عده‌ای سعی می‌کنند با اصل قرار دادن فرعیات به اختلافات دامن بزنند

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت هقته پژوهش با رئیس، معاونان و جمعی از مدیران مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت دیدار کرد.
  • سه شنبه 23 آذر 1395 ساعت 19:3
عده‌ای سعی می‌کنند با اصل قرار دادن فرعیات به اختلافات دامن بزنندبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «همه گزارش‌های مرکز تحقیقات و شخص دکتر ولایتی را می‌خوانم»، گفت: اینکه در هر مقطعی به مسائل خاص آن مقطع می‌پردازید و تحلیل می‌کنید، کاری بسیار خوب و در راستای اهداف تأسیس مرکز تحقیقات استراتژیک است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به تضادهای ایجاد شده در مسائل گوناگون کشور برای مسئولان و با ابراز تأسف از تلاش برخی برای ایجاد تفرقه‌ و دامن زدن به مسائل اختلافی، افزود: عده‌ای هستند که در هر موضوع، به اصل آن مسئله توجهی نمی‌کنند و تمام تلاششان توجه به فرعیات و ایجاد مسائل اختلافی و دامن زدن به آن است. عده‌ای آگاهانه یا ناآگاهانه سعی می کنند با اصل قرار دادن فرعیات به اختلافات دامن بزنند.


وی توجه دشمنان خارجی به عوامل تقویت نظام جمهوری اسلامی، از جمله حضور مردم در صحنه‌ها و تفکر حمایت و پیروی از ولایت فقیه و شخص رهبری و وحدت همه مسئولان، گفت: رسانه‌های آنها با ظرافت‌های خاص به تضعیف عوامل تقویت نظام می‌پردازند و عده‌ای هم در داخل خواسته یا ناخواسته، آگاهانه یا جاهلانه به آن دامن می‌زنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تشریح اوضاع منطقه و کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، عربستان، یمن، بحرین، سوریه، لبنان و فلسطین، افزود: در اوج درگیری‌های منطقه‌ای و ناامنی‌های تروریستی که دولت‌ها و ملت‌ها را در مقابل هم قرار دادند، دارند برای سپردن رسمی 60 درصد از ضفه غربی به رژیم اشغالگر قدس برنامه‌ریزی می‌کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اتفاقات سیاسی ماه‌های اخیر امریکا را در عین روشنی، مبهم توصیف کرد و گفت: معلوم نیست امریکا با ترامپی که در هر مسئله‌ای مواضع متعدد و گاه متضاد می‌گیرد، چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت که باید همراه با زمان، به تحلیل‌های واقعی و واکنش‌های لازم بپردازیم.

وی مسائل اختلاف برانگیز بین کشورهای عربی و موضع‌گیری‌های خصمانه عربستان و اقدامات نظامی علیه مردم یمن را قابل توجه و دارای اهمیت برای منطقه خواند و افزود: سیاست‌های دشمنانه عربستان در قبال ایران در بعضی از کشورهای عربی هم تأثیر گذاشته است، در حالی که همه کشورهای اسلامی باید به این نکته توجه کنند که مسئله اصلی دنیای اسلام، مسئله فلسطین است.

در آغاز این دیدار، آقای دکتر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با تأکید بر اهمیت تحقیق و پژوهش برای مرکز تحقیقات، به تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌ها پرداخت و سپس غلامرضا فروزش، قائم مقام رئیس و معاون امور اجرایی مرکز با اشاره به اهمیت پژوهش و روز پژوهش یعنی 25 آذر، طرح بعضی از معضلات معیشتی و اقتصادی، اهمیت همدلی نیروهای انقلاب، گزارشی از فعالیت‌های راهبردی مرکز تحقیقات و همچنین پیشرفت پروژه احداث پژوهشکده تحقیقات راهبردی و مشکلات بودجه‌ای آن ارائه کرد و با تقاضا از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای راهنمایی در موضوعات و عناوین مهم و مورد نیاز کشور که در شرایط فعلی داخلی و بین‌المللی برای تحقیقات راهبردی در مرکز تحقیقات مورد استفاده قرار گیرد، گفت: علاقه‌مندم یک بانک اطلاعات مربوط به مدیران آینده در پژوهشکده تحقیقات راهبردی تشکیل شود تا با استفاده از تجربه مدیران و صاحبنظران همکار مرکز، آماده پذیرش مسئولیت‌های مهم برای آینده کشور باشند.

پس از وی، آقای بهرام قاسمی، مشاور رئیس و هماهنگ کننده روابط بین‌الملل، با ارائه تحلیلی از اتفاقات جهانی و منطقه‌ای و چشم انداز آینده، گفت: مجموعه اتفاقات ما را وادار می‌کند که نشاط و تحول خاصی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشیم.

آقای مهدی نویدادهم، مشاور رئیس و هماهنگ کننده امور فرهنگی و اجتماعی نیز گزارشی از 33 جلسه شورای معاونان مرکز تحقیقات، گزارش‌های راهبردی و انتشار نشریه راهبرد، ارائه کرد و گفت: بر تقویت حضور ایران در مراکز جهانی و مجامع بین‌المللی تأکید می‌کنیم.

آقای حسن واعظی، مشاور رئیس مرکز هم در سخنانی، سلامتی اقتصاد و مبارزه با فساد را یکی از مسائل مهم برای دوام مقتدرانه نظام دانست و با اشاره به اهمیت ترانزیت، گفت: اگر با برنامه جامع، به این مسئله توجه نکنیم، رقبا بازار گسترده آن را خواهند ربود.

آقای تهرانچی، مشاور رئیس و هماهنگ‌کننده پژوهش‌های علمی و فناوری، هم با تشریح مسائل مربوط به اشتغال و بیکاری، گفت: ظرفیت توانمندسازی و تقویت هماهنگی تحصیلات و اشتغال در کشور وجود دارد، اما از این ظرفیت استفاده‌های درست نمی‌شود.

آقای حسین ملائک، مشاور رئیس و هماهنگ کننده سیاست خارجی هم گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های مرکز ارائه کرد و گفت: داریم وارد یک تجربه جدید می‌شویم که براساس تحولات سیاسی امریکاست، به گونه‌ای که حتی با مسائل دوره ریگان هم متفاوت است.

*  اسناد هر موضوعی، پایه و محور تاریخ در آن موضوع هستند
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از شرکت‌کنندگان در همایش صد و هفتادمین سال تأسیس دارالفنون و قتل امیرکبیر، با تأکید بر اهمیت اسناد ملی برای تاریخ، گفت: اسناد هر موضوعی، پایه و محور تاریخ در آن موضوع هستند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با اشاره به خبری که چندی پیش درباره اسناد مربوط به ایران و امریکا در مقطع پیروزی انقلاب اسلامی از طریق ویکی لیکس منتشر شد، افزود: توجه به این خبر در رسانه‌های گوناگون نشان از اهمیت اسناد برای محققان، تاریخ‌نویسان، سیاستمداران، فعالان فرهنگی و اجتماعی، مردم و افکار عمومی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ادامه سخنان خود به نقش، جایگاه و آثار امیرکبیر در تاریخ ایران اشاره کرد و با قرائت بخشی از کتابش با عنوان «امیرکبیر یا قهرمان مبارزه با استعمار» به خصوص بخش‌های مربوط به تأسیس دارالفنون، گفت: «... چه اسم خوبی؟ هنوز هم اعتبار و حقیقت خود را از دست نداده، با حسن‌نیت و خیرخواهی توأم با فداکاری و گذشت، آغاز شد و به خواست خدا انجامش به خیر است.»

وی با تأکید بر مشکلات طاقت فرسای امیرکبیر برای تأسیس دارالفنون افزود: امیرکبیر در سال 1266 قمری بنای مدرسه‌ دارالفنون را آغاز کرد و یک سال و اندی بعد، قسمتی از مدرسه آماده بهره‌برداری و منتظر ورود معلمان از پروس و اتریش و اسم‌نویسی شاگردان بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره مقصد و هدف امیرکبیر گفت: «وی می‌خواست تمام فنون جدیدی که هنوز به طور کلاسیک، یا اصلاً به ایران نیامده بود، در این مدرسه تدریس شود و به همین جهت نام آن را «دارالفنون» گذاشت.»

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، درباره سیر تدریجی تأسیس دارالفنون و استخدام معلمان و استادان افزود: «در شوال1266 مسیوجان داود را برای استخدام معلمین و استادان فنونی که در اروپا رواج داشت و به ایران نرسیده بود با اختیارات زیاد به اتریش فرستاد و به او دستور داد که یک استاد هندسه، یک نفر دانشمند معدن‌شناس، دو نفر متخصص کار معدن، یک نفر استاد طب و جراحی، یک معلم داروسازی، یک نفر متخصص توپخانه، یک استاد پیاده نظام و یک معلم سواره نظام، با حقوق سالی چهار هزار تومان از اتریش یا پروس استخدام کند و در اسرع اوقات ممکنه به ایران بیاورد.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: «امیر می‌دانست که این کار برخلاف منافع و مصالح استعمارگران و مباین با شعار استعمار است و استعمارگران برای خنثی کردن کاری که با شعار آنها مباینت دارد، از هیچ عملی دریغ نخواهند کرد و شاید هم می‌دید فعالیت‌ها و تلاش‌هایی از طرف آنها شروع شده، هر چه بود، او مثل کسی که فرصت کاری را خیلی تنگ و وقت را بسیار محدود تشخیص داده باشد، شتاب داشت و سرعت عمل به خرج می‌داد. او معتقد بود که اگر این تیر به طرف استعمار رها شود بر فرض که مدت ها در فضا بگردد و معطل بماند، بالاخره به پیکر دیو استعار خواهد خورد و یک زخم کاری به آن عفریت سخت جان، وارد خواهد آورد و لذا برای شروع کار صلاح نمی‌دانست که آنی، فرصت را از دست بدهد.»

وی درباره سرعت عمل امیرکبیر اظهار داشت: «آنقدر سرعت عمل به خرج می‌داد که گاهی صورت عجله و شتابزدگی را به خود می‌گرفت.»

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای مستند کردن این قسمت از گفته‌های خود به نامه‌ای از امیرکبیر به مسیوجان داود که برای شناخت و انتخاب معلمان و استادان دارالفنون به اتریش اعزام شده بود، در رمضان سال 1266 اشاره کرد، که نوشته بود: «البته آن عالیجاه بدون هیچ معطلی، معلمین را برداشته با خود بیاورد. زیادتر از این طول ندهد. باز هم از بابت تأکید، به آن عالیجاه می‌نویسم که خیلی زیاد معطل شده و سفر خود را طول داده‌اید، به مجرد وصل این نوشته، می‌باید دیگر آن عالیجاه معطل نشود و با معلمین عزیمت دربار همایون نماید، که هر قدر زودتر بیاید دیر است، معلوم است که به نهج مسطور معمول خواهد داشت. بسیار بسیار زود، با معلمین شرف اندوز دربار همایون خواهد شد. فی 24 شهر رمضان 1267.»

وی درباره این نامه امیرکبیر گفت: «راستی این به نامه‌ای می‌ماند که عاشقی دلسوخته و خودباخته، بدون توجه به هر چه غیر از معشوق، نوشته باشد. از سراپای نامه، عشق و علاقه و حتی محو بودن نویسنده آن در هدف می‌بارد.»

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ابراز تأسف از اینکه برنامه‌های امیرکبیر برای پیشرفت ایران پیگیری نشد، افزود: «راستی اگر زمامداران پیش از امیر و بعد از امیر، در کشورهای اسلامی، این حقیقت را درک کرده بودند و یک صدم از این سوز و گداز و یک قطره از این دریا، جوش و خروش و پیگیری و پشتکار را از خود بروز داده بودند، امروز وضع جهان اسلام غیر از این بود که ما می‌بینیم و شاید اگر امیرکبیر این مقدار مهلت می‌یافت که یک کادر علمی و فنی، آنطور که شروع کرده بود، تربیت نماید، ایران ما با این همه امکانات و مقدورات، امروز در صف پیشرفته‌ترین ممالک دنیا قرار داشت.»

وی در ادامه سخنان خود به کارشکنی‌های استعمار در مسیر استقلال ایران و اقدامات اشاره کرد و براساس کتاب خود در مورد امیرکبیر، گفت: « در اوایل کار، انگلستان حیله‌ای به کار برد و درصدد برآمد که به امیر بقبولاند که اساتید و معلمان دارالفنون را از دانشمندان انگلیسی استخدام کند، تا ضمن اینکه صورت ظاهری از تشکیلات علمی و فنی و فرهنگی برای فریب دادن روشنفکران و طرفداران نهضت فکری و فنی فراهم می‌کند، جاسوسان درس خوانده و کارآزموده‌ای نیز در شریف‌ترین و حیاتی‌ترین پست های کشور که مربیان افکار و مغزهای جوانانند، بر کشور ایران تحمیل کرده و با به وجود آوردن یک فرهنگ استعماری، پی و بنیان استعمار را محکم‌تر و خلل ناپذیرتر نمایند و با در دست داشتن سر رشته‌ی معارف و علوم و فنون، شعار لعنتی استعمار: «بگذار ملت ایران در حال توحش و بربریت بماند» را از شکست حفظ کند.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ابراز تأسف از انحراف دارالفنون پس از درگذشت امیرکبیر، افزود: «خلاصه دارالفنون به دنبال از دست دادن بانی دلسوز و فعال خود، روح و واقعیت خود را نیز از دست داد و با حفظ ظاهر نسبتاً آراسته، برای مدتی طولانی به عنوان جواب طرفداران نهضت فکری و اقتباس فرهنگ و صنعت جدید، در خدمت استعمار بود، اگر چه صفای باطن و نیت خیر امیرکبیر، بالاخره این مدرسه را پیشرو قافله فرهنگ جدید قرار داد و امید است با الطاف الهی روزی آرزوی امیر را جامه‌ عمل بپوشاند.»

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در ادامه، به سفر خویش به 14 کشور افریقایی اشاره کرد و گفت: در اکثر قریب به اتفاق این کشورها، علاوه بر حضور استعمارگران برای چپاول منابع و منافع مردم، آنچه دل آدم را به درد می‌آورد، بیسوادی آنها بود و اهمیت کار امیرکبیر آنجا برای ما دوچندان شد که دیدیم ده‌ها سال پیش، کاری کرد که می‌توانست یک درس تاریخی برای ایران و همه کشورهای جهان سوم از جمله کشورهای افریقایی باشد.

وی درون زایی و برون‌نگری را که دو پایه اصلی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی هستند، مورد توجه همه دلسوزان ایران در طول تاریخ دانست 
و با بیان شواهدی از اقدامات امیرکبیر برای تقویت تولیدات داخلی و توجه به دنیای پیرامونی، افزود: حیف است که ایران با مجموعه‌ای از امکانات تاریخی، جغرافیایی، انسانی، مذهبی و طبیعی از ویژگی‌های درون‌زایی و برون‌نگری اقتصاد مقاومتی استفاده نکند و باید از تاریخچه دارالفنون، درسی برای همه‌ ملت‌های در حال توسعه بسازیم که هم تولیدات داخلی خویش را تقویت کنند و هم به تعامل با جهانیان بپردازند.

در آغاز این دیدار، آقای عزیزی، رئیس پژوهشگاه اسناد مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشگاه و همچنین برگزاری مراسم صدوهفتادمین سالگرد قتل امیرکبیر و تأسیس دارالفنون داد و گفت: وجه مشترک جنابعالی و امیرکبیر در توجه به توسعه علمی و سازندگی، دست‌‌اندرکاران مراسم را مشتاق دیدارتان کرد.

آقای تفرشی، به عنوان نماینده سخنرانان همایش صدوهفتادمین سال تأسیس دارالفنون با تأکید بر اهمیت کتاب «امیرکبیر یا قهرمان مبارزه با استعمار»، گفت: جنابعالی پس از فریدون آدمیت، عباس اقبال آشتیانی و حسین مکّی، چهارمین نفری هستید که اثری مستقل درباره امیرکبیر نوشتید که الان بهترین و جامع‌ترین مرجع برای محققان و پژوهشگران است.

آقای ابوطالب حافظی، مدیر مدرسه دارالفنون هم با بیان فراز و فرودهای دارالفنون از سال1286 تا 1305 و برنامه‌های امیرکبیر، گفت: از هفت رشته دارالفنون، سه رشته به خاطر نیازهای کشور، نظامی است. دو رشته طبی و داروسازی، یک رشته برای شناسایی معادن و یک رشته هم فنی ـ مهندسی است.


ثبت نظر

ارسال