گلایه ها و درد دل های وزیر بهداشت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از موانعی که بر سر راه اجرای طرح تحول سلامت گذاشته می شود گلایه کرد
  • پنجشنبه 2 دی 1395 ساعت 12:44
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، دکتر قاضی زاده هاشمی در سومین نشست هم اندیشی اساتید بسیجی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور که به همت سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور برگزار شد، افزود: برخی هم لباسی های ما اینگونه القا می کنند که پول های کلانی به وزارت بهداشت آمده است درحالیکه ما کمترین رشد بودجه را در این سه سال داشته ایم.
وی گفت: در طرح تحول سلامت مرتب القا می شود که ما برای بهداشت کاری نکرده ایم درحالیکه بودجه این بخش را حداقل 60 درصد افزایش داده ایم.
دکتر قاضی زاده هاشمی افزود: شما که یک موقع وزارتخانه دستتان بود و عقل کل هم بودید الان ما باید شاهد این همه مرگ در سکته های قلبی و مغزی باشیم؟
وی گفت: می گویند پول طرح تحول به جیب پزشکان رفته است درحالیکه ما فقط 19 درصد این پول را بابت دستمزد داده ایم و 56 درصد در اختیار مردم قرار گرفته است.
وزیر بهداشت افزود: من از نظام پزشکی و انجمن های پزشکی که ساکتند و حرف نمی زنند متاسفم و من نمی خواهم که از صنف دفاع کنند بلکه از سلامت مردم دفاع کنند.
دکتر قاضی زاده هاشمی گفت: امروز اگر دریافتی پزشکی هم بیشتر شده به خاطر کار بیشتر است.
وی افزود: می گویند اجرای طرح تحول سلامت باعث بی عدالتی در میان گروه های پزشکی شده است درحالیکه نسبت میانگین درآمد بالاترین رشته تخصصی به کمترین رشته تخصصی در ایران از 11 به 1 به 5،5 به 1 رسیده و عادلانه تر شده است.
وزیر بهداشت گفت: فقط 1 درصد پزشکان ما کارانه خالص بالای 60 میلیون تومان می گیرند و این افراد هم کسانی هستند که 300 میلیون تومان کار کرده اند اما ما به آنها اینقدر داده ایم.
دکتر قاضی زاده هاشمی افزود: دریافتی رشته های مادر (داخلی و اطفال) تا سه برابر در راستای عادلانه شدن پرداخت ها تغییر کرده است و ما نوعی انضباط مالی در وزارتخانه ایجاد کرده ایم.




کنترل تخلفات دارو با سیستم الکترونیک تا پایان سال 

یکی از کارهای بزرگ این وزارت بهداشت ؛ بحث الکترونیک شدن خدمات بود و تا پایان سال بحث تخلفات دارو هم از این طریق قابل کنترل خواهد بود.

 دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در سومین نشست هم اندیشی استادان بسیجی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به عملکرد وزارتخانه متبوعش اشاره ای کرد و افزود: در بحث اورژانس هوایی پنج هزار و 562 نفر را از مرگ و معلولیت نجات داده ایم و در بحث سزارین هم شش و نیم درصد کاهش داشته ایم.
وی گفت: در این دوره هزار و هشتصد و 74 خانه بهداشت ساخته ایم و 500 مورد دیگر تا پایان سال تحویل خواهد شد.
وزیر بهداشت افزود: در این مدت 263 مرکز جامع خدمات روستایی تحویل شد و 700 مورد در حال ساخت است.
قاضی زاده هاشمی گفت: در این دوره چهار هزار و 343 پایگاه سلامت ایجاد کرده ایم و نزدیک به دو هزار مرکز جامع خدمات سلامت داریم و همه اینها را از بخش خصوصی خرید خدمت کرده ایم.
وزیر بهداشت از بازسازی و نوسازی دو و نیم میلیون مترمربع بیمارستان های کشور در این دوره خبر داد و افزود: بیمارستان های کشور را از وضع اسفناک به وضعی قابل افتخار تبدیل کردیم.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه در بحث موارد دانش بنیان هیچ وزارتخانه ای مانند ما خدمت نکرده است گفت: همه اینها در راستای اقتصاد مقاومتی بوده است.
وزیر بهداشت افزود: پس از 50 سال، 30 هزار تخت بیمارستانی تعویض شد و در دولت ها مدعی تحویل کمتر از دو هزار تخت می شوند اما ما 21 هزار تخت بیمارستانی را تحویل خواهیم داد.
وی گفت: به اندازه نزدیک 30 سال کلنگ زده ایم و 13 هزار مرکز درمانی را تحویل دادیم که آخرین مورد آن در قم بود و مورد بعدی در کاشان است.
قاضی زاده هاشمی افزود: به اندازه 50 درصد تخت های ویژه کشور در این دوره تخت ساخته ایم و در شرایطی که هیچ اتاق زایمان نداشتیم اکنون نزدیک به دو هزار اتاق زایمان را تجهیز کرده ایم و اتاق های تک نفره برای زایمان بی درد و انجام روش های پیشرفته زایمان داریم.
وی گفت: هم اکنون این اتاق ها در هیچکدام از بخش های خصوصی موجود نیست چرا که آمار سزارین در بخش خصوصی به بالای 90 درصد رسیده بود و اصلاً برخی بیمارستان ها زایمان طبیعی نداشتند و آنها را ملزم کردیم که سالانه آمار سزارین را 10 درصد کاهش دهند.
وزیر بهداشت درباره عملکرد اورژانس هم گفت: 40 درصد بیماران ما به اورژانس مراجعه می کنند و در این خصوص حدود 130 هزار مترمربع فضای جدید ساخته می شود و در 125 بیمارستان کشور، اورژانس تجهیز خواهد شد.
قاضی زاده هاشمی افزود: 2400 دستگاه آمبولانس و 17 پروژه اورژانس با ظرفیت 260 تخت در حال ساخت و بهره برداری است و شش هزار و 250 مطب در قالب کلینیک های تخصصی ساخته می شود که بخشی از نظام ارجاع خواهد بود.
وی گفت: یکی از کارهای بزرگ وزارت بهداشت؛ بحث الکترونیک شدن خدمات بود و ما در این دوره پرونده الکترونیک را تشکیل دادیم و تا پایان سال بحث تخلفات دارو هم قابل کنترل خواهد بود.
وزیر بهداشت افزود: 27 هزار و 500 قلم تجهیزات پزشکی سنگین توزیع شد و 183 مرکز تشخیص سرطان در حال تأسیس است.
قاضی زاده هاشمی گفت: ما درباره موضوع دندانپزشکی واقعاً گرفتاریم چرا که در سی سال گذشته در بخش دولتی کاری نکرده ایم و امروز نمی توانیم امر و نهی کنیم چرا که 93 درصد خدمات در اختیار بخش خصوصی است و باید بخش دولتی و خیریه ها ورود کنند تا بتوانیم رقیب آنها شویم.
وی افزود: سه هزار کلینیک دندانپزشکی ایجاد کردیم که عمدتاً کار این مراکز هم در دست بخش خصوصی است.
وزیر بهداشت گفت: در بخش ناباروری هم قول داده بودیم که 25 مرکز ناباروری با هدف مناطق محروم ایجاد کنیم که 17 مورد تحویل می شود و تعدادی هم در حال تجهیز است.



از لحاظ حقوق پس از 14 وزارتخانه هستیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رتبه وزارت بهداشت در بحث حقوق پس از 14 وزارتخانه دیگر است و من وقتی که اعلام کردم که یک پزشک متخصص دو میلیون و 600 هزار تومان حقوق می گیرد مرا در تلویزیون مسخره کردند.
دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در سومین نشست هم اندیشی اساتید بسیجی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور درباره منابع اختصاص یافته برای طرح تحول سلامت افزود: در سال 93 شش هزار و 250 میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافت که ما همان زمان هشت هزار میلیارد بدهی داشتیم.
وی گفت: اعتباری که در سال 93 برای این طرح اختصاص یافت شش هزار و 250 میلیارد تومان بود اما برای پروژه گندم که اخیراً صورت گرفت هفت هزار میلیارد تومان دادند و آنجا هم کف زدند که به خودکفایی رسیدیم اما در دولت برخی می گویند همه پولها به بخش سلامت و بهداشت واریز شده است.
وزیر بهداشت افزود: در سال 94 بودجه طرح تحول سلامت به چهار هزار و 250 میلیارد تومان و امسال به چهار هزار میلیارد تومان تقلیل پیدا کرد در حالی که با محاسبه تورم باید در دو سال گذشته بیشتر از بودجه سال 93 می دادند.
قاضی زاده هاشمی گفت: ما با وجود کاهش بودجه ها، خدمات را کم نکردیم و 13 هزار تخت در این مدت اضافه شد اما متأسفانه برخی هم لباسی های ما که در مجلس هم هستند آدرس های خلاف به مردم می دهند.
وی افزود: در بحث یک درصد هدفمندی یارانه ها نیز آن طور که باید به ما توجه نشد و باید آنقدر در مجلس لابی کنیم تا به حوزه سلامت پول بدهند.
وزیر بهداشت گفت: کارانه پزشکان متخصص و فوق تخصص دانشگاه های علوم پزشکی که هفت میلیون و 600 هزار تومان بود به 14 میلیون و 400 هزار تومان افزایش پیدا کرده است و این را می آورند در تلویزیون و می گویند دو برابر شده است در حالی که این حقوق نیست بلکه پزشک کار بیشتری کرده است.
قاضی زاده هاشمی افزود: رتبه وزارت بهداشت در بحث حقوق پس از 14 وزارتخانه دیگر است و من وقتی که اعلام کردم که یک پزشک متخصص دو میلیون و 600 هزار تومان حقوق می گیرد مرا در تلویزیون مسخره کردند.
وی گفت: من با 34 سال سابقه کار 9 میلیون تومان می گیرم ولی یک طور به مردم القا کرده اند که هیچ کس این رقم ها را باور نمی کند.
قاضی زاده هاشمی در ادامه به مشکلات بیمه اشاره کرد و افزود: بیمه مکلف شده است که 60 درصد پول را به محض اینکه سند دریافت کرد پرداخت کند و بقیه را هم ظرف سه ماه بدهد و اگر تخلفی کرد باید جریمه بدهد اما امروز بیمه ها هزاران میلیارد تومان به پزشکان و داروفروشان و تجهیزات فروشان بدهکار هستند و وضع به جایی رسیده است که باید وام بگیریم و بهرة پول را پرداخت کنیم تا طلب ها را بپردازیم؛ آیا این خنده دار نیست؟
وی گفت: درباره پرستاران هم با چندین غضنفر روبرو هستیم و تا توانستند علیه پزشک و تقابل پزشکان و پرستاران حرف زده اند و من حتی از شما حاضران این همایش که از بسیج جامعه پزشکی هستید انتقاد دارم که چرا ساکت بودید؟
وزیر بهداشت افزود: اگر بنا بود در این سالها به مردم برسیم وضعمان این گونه نبود و من اخیراً برای افتتاح بیمارستان فرقانی در قم حضور یافتم متوجه شدم که این اولین بیمارستان بوده است.
قاضی زاده هاشمی گفت: اکثر بیمارستان ها مربوط به قبل از انقلاب است و ما چند بیمارستان ساخته ایم؟


ثبت نظر

ارسال