از نظر شتاب تولید علم برتر ایران جایگاه نخست را داراست

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایران از نظر شتاب تولید علم برتر، جایگاه نخست جهان را دارد.
  • سه شنبه 23 آذر 1395 ساعت 14:21
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمد فرهادی در هفدهمین جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی علم و فناوری افزود: پیرو این سیاست ها سه هدف مرجعیت علمی ایران، توسعه نوآوری، فناوری به همراه تحقق دانشگاه کارآفرین و همچنین پیگیری برنامه های اقتصاد مقاومتی از طریق تحقق اقتصاد دانش بنیان در سرلوحه سیاستگذاری ها، برنامه ریزی ها و اقدامات قرار گرفت.

وی در خصوص تحقق مرجعیت علمی گفت: افزایش شتاب رشد علمی و ارتقای جایگاه علمی ایران از دغدغه های اصلی مسئولان وزارت علوم بوده است و در این باره بسترسازی برای انجام پژوهش در علوم مختلف، فعال سازی کرسی های نظریه پردازی، هدفمند کردن تحصیلات تکمیلی در راستای نیازهای جامعه، آمایش آموزش عالی و بازنگری در آیین نامه ارتقاء بازنگری برنامه های درسی از مهمترین اقدامات و دستاوردهای وزارت علوم در سه سال اخیر بوده است.

فرهادی افزود: همچنین کیفی سازی نشریات علمی و پژوهشی، ارتقای دیپلماسی علمی و فناوری، کمک به تحول و ارتقای علوم انسانی با تشکیل شورای توسعه پژوهش های علوم انسانی و هنر از دیگر اقدامات بوده است. 

وی گفت: براساس نقشه جامع علمی کشور توسعه کیفی قابل ملاحظه ای را در مراکز دانشگاهی و علمی و نیز در شتاب رشد علمی کشور در سطح جهان شاهد بوده ایم به طوری که امروزه مرجعیت علمی ایران به عنوان یک کشور توسعه یافته علمی و هم در حوزه های موضوعی بر همگان آشکار است. 

فرهادی افزود: هم اکنون در رشته های مهمی همچون نانو فناوری، مهندسی شیمی و مکانیک ایران رتبه 5 دنیا را از نظر تولید مقالات علمی داراست.

وی گفت: در برخی رشته های نیز شامل سلول های بنیادی، فیزیک و علوم هسته ای از نظر تولید مقالات علمی رتبه کشورمان در جهان در بین 15 کشور برتر  قرار دارد.

فرهادی افزود: توسعه کیفی آموزش عالی در این دولت ارجح بر توسعه کمی بوده است به طوری که در ابتدای شروع به کار دولت هیچ دانشگاهی از ایران در نظام رتبه بندی لایدن نبود و فقط یک دانشگاه کشورمان در رتبه بندی تایمز، شانگهای، یو اس نیوز جزء دانشگاه های برتر دنیا محسوب می شد.

وی گفت: هم اکنون به ترتیب 13 و 14 دانشگاه ایرانی به ترتیب در رتبه بندی تایمز و لایدن جزء دانشگاه های برتر دنیا محسوب می شوند. 

فرهادی افزود: شاخص کیفی دانشمندان ایرانی افزایش یافته است و با رشد حدود 2 و نیم برابری در 2 سال اخیر تعداد 200 دانشمند ایرانی جز دانشمندان برتر دنیا قرار گرفته اند.

وی گفت: با تلاش پژوهشگران ایرانی و با رشد بیش از 100 درصدی، هم اکنون کشورمان 2  و 2 دهم درصد مقالات برتر دنیا را تولید کرده است و از نظر شتاب تولید علم برتر ایران جایگاه نخست دنیا را داراست.

فرهادی افزود: معتقدیم اگر ایران بخواهد به عنوان یک مرجع علمی دارای اعتبار در جهان باشد، ضرورت دارد در تولید علم برتر و علم پراستناد پیشگام باشد. 

وی گفت: از نظر شتاب تولید مقالات علمی نیز ایران با حدود 12 درصد رشد در سال 2016 نسبت به سال 2015  در رتبه سوم دنیا قرار دارد و این نشان عزم جدی دانشگاهیان برای رسیدن به قله های رفیع علم و دانش است. 

فرهادی افزود: در دولت یازدهم با وجود اینکه شتاب رشد علمی بیشتر کشورهای توسعه یافته منفی بوده است رتبه علمی ایران در سه سال اخیر بین 1 تا 2 پله ارتقاء یافته است به طوری که با تولید یک و 82 صدم درصد علم دنیا هم اکنون در رتبه 16 دنیا در پایگاه isi و scopus قرار داریم.

با وضع مقررات در مقابله با تخلفات جدی هستیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با وضع مقررات لازم در مقابله با تخلفات علمی بسیار ثابت قدم هستیم.
 
فرهادی افزود: در کنار سرعت رشد علمی، حفظ اخلاق علمی و اخلاق پژوهش، ریشه در تاریخ پرافتخار و کهن این مرز و بوم دارد. 

وی گفت: در کشور ما از سده های بسیار دور با وجود آن همه دانشمند هرگز شاهد سوء استفاده آنها از علم و توانمندی های عملی خود برای آسیب رساندن به بشریت نبوده است.

فرهادی افزود: با توجه به اینکه هنوز قوانین حاکمیت فکری بین المللی و مقررات حاکم بر فضای علمی دنیا در ایران کاملاً برای عموم شناخته شده نیست با این حال ایران کمترین میزان تخلفات علمی را داراست. 

وی گفت: گزارش هایی که در هفته های اخیر منتشر شده است به هیچ وجه در جامعه علمی پرتلاش عمومیت ندارد و در برابر بیش از چهل هزار مقاله منتشر شده کمیت بسیار ناچیزی است. 

فرهادی افزود:‌ ما با وضع مقررات لازم شامل ابلاغ آیین نامه تخلفات علمی، تشکیل کمیته های اخلاق در مراکز علمی، ارسال لایحه مقابله با تقلب در آثار علمی، لایحه مالکیت فکری در فرهنگ سازی صداقت و درستکاری علمی و مقابله با تخلفات بسیار ثابت قدم هستیم.

وی گفت: به دانشگاه ها تأکید جدی شده است که ضمن اعمال مقررات مرتبط، گزارش های برخورد و مقابله با تخلفات را به صورت مداوم در اختیار وزارت علوم قرار دهند.

فرهادی افزود: توسعه فناوری و نوآوری و تحقق دانشگاه های کارآفرین یکی دیگر از برنامه ها و اقدامات اصلی وزارت علوم بوده است، زیرا اعتقاد بر این است که علم تولیدی باید علمی نافع باشد. 

وی گفت: آثار تولید علم باید در جامعه و در زندگی مردم رؤیت شود، مشکلات جامعه، صنعت، کشاورزی و بخش های مختلف نیز باید توسط علم و از راه علم برطرف شود.

فرهادی افزود: همه این موارد زمانی قابل تحقق است که علم تبدیل به فناوری شود، از علم بتوان نوآوری در کشور ایجاد کرد.

وی گفت: اصولاً در دنیای امروزه نقش دانشگاه ها در نظام نوآوری مبتنی بر فناوری غیرقابل انکار است و لزوم توجه به رویکرد ارزش آفرینی و کارآفرینی و به تبع آن تحقق اقتصاد دانش بنیان از مسیر فناوری و نوآوری می گذرد. 

فرهادی افزود: وزارت علوم ضمن توجه جدی به توسعه زیرساخت فناوری و نوآوری همواره تلاش کرده است که مسیر تبدیل علم به محصول و سپس تجاری شدن آن و همچنین تبدیل به ثروت ملی را فراهم سازد.

وی گفت: در این مسیر ایجاد و تأسیس 6 پارک علم و فناوری جدید، حدود 30 مرکز رشد و 1000 واحد فناور، حدود 1000 شرکت دانش بنیان مستقر در پارک ها و مراکز رشد در دولت یازدهم خود گواه این موضوع است. 

فرهادی افزود: گردش مالی بیش از سه هزار میلیارد تومانی، صادرات بیش از 120 میلیون دلاری ، ایجاد 3000 شغل پایدار و زایشی در2 تا 3 سال اخیر توسط پارک ها و مراکز رشد و تولید حدود3000 محصول تجاری شده در این مراکز حاصل این نگاه ویژه بوده است.

وی گفت: ‌به هر میزان که در این بخش سرمایه گذاری شود، یقیناً بیش از ده ها برابر ارزش افزوده ایجاد می کند و سرمایه گذاری متوسط یکصد میلیارد تومانی و گردش مالی حدود 2000 میلیارد تومانی در سال در مراکز فناوری اثبات این ادعا است. 

فرهادی افزود: توسعه زیر ساخت های فناوری در مراکز آموزش عالی موجب تحقق دانشگاه کارآفرین خواهد شد و دانشگاهی که به جای دانش آموخته جوان جویای کار دانش آموختگانی دارای توانمندی تولید اشتغال و کارآفرین تربیت می کند.

وی گفت: در موضوع توسعه فناوری نیز به ارتقای تعامل صنعت و تجارت و دانشگاه نیز توجه جدی  و ویژه  شده است که حاصل آن قراردادهای پژوهشی با اعتبار بالغ بر هزاران میلیارد تومان بین وزارت علوم و وزارتخانه های صنعتی و تولیدی، نفت، دفاع و نیرو بوده است.

فرهادی با اشاره به موضوع تحقق اقتصاد مقاومتی از مسیر اقتصاد دانش بنیان افزود: معتقدیم تحقق اقتصاد مقاومتی جز از مسیر تحقق اقتصاد دانش بنیان نمی گذرد.

وی گفت: ما باور داریم که با دانش بنیان کردن اقتصاد و جامعه به راحتی می توانیم به اقتصادی مقاوم، پایدار، پویا و رو به جلو دست یابیم.

فرهادی افزود: توجه ویژه به توسعه زیرساخت های فناوری و نوآوری 4 طرح کلان اقتصاد مقاومتی ذیل وزارت علوم تهیه و به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسیده است که شامل بازنگری و اصلاح نظام آموزش عالی کشور در جهت ارزش آفرینی و کارآفرینی، تبدیل 5 مرکز آموزش عالی به تراز بین المللی، طراحی و پیاده سازی نظام آمایش آموزش عالی و پژوهش به منظور مأموریت گرا کردن فعالیت های آموزشی و پژوهشی کشور و طراحی الگوی تغییر و ارتقای نقش دانشگاه ها در حل مشکلات دستگاهی و بنگاه های اقتصادی کشور، است.

وزیر علوم اضافه کرد: از نهادهای قانون گذار مدیریت اقتصادی کشور انتظار داریم ضمن حمایت همه جانبه از این طرح ها و نیز تأمین زیرساخت های علمی و فناوری کشور و توجه ویژه به رفاه و زندگی محققان و دانشگاهیان ما را در اجرای طرح های یاد شده و همچنین برنامه های علمی و فناوری کشور یاری کنند.

ثبت نظر

ارسال