آیت‌الله موسوی اردبیلی نقش‌های بسزایی در بزنگاه حساس و تاریخی ایفا کرد

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: خوشبختانه من قبل و بعد از انقلاب با این عالم دینی در ارتباط بودم، با وجود اسلام‌شناسان بزرگ معاصر، ایشان جزو منحصر به فرد‌ترین افراد بودند. ذکاوت و سرعت انتقال وی درکنار صداقت از موسوی اردبیلی یک عالم برجسته ساخته بود.
  • پنجشنبه 2 دی 1395 ساعت 13:17

به گزارش ایلنا، فرشاد مومنی عضو موسسه دین و اقتصاد و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله موسوی اردبیلی با بیان اینکه هرگاه یک عالم از دنیا می‌رود شکاف و خسارت آن قابل بازگشت نیست، گفت: سوال پیش می‌آید چرا هنگامی که عالمی از دنیا می‌رود، نمی‌توان به راحتی شخص دیگری را جایگزین و این شکاف را پر کرد، زیرا در هر حیطه‌ای از علم تلاشی صورت می‌گیرد، ورودی‌ها به اندازه یک نسل است اما هرچه بالا‌تر می‌رویم از افراد کاسته و بر کیفیت افزوده می‌شود، اما وقتی به عالمان می‌رسیم دیگر به اندازه کل جامعه است.

او ادامه داد: امروزه اگر کسی در هر زمینه‌ای از دانش به درجه‌ای برسد که عالم علم خود شود، این حکم بر او جاری است، وقتی یک نفر در این قله قرار می‌گیرد، بر کل جامعه حق دارد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید راهی برای این خلاء پیدا کرد.

مومنی در ادامه با بیان اینکه در زمان قبل و بعد از انقلاب از محضر آیت الله موسوی اردبیلی کسب فیض کرده‌ام، گفت: خوشبختانه من قبل و بعد از انقلاب با این عالم دینی در ارتباط بودم، با وجود اسلام‌شناسان بزرگ معاصر، ایشان جزو منحصر به فرد‌ترین افراد بودند. ذکاوت و سرعت انتقال وی درکنار صداقت از موسوی اردبیلی یک عالم برجسته ساخته بود.

او خاطر نشان کرد: به اعتبار مجموعه مسئولیت‌های اجتماعی که آیت‌الله موسوی اردبیلی بر عهده داشت، حقوق بسیاری بر جامعه دارد. وی در ادبیات توسعه دین نقش بسزایی دارد. دین نقش بی‌بدلیلی در توسعه جوامع دارد، که روش‌شناختی آن نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در سلامت آن دارد.

این استاد دانشگاه علامه گفت: اسلام از منظر آیت‌الله موسوی اردبیلی دین عقل و شناخت بود نه نفرت، حذف، تنگ‌نظری و خشونت که امروزه رایج است. فهم اسلوب او از جامعه بهترین شیوه‌هایی محسوب می‌شود که تا کنون می‌توان دید.

او با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی نقش بسزایی در پیشبرد اهداف جامعه دارد، گفت: هنگامی که ایشان در دستگاه قضا مسئولیت داشت از چندین رکوردی که ایران در طی تاریخ قضایی خود بعد از انقلاب داشت، اکثریت آنان در زمان آیت‌الله موسوی اردبیلی رقم خورد.

او یاد آور شد: موسوی اردبیلی روحیات خاص خود را داشت و نقش‌های بسزایی در بزنگاه حساس و تاریخی ایفا کرده است. او راه کار‌ها و حل‌های منحصر به فردی از سوی ایشان به مسولان توصیه شده که امروز چراغ راه آنان شده، این مرد بزرگ خدماتی را به جامعه ما روا داشتند.


ثبت نظر

ارسال