
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، غلامحسین دغاغله با بیان اینکه طرح نوبت مجازی در پایانه بار بندرعباس با استقبال رانندگان ناوگان حملونقل کالا با موفقیت اجرا شده است، اظهار داشت: پایانه بار بندرعباس بهعنوان یکی از پایانههای مهم کشور همیشه موردتوجه رانندگان بوده و سیستمی بودن کلیه فرآیندها باعث شده تا رانندگان به صحت انجام فرآیندها تا حدود بسیار زیادی اطمینان داشته باشند.
وی افزود: با توجه به اینکه مدتزمان اخذ مجوز بارگیری متغیر است این امر سبب میگردد رانندگان پس از اخذ نوبت بین ۴ الی ۱۵ روز (بستگی به وجود بار) در پایانه بار بندرعباس انتظار داشته باشند که با توجه به موقعیت جغرافیایی استان هرمزگان تردد در مسیرهای دیگر در زمان انتظار مقرونبهصرفه نبوده و همچنین هزینههای ناشی از توقف (معیشت، سوخت، استهلاک، اقساط بانکی و دوری از خانواده) نیز ایجاد نارضایتی برای رانندگان را در پیش خواهد داشت.
مدیرکل حمل و نقل بار تصریح کرد: لذا در راستای رعایت حقوق شهروندی و رضایتمندی رانندگان و جلوگیری از تضییع حقوق آنان، طرح نوبت مجازی بهطور جدی در دستور کار این سازمان قرار گرفت که بر اساس این طرح رانندگان جهت اخذ نوبت در پایانه بار بندرعباس نیاز به حضور فیزیکی نداشته و فقط در زمان مقرر جهت اخذ مجوز بارگیری به پایانه مراجعه مینمایند.
دغاغله بابیان اینکه این طرح از اول مردادماه سال جاری بهطور کامل اجرایی گردید، افزود: رانندگان پس از ثبتنام در سامانه پیامکی پایانه بار بندرعباس میتوانند با استفاده از تلفن همراه خود با ارسال عدد ۱ به سامانه ۱۰۰۰۴۴۱۴ نوبت خود را رزرو و فقط ۲۴ ساعت قبل از اخذ مجوز بارگیری به بندرعباس مراجعه نمایند.
مدیرکل دفتر حملونقل کالا بیان کرد: با اجرای طرح نوبت مجازی در پایانه بار بندرعباس تاکنون حدود ۴۰ هزار راننده در سامانه ثبتنام نمودهاند که این آمار همچنان در حال افزایش است. همچنین از ابتدای شروع طرح تا پایان آبان ماه سال جاری حدود ۲۴۰ هزار نوبت در پایانه بار بندرعباس صادر شده که از این تعداد حدود ۱۷۳ هزار نوبت بهصورت مجازی و حدود ۶۷ هزار نوبت بهصورت حضوری بوده است.
به گفته وی در آبانماه از مجموع تعداد ۶۳ هزار نوبت اخذشده توسط رانندگان تعداد ۶۰ هزار مورد بهصورت مجازی بوده و فقط تعداد ۳ هزار نوبت بهصورت حضوری ثبت گردیده است که این تعداد شامل رانندگانی است که بر اساس عادت همیشگی یا به دلیل عدم آگاهی به استفاده از تلفن همراه و یا برای اولین بار به پایانه بار بندرعباس آمدهاند و مبادرت به اخذ نوبت حضوری میکنند.
مدیرکل دفتر حملونقل بار خاطرنشان کرد: در آذرماه سال جاری نیز تعداد رانندگانی که بهصورت پیامکی نسبت به اخذ نوبت اقدام میکنند بیش از ۹۹ درصد است و این نشاندهنده استقبال بسیار رانندگان از این طرح و مقرونبهصرفه بودن آن است. همچنین برنامههایی از قبیل استفاده از درگاه پرداخت الکترونیکی، استفاده از سامانه غیرحضوری جهت تمدید اعتبار پیامک، نیز جهت تسریع در کار برای رانندگان گرامی مدنظر است.
دغاغله افزود: در کنار اجرای این طرح نتایج بسیار خوبی نیز حاصل گردیده که میتوان به جلوگیری از تردد اضافه رانندگان در محورهای مواصلاتی کشور (در برخی از محورها بهصورت رفتوبرگشت)، کاهش مصرف سوخت، جلوگیری از آلودگی هوا، کاهش هزینه سفر، کاهش هزینه استهلاک، افزایش ایمنی در جادهها، حضور بیشتر رانندگان در کانون گرم خانواده و جلوگیری از آسیبهای اجتماعی ناشی از عدم حضور، تأمین معیشت در مسیرهای نزدیک محل سکونت در مدتزمان ایجادشده، اشاره کرد.
وی یادآور شد از مشکلات فراروی این طرح نیز میتوان به عدم دسترسی کلیه رانندگان به تلفنهای هوشمند (۱۵ درصد)، اطلاعات ناکافی برخی از رانندگان از فناوریهای روز دنیا و وجود زیرساختهای مخابراتی و اینترنتی نامناسب اشاره نمود.
انتهای پیام/