بودجه کمی به بخش پژوهش کشور اختصاص دارد

دبیر هفته پژوهش گفت: مسئولین کشور از رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور تا مسئولین رده پایین تر همه معتقدند بودجه پژوهشی باید افزایش یابد.
  • سه شنبه 23 آذر 1395 ساعت 11:28
بودجه کمی به بخش پژوهش کشور اختصاص دارد
 
به گزارش خبرگزاری ایمنا، وضعیت پژوهشی کشور، میزان بودجه تخصیص یافته و مشکلات موجود در مسیر آن موضوعی بود که در برنامه "گفتگوی علمی" رادیو گفتگو  به آن پرداخته شد.
دکتر بختیاری، دبیر هفته پژوهش عنوان کرد: هفته پژوهش در استان ها یک هفته زودتر آغاز شده است. در این هفته دانش آموزان پژوهشگر از کل کشور انتخاب شده اند.
وی اظهار داشت: مسئولین کشور از رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور تا مسئولین رده پایین تر همه معتقدند بودجه پژوهشی باید افزایش یابد.
وی با بیان اینکه حضور دانشجویان و دانش آموزان در هفته پژوهش فراتر از یک  ویترین است، گفت: در این هفته با شور جمعی اعلام می کنیم قبل از انجام هرکاری باید پژوهش انجام داد.
وی عنوان کرد: ما در مدیریت پژوهش مشکل داریم و کارهای صورت گرفته در برابر بودجه اختصاص یافته به حوزه پژوهش شق القمر است.
دبیر هفته پژوهش گفت: در کشور 47 صدم از جی دی پی را صرف پژوهش می کنیم که در مقایسه با نیروی انسانی و پتانسیل های کشور بسیار ناچیز است و در زمان بحران مالی همین اندک بودجه را نیز کاهش می دهیم در حالی که در کشورهای غربی در زمان بحران بودجه پژوهش افزایش می یابد.
بختیاری تاکید کرد ایجاد توازن میان بودجه اختصاص یافته به علوم مختلف مربوط به وزارت علوم است. و معاونت فناوری رئیس جمهور  نقش تقویت و حمایت مالی از طرح هایی دارد که کمک بیشتری نیاز دارد و در وزارت علوم امکان تخصیص بودجه وجود ندارد و همینطور نقش حمایتی از شرکت هایی که کارهای اساسی انجام دهند را نیز به عهده دارد.
فهیمی فر استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: پژوهش یکی از بال های آموزش است و تا زمانی که پژوهش وجود نداشته باشد آموزش به خوبی صورت نمی گیرد.
وی با اشاره به اینکه تعداد دانشجویان پس از انقلاب قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست، اظهار داشت: مشکل اصلی وزارت علوم در حال حاضر پژوهش است و تا جایی که ممکن است برای اینکه آموزش سطحی نباشد باید پژوهش صورت گیرد وبحث نقدینگی و فقدان منابع مالی موضوع بسیار مهم در این حوزه است.
وی افزود : پژوهش مقوله ای است که زمینه اجتماعی و ویژه ای می طلبد که در حال حاضر مهیا نیست.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه هدف انقلاب ما فقط رشد تکنولوژی نبوده است، گفت: بودجه اختصاص یافته به پژوهش های فنی بسیار بیشتر از علوم انسانی است در حالی که  اعضای هیات علمی که در حوزه علوم انسانی فعالیت می کنند اگر احساس امنیت در زمینه منابع مالی و شغلی داشته باشند زمینه برای ایجاد استعدادها و پژوهش های بنیادی و ثمر بخش فراهم خواهد شد.
وی گفت : ما به وارد کننده علم تبدیل شده ایم به این معنا که نظریات بومی در کشور تولید نمی شود که دلیل آن ضعف پژوهش اقتصادی، اجتماعی و ... است  که این موضوع خطرناک است و در دراز مدت کشور را به حالت مسخ شده در می آورد.
وی از مشکلات و موانع مالی و ... اساتید دانشگاه برای تبادلات بین المللی گلایه کرد و گفت : برای پژوهش باید اساتید و دانشمندان کنار یکدیگر باشند.
فهیمی فر شرط اول تبادلات بین المللی را زبان دانست و گفت: حتی اعضای هیات علمی ما از پایه زبانی مطلوب برخوردار نیستند.
قاضی نوری استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ارتباط تلفنی گفت: دعوای بودجه پژوهشی سر هیچ چیز است و بودجه موجود تنها صرف زنده ماندن نهاد پژوهشی است.
وی یادآور شد: منبع تامین پژوهش در حدود 20 درصد از بخش خصوصی و کسب وکار است که عدد کوچکی است.
وی افزود : باید شرایطی در اقتصاد رقم بخورد که فضای کسب و کار رغبت به پژوهش داشته باشد. از آنجایی که  فضا رقابتی نیست پس انگیزه ای برای پژوهش وحود ندارد.
این برنامه از شنبه تا چهارشنه ساعت 21 از شبکه رادیویی گفتگو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفتگو مراجعه کنند. 
برنامه این هفته با موضوع (هفته پژوهش) و با حضور دکتر بختیاری دبیر هفته پژوهش، دکتر فهیمی فر استاد دانشگاه تربیت مدرس و ارتباط تلفنی با دکتر قاضی نوری معاون پژوهشی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی روی آنتن رفت.
11130/130/1
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanew

ثبت نظر

ارسال