان استانی و شهرستانی است.
وی با ابراز خوشحالی از حضور مردم در نمایشگاه کتاب، اضافه کرد: با این حال بیشتر غرفه داران با انتقاد از نبود اطلاع رسانی به موقع بیان می کردند که امروز استقبال خوب بوده و روزهای نخست چنین وضعیتی نداشته است.
این عضو خانه ملت گفت:صدا و سیما، شهرداری ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش و دیگر دستگاه های دخیل در توسعه و نشر فرهنگ باید بیش از این به میدان آمده و با دادن یارانه و تبلیغات به خرید کتاب کمک می کردند.
وی بیان کرد: شنیده ام که صدا و سیما برای زیرنویس و یا شهرداری برای نصب بنر هزینه گرفتند و این کار در شهری که به تعبیر مقام معظم رهبری شهر معلمان دین و اخلاق نامیده شده، اندکی باعث شرمندگی است.
حسینی با بیان اینکه شاهرود شهری دینی، علمی و دانشگاهی است، یادآور شد: نباید ببینیم ناشران ریز و درشتی که از نقاط گوناگون کشور آمده اند بگویند که این شهر را متفاوت از دیگر شهرهای استان دیده و توقع داشتند با استقبال بیشتری رو به رو شوند.
وی ادامه داد: چنین دستگاه هایی هم تبلیغات درستی انجام ندادند و هم بازدید و خرید از نمایشگاه را تسهیل نکرده اند و امید است در سال های آینده فضای مدیریت شهر، فضای فرهنگی باشد.
عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین با قدردانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای راه اندازی نمایشگاه های کتاب در استان ها، گفت: برپایی این نمایشگاه ها در شهرستان های با ظرفیت بالا در ردیف مراکز استان ها و ایجاد توزین در اشاعه فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در کشور جای تقدیر دارد و باید به روزی برسیم که هر شهرستانی دارای یک نمایشگاه دایمی کتاب باشد.
حسینی درباره ساخت محلی دایمی برای نمایشگاه کتاب در شاهرود نیز تأکید کرد: امام جمعه شاهرود در این زمینه اعلام آمادگی کردند و ما نیز به دنبال کسب اعتبارات لازم برای ساخت مصلای نماز جمعه هستیم تا پس از این این چنین نمایشگاه هایی در آن برگزار شود.
وی اضافه کرد: این فضا می تواند در زمینه نمایش محصولات فرهنگی و حتی اقتصادی شهرستان مانند صنایع دستی نقش آفرینی کند و می توان از فضایی که شاید یک بار بیشتر در طول هفته استفاده نمی شود، استفاده مطلوب و دایمی کرد.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره نقش کتاب در اقتصاد مقامتی، ابراز داشت: بخشی از این مهم به تولید محتوا و درک فرهنگ اقتصادی کشور باز می گردد.
حسینی با بیان اینکه باید به هر حوزه ای نگاه اقتصادی داشت، افزود: ما می توانیم همه چیز حتی فرهنگ ناب دینی خود را اقتصادی کنیم.
وی وقف را بزرگ ترین فرهگ اقتصادی مسلمانان دانست و گفت: با این کار، مردم در امور عام المنفعه برای زمان حیات و پس از مرگ خود هزینه کرده و بخشی از درآمدهایشان را نیز برای عزاداری و جشن ها کنار می گذارند.
حسینی به نقش دیگر کتاب در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز اشاره و تصریح کرد: همه دستگاه های مسیول و غیر مسیول در حوزه فرهنگ باید کمک کنند که مردم به سوی کسب علم و توسعه فرهنگ علمی، دینی و عمومی بروند.
وی با بیان اینکه باید نگاه ها به مدیریت جامعه تغییر کند، تأکید کرد: اگر مدیریت جامعه زیرساخت های فرهنگی نداشته باشد هیچ فایده ای نخواهد داشت؛ امروزه حتی نظام های سکولار و سرمایه داری هم نگاه فرهنگی دارند.
7359/6167خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشار دهنده: محسن شاکری

ثبت نظر

ارسال