برای افزایش جمعیت تنها 10 سال فرصت باقیست / 75 درصد از جوانان تنها یک فرزند می خواهند

معاون مرکز آمار گفت: تا سال 1405 فرصت داریم تا برای افزایش نرخ باروری و جمعیت اقدام کنیم در غیر این صورت، جمعیت کشور کاهش شدید خواهد یافت که حل آن زمان بر و پر هزینه خواهد بود.
  • شنبه 20 آذر 1395 ساعت 17:6
 
به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا زاهدیان، معاون مرکز آمادر ایران در نخستین همایش ملی 'جمعیت و خانواده' در دانشگاه اصفهان گفت: از سال 85 به بعد خانواده های 3 نفره بیشترین تعداد خانواده های ما را تشکیل می دهند.
وی افزود: سن ازدواج مردان 26.7 سال و سن ازدواج زنان 23.3 سال است و این در حالی است که مردان از 15 سالگی به بلوغ می رسند و فاصله زیاد بین بلوغ و سن ازدواج مشکلات جامعه شناختی فراوانی ایجاد می کنند.
زاهدیان گفت: طبق  پیش بینی مرکز آمار، در صورت کاهش نرخ باروری و رسیدن این نرخ به 1.3 ، در سال های 1420 تا 1425 نرخ منفی رشد جمعیت را تجربه می کنیم.
نرخ کلی باروری، میانگین تعداد فرزندانی است که یک زن در طول زندگی خود به دنیا می آورد.
وی با بیان اینکه  اگر نرخ باروری به 2.1 برسد بازهم نرخ رشد جمعیت کاهش می یابد و در سال 1430 به نرخ 0.2 درصد می رسیم.
وی ادامه داد: در صورتی که نرخ باروری به 2.5 برسد نرخ رشد جمعیت در سال 1430 به 0.6 درصد خواهد رسید.
با کاهش نرخ ازدواج و افزایش طلاق مواجهیم
معاون مرکز آمار ایران با اشاره به میزان موالید گفت: در سال 80 یک میلیون تولد در سال داشتیم که این موضوع تا سال 94 روند افزایشی داشت و به یک میلیون و 570 هزار تولد رسید.
وی با بیان اینکه نرخ موالید از این پس روند کاهشی خواهد یافت، افزود: از طرفی جمعیت در سن ازدواج در حال کاهش است و از طرفی با کاهش نرخ ازدواج و افزایش طلاق مواجهیم.
همچنین، در سال 89 بیشترین تعداد واقعه ازدواج در کشور ثبت شد( 890 هزار) که در سال 94 به 680 هزار ازدواج کاهش یافت.
زاهدیان  نرخ باروری کشور در سال 65 را 6.8 فرزند برای هر مادر اعلام کرد و افزود: این نرخ تا سال 90 به 1.8 رسید و در زمان حاضر کمی بالاتر رفته اما هنوز به 2.1 که نرخ جایگزینی می باشد، نرسیده است.
وی ادامه داد: اگر نرخ باروری کشوری به زیر 2.1 برسد ، بازگشت به آن محال است وما برای رسیدن به این نرخ باید یک میلیون و 600 هزار تولد در سال داشته باشیم درحالی که بالاترین عدد موالید ما  یک میلیون و 570 هزار تولد بوده است.
معاون مرکز آمار تصریح کرد: آمار سال 95 نشان می دهد که تعداد تولدها نسبت به سال 94 کاهش خواهد یافت و این روند ادامه می یابد.
زنان تحصیلکرده تمایل کمتری به مادر شدن دارند
زاهدیان با بیان اینکه  نرخ باروری در استان های تهران و اصفهان را به ترتیب 1.4 و 1.5 است، اظهار کرد: این اعداد نشان می دهد باروری مسئله ای اقتصادی نیست اگرچه مسائل اقتصادی بر آن تأثیر دارد اما به لحاظ  توزیع باروری،در مناطق برخوردارتر، نرخ باروری پایین تر است و  به همین دلیل است که کیفیت جمعیت تغییر می کند.
وی ، تعداد فرزندان به دنیا آمده از مادران بی سواد را 3.12 ، فرزندان به دنیا آمده از مادران باسواد را 1.19 فرزند، نرخ باروری در خانواده های با وضعیت اقتصادی مناسب را 1.4 و در خانواده های با وضعیت اقتصادی نامناسب را 1.8 اعلام  کرد.
این کارشناس مسائل جمعیتی همچنین نرخ باروری زنان شاغل را 1.1، جوامع شهری را 1.7 و جوامع روستایی را 2.2 اعلام کرد و گفت: امروز جمعیت زنان وارد شده به سن باروری ما رو به کاهش است و ما در زنان 20 تا 24 ساله کاهش 6 درصدی داشته ایم که این میزان تا 15 سال آینده کاهش بیشتری را تجربه خواهیم کرد.
فقط تا سال 1405 فرصت باقیست
معاون مرکز آمار تأکید کرد: تا سال 1405 فرصت داریم تا برای افزایش نرخ باروری و جمعیت اقدام کنیم در غیر این صورت، جمعیت کشور کاهش شدید خواهد یافت که حل آن زمان بر و پر هزینه خواهد بود.
وی افزود: در این ده سال باید برای اجرای راه حل هایی که چندان هزینه بر نیست، از جمله فرهنگ سازی اقدام کنیم هرچند این کار بسیار دشوار است.
زاهدیان با بیان اینکه، باید شعار '2 فرزند کافی است' را به 'دو فرزند کافی نیست' تغییر دهیم گفت: باید در مرحله نخست نخبگان کشور را که الگوی جامعه هستند، برای فرزند آوری قانع کنیم.
معاون مرکز آمار با تاکید براینکه رشد منفی جمعیت، تاثیرگذارتر از رشد منفی اقتصادی است، اظهار داشت: سالمندی مشکلات جدی پیش وی کشور قرار می دهد و خانواده های تک فرزند علی رغم آسایش نسبی امروز پشیمان خواهند شد.
افزایش منزلت زنان خانه دار، سیاست موثر در افزایش جمعیت
زاهدیان افزایش منزلت زنان خانه دار را از جمله سیاست های مؤثر در زمینه افزایش جمعیت دانست  و گفت: امروزجامعه به  زنی که در مهد کودک از فرزند دیگران نگه داری می کند عنوان زن شاغل می دهد و برای او منزلت اجتماعی فرد شاغل را قائل است اما از زنی که در منزل فرزند خود را نگه داری می کند، بعنوان فردی که توان شغل یابی نداشته نگاه می شود.
وی با اشاره به تعریف خانه داری مدرن، اظهار داشت:  زنان آموزش دیده و تحصیلکرده ای که در خانه مشغول به نگه داری فرزندان خود هستند می توانند نسل آموزش دیده و سالمی را تربیت کرده و فرزندان خود را از جهات مختلف ارتقا دهند.
معاون مرکزآمار ایران، حمایت از مادران شاغل، افزایش مرخصی زایمان، پرداخت حق اولاد به مادران، توجه به کیفیت جمعیت و خودداری از افراط و تفریط را از راه های زمینه ساز افزایش جمعیت دانست.
75 درصد از جوانان تنها یک فرزند می خواهند
معاون مرکز آمار ایران  با اشاره به نظرسنجی انجام شده از جوانان در مراکز مشاوره پیش از ازدواج گفت:، نتایج حاصل از پرسش نامه ها بیانگر این است که 60 درصد جوانان به دو فرزند، 14 درصد آن ها به یک فرزند و 25 درصد به سه فرزند یا بیشتر فکر می کنند و حدود یک درصد از جوانان  اصلاً به داشتن فرزند فکر نمی کنند.
وی افزود: بنا براین تحقیق در کل 75 درصد جوانان کشور به داشتن یک یا دو فرزند فکر می کنند که ادامه روند به همین منوال سبب کاهش نرخ باروری خواهد شد.
زاهدیان با بیان اینکه  بطور میانگین جوانان کشور به 2.3 فرزند فکر می کنند، گفت: این در حالیست که نرخ باروری در واقع 1.8 است.
معاون مرکز آمار اظهار داشت: طبق  برنامه پنجم توسعه برای کاهش یک درصدی نرخ بیکاری باید یک میلیون و 200 هزار شغل ایجاد شود و در برنامه ششم توسعه برای کاهش یک درصدی نرخ بیکاری نیازمند ایجاد 900 هزار شغل هستیم در حالیکه در عین ناباوری در سالهای آخر برنامه ششم با کمبود نیروی کار به ویژه نیروی کار ساده مواجه خواهیم بود.
 ورشکستگی صندوق های بیمه قطعی خواهد بود، اگر...
کارشناس مرکز آمار با اشاره به موضوع سالمندی افزود: تا 5 سال آینده 2 میلیون و 600 هزار نفر به سالمندان کشور اضافه می شوند و لازم است برای این تعداد از نیروی سالمند کشور برنامه ریزی دقیق در حوزه خدمات و بیمه اجتماعی انجام شود.
وی اظهار داشت: 40 درصد جمعیت کشور فعال هستند و 60 درصد جمعیت استفاده می کنند و اگر با همین منوال به پیش برویم ورشکستگی صندوق های بیمه بر اثر فشار بازنشستگی قطعی خواهد بود.
گفتنی است، اولین همایش ملی'جمعیت و خانواده' با شعار ' خانواده متعادل، ایران مقتدر ' پیرو منویات مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر مسائل جمعیتی به همت گروه علوم اجتماعی در دانشگاه اصفهان برگزار شد./01182/142/10
 

ثبت نظر

ارسال