توماس شلینگ برنده نوبل اقتصاد درگذشت

دکتر توماس شلینگ، برنده جایزه نوبل اقتصاد سال 2005 که دارای مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه صنعتی شریف بود، در گذشت.
  • دوشنبه 29 آذر 1395 ساعت 15:59
توماس شلینگ برنده نوبل اقتصاد درگذشتبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف؛ برنده جایزه نوبل اقتصاد سال 2005 که در سال 1386 به دعوت دانشگاه صنعتی شریف به ایران آمده بود، 13 دسامبر 2016، در سن 95 سالگی در گذشت.

دکتر توماس شلینگ، برنده جایزه نوبل اقتصاد سال 2005 است و جایزه‌اش را در راستای «بسط و توسعه درک تقابل‌ها و همکاری‌ها از طریق تحلیل‌های نظریه بازی‌ها» دریافت کرده است. 

وی استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه‌های مریلند، جان اف کندی و هاروارد بوده و در سال 1991 به عنوان رئیس مجمع اقتصاد آمریکا انتخاب شد. 

وی همچنین موفق به دریافت جایزه عالی «فرانک سیدمن» در رشته اقتصاد سیاسی و نیز جایزه فرهنگستان ملی علوم آمریکا شده است.

از دیگر سوابق کاری وی می‌توان به اشتغال در اداره کل فعالیت‌های اقتصادی اروپا، دانشگاه «ییل»، موسسه RAND و مرکز امور بین‌الملل دانشگاه هاروارد اشاره کرد.

استاد شلینگ تألیفات متعددی در زمینه سیاست‌های محیط زیست و انرژی، تغییرات اقلیمی، کمک‌های خارجی،‌ تجارت بین‌المللی، نظریه تقابل و چانه زنی، تبعیض و یکپارچگی نژادی، سیاست‌های سلامت و بهداشت و موضوع اخلاق در سیاست‌های بخش عمومی دارد. 

وی در تاریخ 22 دسامبر 2007 میلادی (اول دی 1386) بنا به دعوت دانشگاه صنعتی شریف و برای بازدید از این دانشگاه و ارائه سخنرانی به ایران سفر کرده بود.

مدرک دکترای افتخاری دانشگاه صنعتی شریف توسط دکتر سعید سهراب پور رئیس وقت دانشگاه در سال 1386 به وی اهدا شد.

ثبت نظر

ارسال