امضای یادداشت تفاهم همکاری های زیست محیطی ایران و بلژیک

تفاهم نامه همکاری های زیست محیطی میان ایران و بلژیک در سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان به بروکسل امضا شد.
  • پنجشنبه 25 آذر 1395 ساعت 11:0
به گزارش خبرگزاری صداوسیما  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست پام، این تفاهم نامه با اعتقاد به ضرورت همکاری پایدار و موثر در زمینه منافع دو کشور و با هدف ترغیب و ترویج همکاری های دوجانبه فنی و همکاری موفق و بلند مدت ایران و بلژیک در حوزه ها و موضوعات زیست محیطی در جریان سفر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور به بروکسل به امضا رسید.
بهره برداری و مدیریت پایدار منابع طبیعی شامل تنوع زیستی، مدیریت مواد و پسماند، نقشه برداری و ارزشگذاری خدمات زیست بوم؛ پایش، مدیریت و حفاظت از آب، خاک و کیفیت هوا؛ تغییر آب و هوا، انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی؛ اقتصاد سبز و چرخشی و فناوری های پاک؛ تنوع زیستی از جمله ابعاد دریایی آن؛  مدیریت دریا و ساحل و راهبردهای حفاظت دریایی؛ بهره وری منابع و  شهرهای هوشمند در راستای شاخص های شکوفایی شهری در کلانشهرها از مهمترین محورهای همکاری های زیست میحطی دو کشور است.
تبادل تجربیات در حوزه موضوعات زیست محیطی ؛ تبادل و آموزش اشخاص دانشگاهی، علمی و فنی؛ تبادل اطلاعات و داده های علمی و فناورانه در دسترس؛ سازماندهی کارگاه ها، سمینارها، دوره های آموزشی، دیدارهای میدانی و گروه های کاری؛ توسعه پروژه های مشترک پژوهشی یا فنی در موضوع های مورد علاقه دو طرف؛ کشف فرصت های تجاری برای بخش تجاری و انتقال دانش فنی تجهیزات زیست محیطی و فناوری بر پایه غیر تجاری از دیگر موضوعات مورد تاکید در این تفاهم نامه است.
این یادداشت تفاهم از زمان امضا لازم الاجرا می شود و برای مدت 5 سال معتبر خواهد بود و بر اساس آن، دو طرف به منظور هماهنگی، پایش و ارزیابی اقدامات مورد نظر، یک کارگروه مشترک تشکیل می دهند و این کارگروه مشترک می تواند اعضای دیگر نهادهای علمی، مراکز پژوهشی، دانشگاه ها یا هر نهاد دیگری را که به طور دوجانبه مورد موافقت قرار گیرند به عضویت بپذیرد.
معصومه ابتکار در صدر هیئت عالی زیست محیطی برای امضای تفاهم نامه های همکاری میان دو ایران و بلژیک، به این کشور سفر کرده است.

دیدار ابتکار با رئیس مجلس سنا و فعالان محیط زیست بلژیک
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان با کریستین دیفراگن رئیس مجلس سنای کشور بلژیک دیدارکرد.
معصومه ابتکار در این دیدار با اشاره به زمینه های تعریف شده برای همکاری ایران و بلژیک در سند همکاری های محیط زیستی به امضاء رسیده میان دو کشور، افزود: مقابله با چالش های نوظهور محیط زیستی در جهان همچون گرمایش زمین، تغییر اقلیم و طوفان های گرد و غبار نیازمند گسترش همکاری های دو جانبه و چند جانبه کشورها برای حفظ محیط زیست است.
معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه محیط زیست موضوعی فرامرزی و جهانی است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با درک اهمیت تلاش های منطقه ای و بین المللی برای رفع معضل های کنونی جهان در حوزه محیط زیست، تلاش هایی را در این زمینه آغاز کرده است که البته برغم این تلاش ها به دلیل درگیری کشورهای همسایه کشورمان به ویژه عراق و سوریه با جنگ و ناامنی، محیط زیست در اولویت این کشورها قرار ندارد و همین امر، شکل گیری و توسعه همکاری های مشترک در زمینه محیط زیست را دشوار می کند.
وی افزود: با توجه به شرایط منطقه ای، همچنین اثار مخرب طوفان های گرد و غبار ناشی از کانون های خارجی همچون عراق و سوریه برای ایران، تلاش کرده ایم تا با ایجاد اجماع و تلاش جهانی در این زمینه، با این اثارمخرب مقابله کنیم که خوشبختانه موفق به تصویب جهانی قطعنامه های مقابله با گرد و غبار شدیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به تلاش های کشورمان برای حرکت در مسیر توسعه پایدار و همخوان کردن برنامه های توسعه ای با حفظ محیط زیست و منابع حیاتی همچون آب و خاک داشت و تصریح کرد: برنامه ششم توسعه در ایران با رویکرد آب و محیط زیست ارائه شده است.
ابتکار ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از بسط و توسعه همکاری های دوجانبه و چند جانبه به ویژه در زمینه حفاظت از محیط زیست استقبال می کند زیرا معتقدیم تبادل دانش، تجربه و فن آوری برای حفظ محیط زیست بسیار حائز اهمیت است.
در ادامه این دیدار رئیس مجلس سنا بلژیک نیز با ابراز خرسندی از امضاء یادداشت همکاری محیط زیستی میان ایران و بلژیک، حمایت خود را از این تفاهم نامه و گسترش همکاری های محیط زیستی ایران و بلژیک در بخش خصوصی و دولتی اعلام کرد.
کریستین دیفراگن با اشاره به سفر سال گذشته خود به ایران و بازدید از تهران، اصفهان و کاشان، گفت: ایران در کنار همه مزیت ها و ظرفیت های خود، بهره مند از طبیعت و جاذبه های زیبا و بکر گردشگری است.
رئیس مجلس سنا بلژیک با بیان اینکه ایران کشوری تمدن ساز و مهد تمدن بشری است، تاکید کرد: ارزش های فرهنگی، طبیعی، تاریخی، هنری، معنوی و اعتقادی ایرانیان، از جمله ارزش های بی نظیر بشری در جامعه جهانی کنونی است.
معصومه ابتکار همچنین در این سفر با فعالان محیط زیست بلژیک هم دیدار و گفتگو کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این دیدار با اعلام استقبال و آمادگی ایران برای بسط همکاری های دو و چند جانبه با بخش های خصوصی و دولتی فعال و موثر محیط زیستی، گفت: محیط زیست موضوعی جهانی است و از این رو تبادل تجربه، دانش و فن آوری برای حفظ آن و مقابله با بحران های کنونی در این عرصه، الزامی است.

ثبت نظر

ارسال