ایران در رتبه 10 جاذبه های گردشگری

اکونیوز:رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: طبق آمار سال 2014 ایران از لحاظ جاذبه های گردشگری جزء 10 کشور اول جهان است اما از نظر رتبه بندی جذب گردشگران در بین 184 کشور جهان در جایگاه 40 هستیم.
  • سه شنبه 23 آذر 1395 ساعت 8:31

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، مجتبی خسروتاج در نشست خبری مشترک با معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره نخستین همایش تجاری‌سازی خدمات گردشگری، اظهار داشت: توسعه گردشگری در گرو یک مشارکت همه جانبه از سوی سازمان‌های متولی است.
وی اضافه کرد: صنعت توریسم پس از صنعت نفت و خودرو سومین صنعت پر درآمد جهان است، ضمن اینکه از هر یازده شغل یک شغل به طور مستقیم در ارتباط با این صنعت است.
خسروتاج با تاکید بر اینکه در 150 کشور جهان صادرات خدمات گردشگری در رتبه پنجم قرار دارد، گفت: طبق چشم انداز 1404 باید حجم گردشگری در کشور ما به 5 برابر افزایش یابد و درآمد حاصل از آن نیز به رقم 25 میلیارد دلار برسد.
رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: برای توسعه خدمات گردشگری و جذب توریسم باید همه دستگاههای متولی با یکدیگر همکاری کنند و با هم‌افزایی، درآمدزایی و ارزآوری در این بخش را افزایش دهند.
وی با بیان اینکه توسعه صنعت گردشگری نیز مانند توسعه صادرات کالا است، گفت: صنعت توریسم یک زنجیره است که بسیاری از صنایع دیگر مانند حمل و نقل، رستوران و هتل‌داری، تورگردانی و غیره می‌توانند برای توسعه آن خدماتی را ارائه دهند.
خسروتاج با بیان اینکه پس از برجام تعداد گردشگران خارجی که به ایران مسافرت کردند رو به رشد بوده است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات صنعت توریسم ایران حجم زیاد تقاضا و محدودیت عرضه در فضا و هتل‌هاست، یعنی اکنون زیرساخت‌های صنعت توریسم کامل نیست و مشکلات دیگری مانند صدور ویزا نیز مطرح است.
رئیس سازمان توسعه تجارت درخصوص تجاری‌سازی گردشگری نیز گفت: در فرایند تجاری‌سازی، کالا شناسایی شده و بازار هدف، درآمدها و هزینه‌ها، مخاطبان و مشتریان آن و همچنین خدمات پس از فروش باید به درستی تعریف شود به همین دلیل لازم است که وظایف مدون همه بخش‌ها مشخص شود.
وی تصریح کرد: در این زمینه تمامی فازها نظیر زیرساخت، تعداد هتل‌ها و خدمات ارائه شده به گردشگران مورد بررسی دقیق واقع می‌شود لذا باید تمامی سازوکارهای مرتبط با زنجیره گردشگری و اقدامات دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی مورد بازبینی مجدد قرار گرفته تا به هدف مدنظر در برنامه چشم‌انداز 1404 برسیم.
قائم مقام وزیر صنعت در ادامه افزود: در دنیای جدید به دلیل تغییرات فناوری و سلایق مشتریان باید به طور مرتب خدمات حوزه گردشگری را به روز کرد، شناسایی توانمندی‌ها در این زمینه بسیار ضروری است.
وی با بیان اینکه مزیت نسبی کشور ما در منابع غنی انرژی، آب و هوا، زیست بوم‌های مختلف است، یادآور شد: باید در کنار مزایای نسبی مزیت‌های رقابتی را نیز تعریف کنیم و ایران را متمایز از سایر کشورها معرفی کنیم، مثلا تأکید بر صنایع دستی و هنرهای سنتی راه گشاست، همین موضوع را باید در سطح استان‌ها نیز داشته باشیم.



ثبت نظر

ارسال