اصولگرای کُرد: به داد اقتصاد در حال سقوط برسید؛ سفره‌های مردم روز به روز تنگ‌تر می‌شود/ اصلاح‌طلب کُرد: حرفی برای گفتن ندارم!

در این گزارش سعی بر آن شده تا وعده‌های دولت تدبیر و امید از شعار تا واقعیت از دیدگاه دو طیف سیاسی کشور مورد بررسی قرار گیرد.
  • پنجشنبه 2 دی 1395 ساعت 17:50

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی چندی پیش در همایش « حقوق ملت در قانون اساسی» اظهار کرد: قولی که به مردم در خصوص بهبود وصع اقتصادی جامعه در ابتدای شروع کار دادم امروز به واقعیت تبدیل شده و اکنون رشد اقتصادی اتفاق افتاده و تورم تک رقمی شده است.

 

او گفته بود: من به مردم ایران وعده داده بودم که اقتصاد ایران را نجات خواهم داد و امروز خوشحالم که در آخرین سال دولت یازدهم این وعده محقق شده است.

 

برای بررسی حقیقت یا عدم حقیقت گفته‌های رئیس جمهور به سراغ دو تن از چهره‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب استان کردستان رفتیم تا این موضوع را از دیدگاه آنان مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

گفتگوی کُردتودی با این دو تن در ادامه آمده است:

 

عباس حسین پناهی عضو شورای همگرایی اصولگرایان کردستان: ماه مولود را به همه مسلمانان جهان تبریک می‌گویم و با توجه به نزدیک شدن به 9 دی، روز بصیرت و آگاهی ملت فهیم و انقلابی ایران اسلامی در راستای منویات مقام معظم رهبری این روز را هم گرامی می‌دارم.

 

 

آمارهای ارائه شده از سوی دولت غیرواقعی هستند

 

کُردتودی: دولت معتقد است که اقتصاد جامعه بهبود پیدا کرده اما مردم نظر دیگری دارند. نظر شما چیست؟

 

مردم ما الحمدالله آنقدر بصیر و آگاه هستند که هر شعار و گفته‌ای را در عمل مورد بررسی قرار می‌دهند و به هر سخنی گوش نمی‌دهند.

 

دولت تدبیر و امید در ابتدا برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور بحث 100 روزه را مطرح کرد که در این صد روز اقتصاد بهبود پیدا می‌کند، تورم از بین می‌رود و سفره‌های مردم رنگین می‌شود.

 

اما امروز که در آخرین ماه‌های عمر دولت تدبیر و امید به سر می‌بریم نه تنها سفره‌های مردم رنگین نشده بلکه روز به روز تنگ تر و فقیرتر می‌شود، فاصله بین غنی و فقیر بیشتر شده، نقدینگی در بانک‌ها فوق‌العاده افزایش پیدا کرده و کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی روز به روز در حال تعطیل شدن هستند.

 

آقای روحانی می‌گویند رشد اقتصادی به 7.4 درصد رسیده است. من کارشناس اقتصادی نیستم اما به گفته خود کارشناسان اقتصادی دولت این ارقام غیرواقعی است.

 

رکود، بیکاری، گرانی و افزایش تورم دلایلی هستند که نشان می‌دهند که این ارقام آمارسازی و غیرواقعی بوده و به معنی شانه خالی‌کردن از زیر بار مسؤولیت است.

 

سفره کارگر، کارمند، بازاری و هر صنف دیگری روز به روز تنگ‌تر می‌شود و بخش کشاورزی، صنعت و جامعه کارگری ما روز به روز با رکود مواجه می‌شود. اکثر کارگاه‌های ساختمانی تعطیل شده‌اند و یا در حال تعطیلی هستند. امروز دلار از مرز 4 هزار تومان گذشته است و برای مردم ثابت شده که شعارهای اقتصادی آقای روحانی کاملاً پوچ و توخالی است.

 

 شیب نرخ گاز، آب و برق مصرفی هر باره افزایش پیدا می‌کند اما یارانه ناچیزی که به خانوارها پرداخت می‌شود همان رقم سابق دولت قبلی است. مردم زیر فشار اقتصادی هستند و این فشار را لمس می‌کنند.

 

 

جیب مردم قاضی و شاهد رشد اقتصادی است

 

جیب مردم قاضی و شاهد رشد اقتصادی است. وقتی دولت ادعا می‌کند که رشد اقتصادی اتفاق افتاده است آیا مردم را نا‌آگاه فرض می‌کنند؟ آیا فکر می‌کنند مردم از واقعیت‌ها خبر ندارند؟

 

بیکاری، طلاق، عدم ازدواج جوانان و ... نتیجه نابودی اقتصاد کشور است. آمار طلاق و بیکاری را اگر سازمان‌های مربوطه به حقیقت اعلام کنند مردم متوجه خواهند شد که در چه بحرانی به سر می‌برند.

 

برجام هم چرخ سانتریفیوژها را متوقف کرد هم چرخ اقتصاد

 

کُردتودی: نقض برجام چه اثرات زیان‌باری برای ایران می‌تواند داشته باشد؟

 

شرایط زندگی مردم جامعه ما با صحبت‌های آقای روحانی کاملاً در تضاد است. آقای روحانی در خصوص برجام گفت؛ کاری می‌کنم که هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد هم چرخ اقتصاد، اما امروز متأسفانه هم چرخ سانتریفیوژها متوقف شده و هم جیب مردم خالی است.

 

آن همه توصیه‌ای که مقام معظم رهبری نسبت به دست‌اندرکاران برجام داشتند که مراقب آمریکا باشید چون قابل اعتماد نیست، اما متأسفانه هم ریاست مجلس و هم عوامل برجام عجله کردند و امروز می‌بینیم که آمریکایی‌ها برجام را نقض کرده و تحریم‌ها علیه ایران را تمدید می‌کنند.

 

قبلاً ملت ایران اگر تحریم بودند در عوض انرژی هسته‌ای داشنتد اما امروز نه تنها تحریم‌ها پابرجاست بلکه انرژی هسته‌ای نیز تعطیل شده است.

 

اگر زمانی پنج کشور قدرتمند دنیا برای موضوع هسته‌ای پای میز مذاکره با ایران می‌آمدند امروز با نقض برجام جایگاه و قدرت ایران در عرصه بین‌الملل تنزل پیدا کرده است.

 

برجام طرح و برنامه آمریکای شیطان و حامیان شیطان صفتش بود. امروز تنها موضوعی که می‌تواند بار موفقیت کشور را تقویت کند همان اقتصاد مقاومتی و اقدام و عملی است که رهبری روی آن تأکید دارند.

 

هرچه ملت ایران در مقابل آمریکا و استکبار مقاومت کرده‌اند موفق‌تر بوده و هر چه کوتاه آمده‌اند جسارت طرف مقابل بیشتر شده است. این موضوع در حلب سوریه هم کاملاً نمایان شد. حلب با ایستادگی و مقاومت مردم آزاد شد نه با مسائل سیاسی. اگر یک ذره عقب‌نشینی می‌کردند اکنون چیزی به نام حلب وجود نداشت.

 

امروز برجام کاملاً نافرجام است. اگر برجام موفق می‌شد دولت آن را به نام خود مصادره می‌کرد اما حالا که با شکست مواجه شده می‌خواهند تقصیرات را از گردن خود بیندازند.

 

مطمئناً سال‌های آینده در کتاب‌های درسی ما از برجام همانند قرارداد ترکمانچای یاد خواهد شد و به عنوان ثمره سیاست‌های نادرست دولت تدبیر و امید در تاریخ ثبت خواهد شد.

 

 

بزرگترین عامل شکست یک دولت عدم انتقادپذیری است

 

کُردتودی: پرا دولت مرحله به مرحله برجام را اجرا نکرد و در این کار عجله کرد؟

 

بزرگترین عامل شکست یک دولت یا یک تیم عدم مشورت با منتقدین است. دولت انتقادهای دلسوزانه چهره‌های انقلابی را خشم و غضب می‌داند و اینگونه است که امروز در حوزه‌های مختلف با چالش مواجه شده است.

 

هر زمان دولتی به انتقاد منتقدین گوش فرا سپرده موفق بوده است.

 

دولت ادعا می‌کند در بعد ارتقای روابط خارجی موفق بوده اما امروز شاهد هستیم کاملاً جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران اسلامی دچار تنزل شده است.

 

امروز که دولت منتقدان را دلواپس می‌خواند، خود از منتقدین نسبت به قضیه برجام بیشتر دلواپس است واین نتیجه تعجیل و عدم مشورت با منتقدین است.

 

آقای روحانی مشمولین خدمت سربازی را نیز جزو شاغلین به حساب می‌آورد

 

کُردتودی: رقم‌هایی که آقای روحانی در خصوص ایجاد اشتغال عنوان می‌کند چه اندازه می‌تواند واقعیت داشته باشد؟

 

آقای روحانی که اد عا می‌کند برای 700 هزار نفر شغل خالص ایجاد کرده من فکر می‌کنم منظور وی کسانی هستند که مشمول خدمت سربازی شده‌اند و این مشمولیت را نوعی شغل می‌داند.

 

دولت وقتی ادعای ایجاد شغل دارد به صورت واضح و شفاف اعلام کند که این شغل‌ها در کجا ایجاد شده است و الی این که پشت یک تریبون اعلام شود فلان رقم شغل ایجاد شده دلیل و مدرک نمی‌شود باید مردم به عین آن را ببینند.

 

نه تنها روز به روز به آمار افراد بیکار جامعه افزوده می‌شود بلکه آمار بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چه در بعد ملی و چه در بعد استانی بسیار نگران کننده است.

 

بسیاری از افراد هم که قبلاً شغل داشته‌اند امروز به دلیل رکود، بیکار شده‌اند و همه می‌دانند گفته‌های مسؤولان دولتی در خصوص اشتغال با واقعیت در تضاد است و شعاری بیش نیست.

 

مردم منتظر نتیجه رسیدگی به پرونده حقوق‌های نجومی هستند

 

کُردتودی: آیا لازم است روی حقوق‌های نجومی این همه تأکید شود؟

 

مردم ما منتظر هستند بدانند پرونده حقوق‌های نجومی به کجا رسید، چیزی که مورد تأکید رهبر انقلاب نیز است.

 

از دادستانی و قوه قضائیه انتظار می‌رود این قضیه را شفاف‌سازی کنند. دولت موضوع حقوق‌های نجومی را عادی و طبیعی می‌داند، این در حالی است که امروز در حاشیه شهرها خانواده‌هایی هستند که 100 هزار تومان درآمد ماهانه ندارند اما افرادی نجومی بگیر بیش از 100 میلیون تومان حقوق ماهانه دریافت می‌کنند.

 

در نظام اسلامی و قرآنی این موضوع حرام است و هر کسی که حقوق‌های نجومی را طبیعی می‌داند در اشتباه است.

 

رهبر انقلاب و امام(ره) که این همه توصیه می‌کنند و کرده‌اند که به مردم فقیر و تهیدست کمک شود اما شاهد هستیم که این مسئله دارد رنگ می‌بازد و دولت می‌خواهد حقوق‌های نجومی را عادی جلوه دهد.

 

  کل مردم ایران انتظار دارند که دولت کنونی در روزهای پایانی عمر خود از حقوق‌های نجومی گزارشی جامع به دادستانی و قوه قضائیه ارائه کند و از قوه قضائیه و نمایندگان مجلس نیز انتظار می‌رود دلسوزانه و متعهدانه این موضوع را پیگیری کرده و نتیجه را به مردم اعلام کنند.

 

برخی از مسؤولین دولتی می‌گویند نجومی بگیران سرمایه‌های نظام هستند. سرمایه‌های نظام کسانی مانند شهید رجایی هستند که نوکری مردم را می‌کنند نه کسانی که حقوق 100 میلیونی دریافت می‌کنند.

 

برخی‌ها با ظلم و تجاوز به سرمایه‌های ملی، به بیکاری، رکود و تورم و از رونق افتادن صنعت، کشاورزی و ... دامن می‌زنند و خیلی راحت نیز از کنار این تجاوزها و دست‌درازی‌ها می‌گذرند.

 

 

معذورم!

 

اما احمد زارع عضو شواری مرکزی اصلاح‌طلبان کردستان در مواجهه با خبرنگار کُردتودی از مصاحبه سر باز زد و حاضر به این کار نشد.

 

وی ضمن عذرخواهی از مخاطبان کردتودی، عنوان کرد: حرفی برای گفتن ندارم چون معذورم!؟

 

انتهای پیام/


ثبت نظر

ارسال