
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما؛ امیر امینی در نشست خبری گفت: معاونت اقتصاد و برنامهریزی وزارت راه و شهرسازی به دو معاونت تقسیم شد تا موارد جامانده از برنامه پنجم توسعه حمل ونقل کشور را پیگیری کند.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه وشهرسازی در نشست خبری در نمایشگاه راهسازی، راهداری، حمل و نقل و صنایع وابسته در مصلای امام خمینی اعلام کرد: ساختار وزارت راه وشهرسازی در سالهای اخیر با رویکرد یکپارچهسازی و تلفیق دو بخش مسکن و شهرسازی و راه وترابری که از تکالیف مهم ادغام دو وزارتخانه به شمار میرفت ، تغییر کرد و معاونت اقتصاد و برنامهریزی نیز به دو معاونت دیگر تقسیم شد.
امینی با بیان اینکه سیستم حمل ونقل یکپارچه همانند سیستمهای حمل ونقل ریلی و جادهای در کشور مهم است ، گفت : حمل ونقل یکپارچه و چندوجهی همانند سایر بخشهای حمل ونقلی یک سیستم به شمار میرود و باید با یک معاونت مستقل هدایت شود.
وی درباره حوزه برنامهریزی و مدیریت منابع نیز اعلام کرد : برنامهریزی بلند، میان و کوتاهمدت، مدیریت منابع سالانه (بودجه)، سرمایهگذاری و توسعه زیرساختهای فاوا بر عهده معاونت برنامهریزی و مدیریت منابع است.
امینی تاکید کرد : در برنامه پنجم توسعه حمل ونقل شاهد مغفول ماندن حدود 5 ماده مهم در مواد 161، 163 و 166 بودیم که سالهای94 و 95 اقدامات بسیار خوبی در راستای تحقق این موارد انجام دادیم.
وی انتشار طرح جامع حمل ونقل کشور را یکی از مهمترین این موارد اعلام کرد و گفت: این طرح در سال 82 کلید خورد و سال 84 به طور جدی با همکاری مهندسین مشاور مصری و همچنین مشاورانی از داخل کشور شروع به فعالیت کرد.
این طرح در سال 89 با 16 هزار برگ محتوای تحقیقات، پژوهش، آمار و اطلاعات در وزارتخانه مصوب شد ولی تا امسال موفق به انتشار آن نشدهایم.
وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر به همت وزیر راه وشهرسازی کارگروهی برای انتشار طرح جامع حمل ونقل تشکیل شده و راهبری آن نیز به معاونت اقتصاد و برنامهریزی حمل ونقل واگذار شده است.
امینی گفت : این کارگروه توانست طرح مذکور با رویکرد ادامه مسیر را در آبان ماه سال جاری منتشر و به خدمت رهبر معظم انقلاب، ریاست جمهوری، وزرای دولت و سازمان برنامه و بودجه ارائه دهد.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه وشهرسازی یادآور شد: پس از ارائه طرح جامع حمل ونقل راهبردهایی برای طرح را تهیه کردیم که سند آن به طور مقدماتی در شورای عالی ترابری به تصویب رسیده است و در سال جاری بحث به روزرسانی آن نیز مصوب خواهد شد.
امینی همچنین از تشکیل دفتر طرح جامع حمل ونقل با هدف پایش مستمر این طرح خبر داد و گفت: تشکیل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از دیگر موارد مغفول مانده برنامه پنجم توسعه حمل ونقل به شمار میرود که با همت آقای آخوندی مراحل تشکیل آن از سال 94 انجام شد.
وی افزود : هماکنون در این شهر فرودگاهی13 هزارو 700 هکتاری پروژههای بزرگی در دست اجرا قرار دارد که احداث ترمینال سلام و افزایش ظرفیت ترمینال مسافری از جمله آنها به شمار میرود.
امینی با اشاره به نکات مهم دیگر در مواد برنامه پنجم اظهار داشت: سامانههای ثبت سوانح و حوادث و سامانه جامع حمل ونقل کشور از دیگر موارد به جا مانده از برنامه پنجم توسعه به شمار میرود.
وی افزود: در حال حاضر داشبردهای این سامانهها در مراحل نهایی است و با پیشرفت 95 درصدی در اختیار مدیران وزارت راه وشهرسازی قرار دارد ، امید است تا دهه فجر یا حداکثر پایان سال 95 در اختیار عموم قرار گیرد.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه وشهرسازی با بیان اینکه قصد داریم با اجرای این سامانهها از تاخیر هفتگی و ماهانه در ارائه اطلاعات به تاخیر روزانه برسیم، گفت: بحث پایدارسازی منابع مالی حوزه حمل ونقل و مسکن از دیگر نکات مهم مورد پیگیری در وزارت راه وشهرسازی به شمار میرود که تلاش برای تبدیل بانک مسکن به یک بانک توسعهای از این اقدامات است.
امینی افزایش 10 هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن در قانون بودجه را از موفقیتهای این مسیر دانست و گفت: تشکیل صندوق توسعه حمل ونقل از دیگر اقداماتی بود که توانستیم در بحث پایدارسازی منابع مالی انجام دهیم و امیدواریم مراحل تصویب نهایی آن در شورای نگهبان نیز انجام شود و به پایان برسد.