تأکید تهران و بیشکک در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی/دریافت روادید قرقیزستان تسهیل می‌شود

در دیدار رؤسای جمهور ایران و قرقیزستان، ضمن تأیید برنامه همکاری‌های بلندمدت اقتصادی 2 کشور تا سال 2026، 5 سند همکاری بین تهران و بیشکک به امضا رسید.
  • جمعه 3 دی 1395 ساعت 12:11

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، امروز حسن روحانی رئیس جمهور ایران و «الماس‌بیک آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان در محل اقامتگاه دولتی «آلاآرچا» در بیشکک دیدار و گفت‌وگو کردند.

الماس‌بیک آتامبایف در این ملاقات اظهار داشت: برنامه همکاری اقتصادی ایران و قرقیزستان، روابط 2 کشور را به سطح جدیدی ارتقاء خواهد بخشید.

دریافت روادید قرقیزستان تسهیل می‌شود

وی گفت: یکی از مهمترین موضوعات مذاکرات، تصمیم به احیای مجدد روابط دوجانبه و در مرحله نخست در حوزه اقتصادی است و به همین سبب باید نظام روادید بین ایران و قرقیزستان تسهیل شود که مسئله شروع عملیات تسهیل روادید برای نمایندگان بخش اقتصادی و گردشگران ایرانی به وزارت خارجه قرقیزستان محول گردید.

الماس‌بیک آتامبایف ادامه داد: قرقیزستان همچنین عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و قابلیت صادرات محصولات در این حوزه را بدون تعرفه گمرکی دارد ضمن آنکه باید بر ایجاد شرکت‌های مشترک در همه حوزه‌های اقتصادی متمرکز شد.

برقراری پرواز مستقیم تهران- بیشکک در دستور کار خواهد بود

رئیس جمهور قرقیزستان اظهار داشت: بیشکک برای توسعه سیستم‌ حمل‌ونقل تلاش می‌کند و در این مسیر راه‌اندازی پرواز مستقیم بین بیشکک و تهران مهم خواهد بود که با حل شدن هر چه سریعتر مسائل مربوط به سیستم روادید بین 2 کشور، پرواز مستقیم برقرار می‌گردد.

رئیس جمهور قرقیزستان همچنین بر افزایش همکاری‌های 2 کشور در حوزه تعامل جهت مبارزه با تهدیدات مشترک از جمله تروریسم و افراط‌گرایی تأکید کرد.

حسن روحانی نیز با تأکید بر تلاش‌های ایران برای تقویت روابط دوجانبه، تصریح کرد: تهران با احترام به سیاست مستقل قرقیزستان، از آن حمایت می‌کند و در راستای تقویت روابط اقتصادی و از بین بردن موانع موجود، تسهیل در دریافت روادید قرقیزستان برای ایرانیان به عنوان یک گام مهم تلقی شده و امیدواریم در مراحل آتی کاملا حذف گردد.

وی افزود: قرار است در عملیات تسهیل دریافت روادید 3 مرحله اجرا گردد؛ مرحله اول لغو روادید برای نمایندگان بخش اقتصادی، گام دوم، برای گردشگران و مرحله سوم، برای همه شهروندان.

روحانی همچنین بر لزوم افزایش همکاری در حوزه سیستم بانکی (که بدون آن انجام عملیات مالی دشوار خواهد بود)، تأکید کرد.

توسعه سیستم حمل‌ونقل منطقه‌ای، سبب همگرایی بیشتر می‌شود

رؤسای 2 کشور همچنین علاقمندی خود را درباره ساخت راه‌آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان- ترکمنستان- ایران ابراز داشتند.

الماس‌بیک آتامبایف در این زمینه گفت: این موضوع در دیدار آتی من با «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان (در سفر کاری که قرار است فردا به «تاشکند» صورت گیرد) مورد بحث قرار می‌گیرد که پیاده‌سازی این پروژه در چهارچوب منافع هر 2 کشور ایران و قرقیزستان است.

وی افزود: این خط ریلی باعث ارتقاء مناسبات فرهنگی و سیاسی نیز می‌شود ضمن آنکه قرقیزستان به اقیانوس هند و خلیج فارس دسترسی می‌یابد.

رئیس جمهور ایران نیز علاقمندی تهران را برای ساخت نیروگاه‌های برق- آبی، سد، جاده و همچنین همکاری با قرقیزستان در حوزه تولید دارو و فن‌آوری آن اعلام کرد.

تهران و بیشکک 5 سند همکاری امضا کردند

در این جلسه و در حضور رؤسای جمهور 2 کشور پنج سند همکاری در راستای توسعه و تقویت مناسبات و همکاری‌های دوجانبه به امضاء‌ مسئولان 2 طرف رسید.

این اسناد عبارتند از؛ برنامه همکاری‌های بلندمدت قرقیزستان و ایران در حوزه اقتصاد تا سال 2026 (که چهارچوب‌ اصلی در روابط اقتصادی 2 کشور را مشخص می‌کند)، یادداشت تفاهم همکاری بین کمیته دولتی ارتباطات و فن‌آوری 2 کشور در حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه جلوگیری و مبارزه با قاچاق و مصرف غیرقانونی مواد مخدر، مواد روانگردان و پیش‌سازها،برنامه مبادلات فرهنگی و هنری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت فرهنگ، اطلاع‌رسانی و گردشگری قرقیزستان برای سال‌های ١٣٩٩- ١٣٩٥(٢٠٢٠-٢٠١٧ میلادی)، یادداشت تفاهم همکاری مشترک در حوزه‌های بهداشتی، پزشکی، دارو و تجهیزات پزشکی و یادداشت تفاهم همکاری در حوزه اجتماعی و کار.

انتهای پیام


ثبت نظر

ارسال