صعود شش پله‌ای شاخص‌های توسعه انسانی ایران

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت گفت: در هشت سال گذشته بالاترین رشد شاخص توسعه انسانی را داشتیم و در سال 2014 (سال 93)، بین 188 کشور جهان شش پله صعود کرده‌ایم.
  • شنبه 20 آذر 1395 ساعت 16:21
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ ایرج حریرچی در حاشیه نشست عالی رتبه مشورتی در زمینه آموزش 2030 کمیسیون ملی یونسکو در خصوص اقداماتی که برای دستیابی به اهداف توسعه هزاره انجام شده است افزود: شاخص توسعه انسانی ما در حال حاضر 766 هزارم از یک است که نشان دهنده حرکات بسیار جدی در 30 و چند سال گذشته در حوزه توسعه انسانی است.

وی گفت: در 32 سال منتهی به 2012، کشور ما از لحاظ توسعه انسانی، سالانه رشد یک و شش دهمی داشته است، در حالیکه گروهی که با توسعه اقتصادی و اجتماعی بالا در آن قرار داریم، این عدد 73 صدم درصد و متوسط رشد کل کشورها 69 صدم درصد بوده است، یعنی ایران بیش از دو برابر درصد رشد کشورهای هم سطح و کل کشورها رشد داشته است.

حریرچی با بیان اینکه در هشت سال گذشته بالاترین رشد شاخص توسعه انسانی را داشتیم  افزود: در سال 2014 (سال 93)، بین 188 کشور جهان، شش پله صعود کردیم و رتبه 69 را داریم البته با توجه به مقضیات فرهنگی و سطح انتظارات مردم و مسئولین نظام و با توجه به اسناد بالادستی دوره چشم انداز سال 1404، هنوز مکفی نیست و اقدامات جدی تری را می طلبد.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: در زمینه این اقدامات یکی از شاخص های اصلی و سه گانه، حوزه سلامت است که بالاترین رشد را ایجاد کنیم چراکه اکنون در دوره ای هستیم که از بیماری های واگیر خارج و با بیماری های غیر واگیر مواجهیم.

وی افزود: خوشبختیم که اعلام کنیم در ارزیابی بیماری های غیر واگیر، ایران از نظر کیفیت و استحکام برنامه هایی که درخصوص کاهش عوامل خطر و میزان بروز بیماری‌های غیرواگیر ارائه کرده است از 14 معیار تعریف شده رتبه دوم را دارد.

حریرچی ادامه داد: تمام موفقیت های حوزه سلامت و رشدهایی که در 30 سال و سه سال اخیر حاصل شده است با روش های کارآمد، کارآ و با هزینه های نسبتا کمی صورت گرفته است و ما در کشورهای هم سطح خودمان میزان اعتباری که مجموع دولت و بیمه ها برای هزینه های عمومی تامین کرده اند جزو پایین ترین درصدهاست.

ثبت نظر

ارسال