به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمد سعید نژاد گفت : چرا بخش عمده حمل بار دریایی با کشتیهای خارجی است اما ایراد نمیگیرند، اگر حمل بار به کشتیهای خودمان واگذار شود که احتمالا ساخت خارج است ، بهتر هم خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره قرارداد ساخت کشتی با شرکت هیوندا گفت : قرارداد جدیدی نیست و در سال 2008 به امضا رسیده است.
سعیدنژاد، درباره انتقادها به قرارداد کشتیرانی برای ساخت 10 کشتی با شرکت هیوندای کرهجنوبی گفت : در دوره برجام توانستیم این قرارداد را عملیاتی کنیم و طرف مقابل به انجام تعهدات خود مکلف شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این قرارداد مربوط به حملونقل کشتیرانی است و در شرایطی که ما نیاز به شناور و کشتیهای جدید در شبکه دریایی کشور داریم، در صورت خریداری نشدن کشتی باید برای حملونقل دریایی به کشتیهای خارجی متوسل شویم.
بنابر گزارش شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) ، آذر امسال قرارداد ساخت 10 کشتی با هیوندای کره به ارزش 700میلیون دلار به امضا رسید که نخستین قرارداد ساخت کشتی برای شرکتهای ایرانی پس از توافق برجام محسوب میشود که البته برخی انتقادهایی را نیز مبنیبر عدم استفاده از توان داخلی برای تامین نیاز صنعت کشتیرانی مطرح کردند.
البته پیش از این اسحاق جهانگیری درباره امضای این قرارداد با شرکت هیوندای کرهجنوبی گفته بود قرارداد ساخت کشتیها مربوط به سال 2008 است که در آن زمان 25درصد مبلغ قرارداد به کرهایها پرداخت شده بود اما پس از تحریمها امکان پرداخت مابقی پول فراهم نشد.
از همین رو شرکت کرهای ساخت کشتیها را متوقف و در دادگاه از ایران شکایت کرد که پس از برجام توافق شد که قرارداد قبل با 25درصد کمتر از سمت طرف کرهای اجرایی شود.