8 میلیون و 200 هزار وام ازدواج پرداخت شده است

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی از پرداخت وام ازدواج به 8 میلیون و 200 هزار نفر از ابتدا تا کنون خبر داد.
  • سه شنبه 23 آذر 1395 ساعت 18:50
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، میر محمد صادقی در شصت و ششمین نشست ستاد ساماندهی امور جوانان گفت: تا کنون 26 هزار میلیارد تومان وام ازدواج به جوانان اختصاص یافته است.
وی افزود: از ابتدای سال 88 سامانه تسهیلات ازدواج به صورت متمرکز در کشور زیر نظر بانک مرکزی فعال شد.
میر محمد صادقی گفت: این سامانه در ابتدا 6 بانک و اکنون بیشتر بانکهای کشور را در 31 استان پوشش می دهد و تنها بانک سرمایه و موسسه اعتباری کاسپین به این سامانه وارد نشده اند به گونه ای که حتی بانک بدون شعبه ایران و ونزوئلا و بانک توسعه صادرات نیز در این سامانه هستند.
وی افزود: از ابتدای پرداخت وام ازدواج تاکنون بیشترین تعداد تسهیلات در سال 90 به یک میلیون و 348 هزار نفر تا سقف 2/5 میلیون تومان پرداخت شده است.
مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه پرداخت وام ازدواج از منابع سپرده قرض الحسنه است گفت: میزان سپرده های قرض الحسنه در سال گذشته شیب منفی داشته و برخی از ماه ها به منفی 7 درصدنیز رسیده است.
وی اضافه کرد: همزمان با این شیب منفی تکالیف قرض الحسنه ای دولت نیز 4 برابر شده و وام ازدواج از سه میلیون به 10 میلیون تومان افزایش یافته است.
این مقام بانک مرکزی افزود: به منظور کمک به پرداخت وام ازدواج و کاهش افراد در نوبت پرداخت، از محل جاری بانک ها نیز در کنار سپرده ها پرداخت این وام صورت می گیرد.
وی گفت: به استثنای کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی که تشکیلات اشتغالزایی و خود کفایی دریافت می کنند وام ازدواج در اولویت قرار گرفته است که هر چند 50 درصد اعتبارات خود کفایی به کمیته امداد پرداخت شده است .
میر محمد صادقی با بیان اینکه هنگام افزایش وام ازدواج از سه به 10 میلیون تومان تعداد متقاضی از 450 هزار نفر به 685 هزار نفر افزایش یافت گفت: این افزایش 220 هزار نفری از افرادی بود که از عقد آنان کمتر از دو سال گذشته بود و قبلا تقاضای وام نداشتند.
وی اضافه کرد: در 4 ماهه اول سال گذشته 120 هزار تسهیلات ازدواج سه و 10 میلیون تومانی پرداخت شد و تا پایان سال94 ،805 هزار وام ازدواج به ارزش 2 هزار و 450 میلیارد تومان پرداخت شد.
وی افزود: در 9 ماه نخست امسال 5 هزار و 500 میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده که 2/5 برابر کل سال گذشته است و امیدواریم تا پایان سال با 10 هزار میلیارد تومان اعتبار به یک میلیون نفر وام ازدواج پرداخت شود.
مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی گفت: 636 هزار نفر در صف وام ازدواج هستند که 341 هزار نفر تعیین شعبه شده اند که در مرحله تکمیل پرونده هستند.
وی افزود: تعداد ضامن برای وام ازدواج از دو به یک ضامن کاهش یافته اما همچنان برخی از متقاضیان بویژه در مناطق محروم با مشکل ضامن مواجه هستند و برخی نیز به شعبه تعیین شده مراجعه نکرده اند.
میر محمد صادقی گفت: 316 هزار نفر در نوبت دریافت وام ازدواج هستند و هنوز تعیین شعبه نشده اند.
وی افزود: تمام متقاضیان وام ازدواج تا پیش از سال 94 در سه ماهه نخست امسال تعیین تکلیف شده اند.
میر محمد صادقی گفت: براساس قانون حمایت از ایثارگران میزان تسهیلات ازدواج این افراد دو برابر تسهیلات معمول است و تاکنون 17 هزار و 400 ایثارگر وام 20 میلیونی ازدواج دریافت کرده اند.
وی افزود: سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج امکان مدیریت بانکهای سراسر کشور را دارد و در صورت افزایش متقاضیان در یک بانک سامانه به منظور رفاه حال متقاضیان در آن بانک بسته می شود تا تعداد افراد پشت نوبت زیاد نشود .
مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی گفت: هر چند قانون بانک را موظف کرده است تا 50 هزار نفر پشت نوبت وام ازدواج باشند اما با توجه به اعتبارات موجود سالیانه 800 تا یک میلیون وام ازدواج قابل پرداخت است که معادل آمار ازدواج در کشور است و در صورت افزایش آمار ازدواج باید طرحهای دیگری ارائه داد.
میر محمد صادقی درباره تعداد وام های ازدواج در خراسان شمالی نیز گفت: از 16 هزار متقاضی وام ازدواج در سال 95 ، 6 هزار و 635 نفر با 544 میلیارد تومان اعتبار وام ازدواج دریافت کرده اند و 9 هزار و 320 نفرشان در نوبت قرار دارند.

ثبت نظر

ارسال