ضرورت تغییر گفتمان در اقتصاد کشور

وزیر راه و شهر سازی گفت: ما در موقعیتی قرار گرفته ایم که باید یک تغییر گفتمان در اقتصاد صورت بگیرد.
  • دوشنبه 29 آذر 1395 ساعت 23:52
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، عباس آخوندی در مراسم امضای 60 طرح سرمایه گذاری در بنادر گفت: انگاره ها از توسعه باید تغییر پیدا کند و تغییر انگاره بسیار سخت است.

وی افزود: یک ملت به انگاره خو کرده است اینکه بپذیرد تغییرکند سخت است.

آخوندی گفت: امسال بودجه کشور 320 هزار میلیارد تومان است کل بودجه عمرانی 57 میلیارد تومان و به شکل کمتر از 20 درصد است.

وزیر راه و شهر سازی با اشاره به اینکه در سال آینده مبلغ بودجه عمرانی 40 هزار میلیارد تومان است افزود: این یک هشدار بزرگ برای هم است.

آخوندی گفت: این تصور که می توانیم فعالیت های زیر بنای همچنان با اتکای بودجه دولت تامین شود همچنین اتفاقی در ایران رخ نخواهد داد.

وزیر راه و شهر سازی افزود: هزینه عمرانی کشور روند نزولی دارد و امروز 90 درصد هزینه های کشور جاری و 10 درصد عمرانی است.

وی گفت: در تغییر انگاره اقتصاد ایران به این سمت باید برویم که نهایتاً اقتصاد ملی ایران با یک کل زیر بنایی ایران را تامین کند.


آخوندی افزود: وقتی اقتصاد تامین مالی کرد خود اقتصاد باید بتواند برگشت سرمایه داشته باشد.

وی گفت: در وزارت راه و شهرسازی به این تغییر انگاره ایمان داریم که غیر ممکن است با توجه به بودجه دولت بنادر را توسعه بدهیم و به این انگاره برسیم که از توی بودجه امکان توسعه زیر بنایی وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت:لازمه این انگاره این است که مصرف کنند نهایی باید هزینه را پرداخت کند.

آخوندی افزود: اگر خوب در ایران توجیه بشود این آغاز یک رشد پایدار است مشروط به اینکه لوازم آن را دولت ، ملت و مجلس بپذیرد.
وی اضافه کرد: اگر از جیب خزانه افتخار آفرینی کنیم در آن صورت توسعه ایران رخ نمی دهد.

وی گفت: در این مدت در وزارت راه و شهرسازی ساخت آزاد راه ها توسعه فرودگاه ها و بنادر و توسعه ریلی کشور را با بخش خصوصی آغاز کرده ایم.

آخوندی افزود: برای توسعه ایران باید به سمت بخش خصوصی برویم و سرمایه گذاری بخش خصوصی نباید سرمایه گذاری یکطرفه باشد و باید سرمایه گذاری بردبار باشد.

وی گفت: بخش خصوصی وقتی وارد سرمایه گذاری می شود که در یک سیستم رقابتی پایدار باشد.

آخوندی افزود: در بخش مسکن مهر صد هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است و بیش از یک سوم جمیعت شهری ایران در وضع بد مسکنی زندگی می کند.

وی گفت: اگر این انگاره تغییر پیدا نکند در برنامه های توسعه گرفتار می شویم.

وی افزود: توسعه ایران نیاز به صداقت ، فداکاری و بردباری دارد و آنهایی که از هزینه صحبت می کنند به توسعه کمک نمی کنند.

آخوندی گفت: بازدید سازمان بنادر باید یک بازدیدی به اندازه اقتصاد جهانی باشد و اقتصاد ایران باید به رقابت اقتصاد جهانی باشد و بتوانیم در جهان رقابت کنیم.

وزیر راه شهرسازی افزود: باید برویم قرارداد صد فروند هواپیما را ببندیم و با تمام تولید کننده دسته اول قرارداد ببندیم و بنابراین نیاز داریم که تغییر پارادایم (انگاره) بدهیم.

آخوندی همچنین به صد قرارداد سرمایه گذاری در بنادر اشاره کرد و گفت: این قراردادها با بخش سرمایه گذاری بخش خصوصی به میزان بیش از 3 هزار میلیارد تومان بسته شده است.

در مراسم امضای این قراردادها استانداران استانهای ساحلی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

ثبت نظر

ارسال