ورزش و تغذیه تاثیر چند بعدی بر ذهن و روان انسان دارد

ورزش و تغذیه یکی از شیوه هایی است که افراد می توانند با استفاده از آن بر فشارهای جسمی ٬ روحی ٬ روانی و اجتماعی فائق آیند.
  • یکشنبه 28 آذر 1395 ساعت 18:21

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بانوی کوثر، زلیخا صادقی دانشجوی دارویاری مرکز علمی و کاربردی هلال احمر اردبیل در خصوص ضرورت تغذیه در ورزش گفت: در  عصر حاضر ، ورزش به عنوان یک ابزار چند بعدی با تاثیرات گسترده، نقش ارزشمند در اقتصاد ، سلامتی افراد ، گذران اوقات فراغت سالم و با نشاط و لذت بخش در ایجاد روابط اجتماعی بین مردم و بانوان دارد.

صادقی افزود: رژیم غذایی یک ورزشکار باید با رژیم غذایی فرد عادی تفاوت داشته باشد . یک فرد ورزشکار برای ورزش نیاز به تغذیه اساسی بعد از ورزش دارد.  غذا، سوخت لازم برای ورزشکاران را تأمین می کند که نباید از این مورد غافل بود.

 وی یاد آورشد: برای رسیدن به موفقیت در یک ورزش علاوه بر تمرین تغذیه نقش اساسی دارد. بسیاری از ورزشکاران به خصوص زنان در برنامه های تمرینی خود توجه کمتری به این نکته دارند که تغذیه مناسب می تواند به مراتب سرعت بیشتری به پیشرفت آنان ببخشد،امروزه با پیشرفت علم تغذیه این مورد بر کسی پوشیده نیست .

 وی گفت: شواهد بسیاری نشان دهنده رابطه بین مصرف غذا و انجام ورزش ها هستند. یک رژیم غذایی بد، به طور یقین اثر منفی بر انجام حرکات ورزشی، حتی اگر به صورت غیر حرفه ای باشند، دارد.  این رژیم غذایی باید به گونه ای باشد که هم انرژی مورد نیاز بدن تامین شود و هم نیاز سلولهای بدن به تمام ریز مغذی ها تامین شود.

صادقی بیان کرد: آﻧﭽﻪ ﻣﮫﻢ اﺳﺖ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﻔﻆ وزن ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻨﻄﻘﯽ و ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ اﺻﻮل ﺗﻐﺬﯾﻪ ای ﺑﺮای رﺳﯿﺪن اﻧﺮژی ﮐﺎﻓﯽ ﺑﻪ ﺑﺪن و ﺣﻔﻆ ﮐﺎراﯾﯽ ورزﺷﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﮐﺎھﺶ وزن ﺑﺎ ﮐﺎھﺶ درﯾﺎﻓﺖ ﺗﻐﺬﯾﻪ ای ﺳﺒﺐ ﮐﻢ ﺷﺪن درﺻﺪ ﭼﺮﺑﯽ ﺑﺪن زﻧﺎن و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آنﻋﻮارﺿﯽ ﻣﺜﻞ ﺗﻮﻗﻒ ﺳﯿﮑﻞ ھﺎی ﻣﺎھﯿﺎﻧﻪ، ﭘﻮﮐﯽ اﺳﺘﺨﻮان و ﮐﺎھﺶ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﯿﺴﺘﻢ اﯾﻤﻨﯽ ﺧﻮاھﺪ ﺷﺪ.

صادقی اظهار کرد: تداوم تمرینات ورزشی علاوه بر ایجاد تطابق فیزیولوژیکی ، انرژی آنزیم های دخیل در متابولیسم مواد مغذی را نیز به همراه دارد که نتیجه آن افزایش کارایی ورزشکاران به مرور زمان است.

انتهای پیام/

 

 


ثبت نظر

ارسال