استاد دانشگاه نیویورک:امپریالیسم آمریکا برای منافعش از داعش حمایت می کند

  • دوشنبه 29 آذر 1395 ساعت 7:13
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، استاد دانشگاه سیتی نیویورک تاکید کرد امپریالیسم آمریکا برای منافعش از داعش حمایت می کند.
به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، دانیل شاو در گفتگو با این شبکه درباره بحران سوریه گفت در سوریه نیروهای ارتش سوریه حلب را از دست تروریستهایی آزاد می کنند که تحت حمایت عربستان سعودی و اردن و ترکیه و پنتاگون و سیا هستند. آنها برای آزادی این شهر جانفشانی زیادی کرده اند. تروریستها و حامیان خارجی آنها برای اینکه تمرکز ارتش سوریه را روی حلب بر هم بزنند، وارد تدمر شدند که البته نتوانستند به هدف خود برسند و ارتش سوریه با هوشیاری کامل برنامه آنها را نقش بر آب کردند. متاسفانه رسانه های غربی به ویژه آمریکایی واقعیت سوریه را برعکس جلوه می دهند و تروریستها را مخالفانه میانه رو معرفی می کنند در حالیکه آنها تروریست هستند و ارتش سوریه سعی می کنند مردم سوریه را از دست آنها نجات دهد. باید توجه داشت در سوریه و کل منطقه خاورمیانه امپریالیسم استراتژی دوگانه را دنبال می کند یعنی هر زمان که منافعش اقتضا کند از داعش و دیگر گروههای تروریستی علیه دولتهای استقلال طلب منطقه حمایت می کند و هر جا که اقتضا نکند و منافع خود را در خطر ببیند به آنها حمله می کند. امپریالیسم جهانی که سردمدار آن آمریکاست از متحدان منطقه ای خود از جمله عربستان سعودی برای گسترش تروریسم استفاده می کند. دستگاههای اطلاعاتی آمریکا نیز در همین چارچوب انواع کمکهای اطلاعاتی را به عربستان سعودی و ترکیه می دهند. از همان ابتدای جنگ سوریه، آمریکا و عربستان سعودی و دیگر کشورهای همسو با آنها، پول و تسلیحات به تروریستها می دادند. 
این استاد دانشگاه نیویورک افزود حلب نقطه عطفی در جنگ سوریه محسوب می شود. در سال هزار و نهصد و نود ، ناتو و آمریکا یوگسلاوی را بمباران کردند و آن را متلاش کردند. در آن قضیه روسیه و چین کنار ایستادند و نتوانستند کاری بکنند و جلوی حملات به یوگسلاوی را بگیرند. در سال دوهزار و یازده نیز بلای مشابهی بر سر لیبی آمد. در واقع غرب به ویژه آمریکا همیشه دنبال این بوده است هر گونه استقلال را در خاورمیانه و شمال آفریقا از بین ببرد و همه را وابسته و دست نشانده خود کند. اما این بار روسیه موضعی قاطع اتخاذ کرد و از منافع ژئوپلیتیک خود دفاع کرد و به آمریکا و غرب گفت که دیگر بس است و اجازه نمی دهد همان بلایی را که بر سر یوگسلاوی و لیبی و کشورهای دیگر آوردند، بر سر سوریه بیاورند. بنابراین حملات روسیه از دولت و ارتش سوریه در عملیات علیه تروریست و آزادسازی حلب از دست آنها نقطه عطفی در بحران سوریه محسوب می شود. باید توجه داشت سوریه بسیار نزدیک روسیه است در حالیکه آمریکا آن طرف دنیا قرار دارد بنابراین روسیه از آمریکا محقتر است که در سوریه حضور داشته باشد. البته حضور نظامی روسیه در سوریه با اجازه و درخواست دولت قانونی سوریه بوده است در حالیکه مداخله آمریکا به بهانه داعش بدون اجازه دولت سوریه است بنابراین غیرقانونی است. مسئله دیگر اینکه ما باید منتظر باشیم تا ترامپ به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا تا چند هفته دیگر کار خود را شروع کند. او در کارزار انتخاباتی خود از روابط بهتر با روسیه و همکاری با روسیه برای حل بحران سوریه صحبت کرده است. البته ترامپ از حزب جمهوریخواه است که به طور سنتی جنگ طلبتر است اما به نظر می رسد رویکرد ترامپ بیشتر حول محور منافع اقتصادی می چرخد و روسیه بازار بزرگی است و نفت و گاز فراوان دارد. بنابراین انتصاب رئیس شرکت نفتی اکسون موبیل به عنوان وزیر خارجه آینده آمریکا، اهمیت زیادی برای روابط آینده واشنگتن و مسکو دارد. بنابراین ترامپ دنبال جنگ با روسیه نیست و می خواهند روابطی داشته باشد که به اقتصاد و منافع آمریکا بیشتر کمک کند. 

ثبت نظر

ارسال