معرفی مدیرعامل جدید راه آهن با حضور وزیر راه

در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی، سعید محمدزاده به عنوان مدیرعامل راه آهن معرفی شد.
  • دوشنبه 22 آذر 1395 ساعت 15:31
معرفی مدیرعامل جدید راه آهن با حضور وزیر راهبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، عباس آخوندی با قدردانی از زحمات محسن پورسیدآقایی، آقای سعید محمدزاده را بعنوان مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد.
آخوندی با بیان اینکه در دو هفته گذشته روزگار سختی را با توجه به حادثه قطار سمنان - مشهد در سطح ملی و استان آذربایجان داشتیم، گفت: تمام فشار این شرایط بر همکاران راه آهن و وزارت راه و شهرسازی بود. 
آخوندی گفت: روزگار سختی بود و باید در جهت بهبود شرایط گام برداریم.
وی افزود : همیشه بر این باور بوده و هستم که مسئولان باید در برابر مردم متواضع باشند و برای قصورهای خودشان از مردم پوزش بخواهند. 
وی افزود: هم دولت به طور عمومی و هم شرکت راه آهن به طور خصوصی آنچه در توان دارد باید در جهت بهبود شرایط و خدمات ریلی به کار گیرد. 
آخوندی گفت: توسعه راه آهن در صدر برنامه های وزارت راه و شهرسازی بود و در تمام حوزه هایی که می توانستیم موضوع را در دستور کار قرار دادیم که در برخی موارد موفق شدیم و در برخی موارد نیز به دلیل کمبود منابع موفق نبودیم. 
وی گفت: شهرسازی ریل پایه و تحول در قطار حومه ای از برنامه های جدی راه آهن است. 

* برنامه جامع توسعه ریلی  اجرا می شود
مدیرعامل جدید راه‌آهن با تاکید بر اجرای برنامه جامع توسعه ریلی گفت: سامانه کنترال الکترونیک ATC از 99.8 درصد سلامت برخوردار است.
سعید محمدزاده در مراسم معارفه خود که با حضور وزیر راه و شهرسازی و پور سید آقایی مدیرعامل مستعفی راه‌آهن برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت:‌ توسعه شبکه ریلی برای اقتصاد ملی نقشی بی‌بدیل دارد و در برنامه ششم توسعه تدابیر مناسبی برای توسعه ریلی داریم و برنامه جامع توسعه ریلی تهیه شده است. 
محمدزاده درباره سامانه ATC (کنترل اتوماتیک قطار) گفت: از روز روشن شدن این سامانه در اسفند 93 تا امروز ضریب سلامت آن به استناد آمار و اطلاعات ثبت شده 99.8 درصد است و در هشت ماه امسال از مجموع یک میلیون و 160 هزار بار عملیات، 4 هزار بار هشدار داده است.
وی ادامه داد: همه مسیر راه‌آهن ایمن است و این سامانه هر نوع شکستگی ریلی یا وجود هرگونه سنگ روی سوزن را نشان می‌دهد.
محمدزاده افزود: این سامانه ریلی در این مدت 4 هزار بار به استفاده‌کنندگان هشدار داده است.
وی با اشاره به طراحی این سامانه با همکاری متخصصان داخلی و بومی‌سازی آن گفت: این سامانه در 5 خط مترو تهران از سال 87 عملیاتی شده است. 
مدیرعامل راه‌آهن با تأکید بر اینکه اطلاع‌رسانی ناقص ATC را قبول نداریم، گفت:‌ نباید برخی به دنبال تضعیف اقتصاد مقاومتی در شرکت‌های دانش‌بنیان باشند وبرای افزایش ایمنی راه‌آهن در کوتاه‌ترین زمان ممکن خطوط را به ATC تجهیز می‌کنیم.
محمدزاده گفت: سامانه ATC ابتدا در مترو امتحان خود را پس داد و سپس در راه‌آهن استفاده شده و همه قطارهای مسافری مسیر مشهد مجهز به سیستم ATC است. 
در ابتدای مراسم تودیع محسن پورسیدآقایی و معارفه سعید محمدزاده به عنوان مدیرعامل راه‌آهن حضار به احترام جان‌باختگان سانحه ریلی، فاتحه قرائت کردند.

*باز هم از مردم عذرخواهی می کنم
مدیرعامل مستعفی راه آهن گفت: بازهم از مردم بابت برقی نشدن راه‌آهن تهران ـ مشهد عذر‌خواهی می کنم.
محسن پورسیدآقایی در مراسم تودیع خود وی تصریح کرد:‌ راه‌آهن باید مسیر توسعه خود را ادامه دهد اگر پس از این سانحه در راه‌آهن می‌ماندم، هجمه ها بیشتر می شد و کار پیش نمی رفت اما ‌انتخاب مدیرعامل جدید راه‌آهن (محمدزاده)‌ کمک می کند که سیاست‌های راه‌آهن به طور جدی اجرایی شود. 
پورسیداقایی اظهار داشت: برای آنچه که به افزایش سرعت و ایجاد سامانه مدرن در راه‌آهن منجر شد پشیمان نیستم و البته طرح برقی کردن تهران ـ مشهد و افزایش سرعت به 200 کیلومتر در ساعت قرار بود در این دولت محقق شود که هنوز حاصل نشده است و من از مردم به دلیل تحقق نیافتن این وعده عذرخواهی می‌کنم.
وی افزود: شرکت قطارهای سریع باید در راه‌آهن تشکیل می‌شد که تحقق نیافته است و باید سازمان قطارهای سریع را در راه‌آهن ایجاد کنیم. 
پورسید اقایی گفت: ناوگان ریلی باری در این دوران به تحرک خوبی رسید و تاکنون 500 دستگاه واگن وارد ناوگان ریلی کشور در بخش بار شده است و تا پایان سال 500 دستگاه واگن باری دیگر نیز وارد ناوگان می‌شود و درمجموع باید اقتصاد ناوگان مسافری و لیزینگ ناوگان مسافری را توسعه دهیم. 
مدیرعامل پیشین راه‌آهن گفت: امیدواریم سامانه های علایم الکترونیک و ATC در کل شبکه راه‌آهن تکمیل شود و تا دو سال آینده به وضع مقبولی برسیم.
وی در ادامه گفت: در سانحه اخیر، وزیر راه و شهرسازی پیش از من متن استعفای خود را تهیه کرده بود اما مانع تقدیم آن شدیم.
پورسید اقایی اضافه کرد:‌ مدیران، مسئول عملکرد زیرمجموعه خود هستند و نباید فقط موفقیت‌ها به پای مدیران نوشته شود باید در برابر اشتباه خطای خود را بپذیرند و متاسفانه عده‌ای می خواستند با خراب نشان دادن سامانه کنترل قطار سال‌ها تلاش و فعالیت را زیر سوال ببرند.
پورسید اقایی افزود: عده‌ای هم با سیاسی جلوه دادن موضوع استعفا ، فرضیه‌ سازی کردند که این استعفا در اتاق دولت رخ داده است.
پورسیدآقایی افزود: هر اقدامی در این دولت با عینک سیاسی دیده می‌شود اگر طیفی اصولگرا باشند و این کار انجام شود، طیف همسو می‌گوید کار خوبی انجام داده است و طیف مقابل از آن انتقاد می‌کند و برعکس. 
مدیرعامل پیشین راه‌آهن اظهار داشت: فضای استعفا به قدری طبیعی بود که قبل از من وزیر راه استعفای خود را تنظیم کرده بود اما ما مانع تقدیم آن شدیم. زیرا راه‌آهن باید خود مسئولیت خطای خود را بپذیرد و طبیعی است که من به جای وزیر راه استعفا دادم به هر حال وزیر راه مسئولیت چندین بخش دیگر را بر عهده دارد. 
وی افزود : راه آهن باید مسئولیت خطای خود را در این حادثه بپذیرد، و بدون هیچ فشاری استعفا دادم و فرمول استعفا هم شفاف بود، زیرا اگر استعفا نمی‌دادم قطعا راه آهن، دستاویز هجمه برای منافع سیاسی برخی ها می‌شد.
محسن پورسیدآقایی در مراسم تودیع خود از مدیرعاملی راه‌آهن اظهار داشت:‌ برای تحقق انقلاب ریلی، ‌افزایش سرعت و ظرفیت قطارها، توسعه زیرساخت‌ها و ناوگان از فعالیت‌های منظم و مرتب در چند سال اخیر بوده است. 
پورسیدآقایی گفت: با افزایش سرعت قطارها و کاهش فاصله اعزام قطارها به 8 دقیقه و رساندن سرعت قطارها به 140 کیلومتر در ساعت و کاهش زمان سیر به کمتر از 10 ساعت موجب می‌شود که عوامل اجرایی هم بیشتر تلاش می کنند و طبیعی است هر خطا در این سیستم نسبت به سیستم سنتی موجب بروز حوادث شدیدتری می‌شود.
وی افزود: اگر سرعت سیر در راه‌آهن تهران ـ مشهد ارتقا نمی‌یافت و سرعت مجاز همان 140 کیلومتر بر ساعت نبود، چه بسا اگر خطای انسانی هم رخ می‌داد شدت حادثه کمتر بود اما ما ریسک افزایش سرعت را به جان خریدیم؛ بخشی از دلیل شدت وقوع سانحه ریلی اخیر سرعت مجاز قطارها و فاصله زمانی کوتاه‌تر بوده است.
مدیرعامل پیشین راه‌آهن گفت: البته تصورهم نمی‌کردیم ابعاد یک خطا تا این حد فاجعه افرین باشد و باید توجه و دقت در ایمنی سرلوحه کار همه همکاران باشد اما خطای انسانی گریبانگیر همه است. 

ثبت نظر

ارسال