استفاده از همه ظرفیت ها برای نوسازی بافت های فرسوده تهران

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهر تهران: بازسازی بافت های فرسوده و حاشیه شهرها نیازمند عزم ملی است؛ باید از همه ظرفیت ها و امکانات دولتی، محلی، مردمی و بخش خصوصی استفاده کرد.
  • چهارشنبه 1 دی 1395 ساعت 7:26
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، عبداله فتح الهی  با حضور در برنامه"تیتر امشب" شبکه خبر افزود: ستاد ملی بازآفرینی کشور با این نگاه راه اندازی شد و تعامل خوبی میان مدیریت شهری و دولت اتفاق افتاد و ستاد بازآفرینی شهر تهران هم در جهت عملیاتی کردن این سیاست با مسئولیت شهرداری تهران و دبیری سازمان نوسازی شهر تهران شکل گرفت و 32 دستگاه در این زمینه انجام وظیفه می کنند.
وی اضافه کرد: 5 درصد مساحت تهران شامل 205 هزار پلاک و حدود 15 درصد جمعیت، بافت فرسوده است که این تعداد پلاک را مردم باید بسازند.
فتح الهی ادامه داد: بخشی دیگر از نوسازی مربوط به سرانه ها و خدمات عمومی شامل آب، برق، گاز، فضای سبز، آتش نشانی، فضاهای فرهنگی، آموزشی و تفریحی است که مسئولیت آن با دستگاه های عمومی و اجرایی است.
وی گفت: در ابتدای سال توافقی در ستاد بازآفرینی شهر تهران انجام شد و بسته تشویقی را تصویب کردیم که بر اساس آن امتیازاتی به شهروندان اعطا شد تا نوسازی تسهیل شود از جمله اینکه انشعبات رایگان که آب و فاضلاب شهر تهران 5 هزار سهمیه داشت که 4 هزار و 200 قرارداد را منعقد و انشعاب آب و فاضلاب را به صورت رایگان به مردم هدیه کرد و شرکت گاز هم از اول دی انشعابات رایگان را ارائه می کند.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران افزود: هیئت وزیران در هشتم آبان 93 مصوب کرد تا سالانه 300 هزار واحد مسکونی در سطح کشور از منابع داخلی با معرفی شرکت عمران و بهسازی به متقاضیان وام داده شود.
فتح الهی ادامه داد: دولت مصوبه ای داشت که 9 تا 10 درصد سود بانک ها را به صورت یارانه پرداخت کند و شهرداری تهران هم با تصویب شورای شهر متعهد شد که 9 درصد این سود را بپردازد و این به تصویب ستاد ملی رسید و بانک موظف به اجرای آن شد اما تا کنون قراردادی مبتنی به این مصوبه به دست ما نرسیده است.
دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهر تهران گفت: در تاریخ 13 شهریور امسال با معاونت وزیر راه و شهرسازی صورتجلسه ای امضاء کردیم که بر اساس آن سهم دولت، 9 درصد و سهم شهرداری 5 درصد و 4 درصد هم سهم مردم است و این موضوع باید در قراردادهای بانک ها و مردم قید شود.
فتح الهی افزود: وزارت راه و شهرسازی به مبلغ 15 میلیارد تومان سهم یارانه بافت های فرسوده تهران را در بانک مسکن ذخیره کرد اما هنوز از این سهم استفاده ای نکردیم.
وی اضافه کرد: 5 هزار و 847 مورد به بانک مسکن معرفی کردیم که از این تعداد حدود 2 هزار قرارداد با نرخ سود تسهیلات 18 درصد منعقد شده است و حتی یک واحد از یارانه دولت اعمال نشده است.
فتح الهی گفت: پول یارانه شهرداری و دولت موجود است و بانک ها باید بر اساس سند کتبی آن را به دست مردم برسانند.
وی افزود: تا پایان آذر 47 درصد پروانه های امسال ما به صورت تجمیعی است و این به علت بسته های تشویقی ما بوده است.
دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهر تهران گفت: شهرداری تهران 2 هزار و 400 میلیارد تومان در حدود 8 سال گذشته برای ارتقای زیر ساخت هزینه کرده است و از مجلس توقع داریم در بودجه از شهرداری حمایت بیشتری کنند.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران هم با حضور در این برنامه گفت: مصوبه تشویقی نوسازی بافت های فرسوده در زمانی تصویب شد که بانک های کشور در تنگنای مالی بودند.
سعید اسلامی بیدگلی با اشاره به اینکه بانک ها در اجرای این مصوبه با مشکل جدی مواجه شدند افزود: بانک مسکن پیش گام شد این مصوبه را در مورد 50 هزار فقره وام اجرا کند که حدود 15 هزار مورد را انجام داد.
وی با بیان اینکه در شهر تهران 5 هزار و 553 هکتار سکونت گاه غیر رسمی و 3 هزار و 720 هکتار بافت فرسوده داریم، گفت: مساحت و جمعیت بافت های فرسوده افزایش یافته است بنابراین همکاری و هماهنگی دستگاه های مختلف را می طلبد.
اسلامی بیدگلی افزود: کمتر از 20 درصد هدفگذاری نوسازی بافت های فرسوده محقق شده است.
عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه برنامه های ما باید به ارتقای کیفیت زندگی منجر شود، گفت: متاسفانه در سال های گذشته ارائه تسهیلات منجر به ارتقای کیفیت زندگی نشده است.

مدیر امور اعتباری بانک مسکن هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه مصوبه نوسازی بافت های فرسوده مربوط به 22 شبکه بانکی بوده است گفت: بانک مسکن همواره از نوسازی بافت های فرسوده حمایت کرده و در این زمینه پیش قدم بوده است.
نادر قاسمی افزود: پارسال سهمیه بانک مسکن 5 هزار واحد بود که این بانک به صورت داوطلبانه 55 هزار واحد را پذیرفت و تا کنون از این تعداد 18 هزار واحد قرارداد منعقد و تسهیلات 16 هزار واحد پرداخت شد.
وی اضافه کرد: در طرح مسکن مهر هم 82 هزار بافت فرسوده را حمایت کردیم و تسهیلات پرداختیم.
قاسمی با تاکید بر اینکه بانک مسکن در پرداخت تسهیلات کوتاهی نکرده است، گفت: این بانک 11 برابر سهم خود را انجام داد.
وی ادامه داد: بر اساس دستور العمل اجرایی بانک مرکزی تسهیلات با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است.
مدیر امور اعتباری بانک مسکن گفت: یارانه بافت فرسوده قرار بود توسط سازمان برنامه و بودجه، تعهد و به حساب بانک تسهیلات دهنده واریز شود اما بانک مسکن تا کنون 18 هزار واحد پرداخت کرده است اما حتی یک ریال هم یارانه به حساب بانک واریز نشد.
قاسمی افزود: تسهیلات برای نوسازی بافت فرسوده برای تهران به ازای هر واحد 50 میلیون تومان، کلان شهرها 40 میلیون و بقیه شهرها 30 میلیون تومان پرداخت می شود.



ثبت نظر

ارسال