علی اوسط هاشمی روز جمعه در حاشیه بازدید از بندر شهید بهشتی چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سرعت در فعالیت های طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار امیدواری زیادی برای تغییر وضع اقتصادی منطقه ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: طرح توسعه بندر همزمان با اجرای شبکه ریلی و انتقال گاز در استان در حال انجام است که با توجه به اهمیت بندر و دریا، طرح توسعه بندر شهید بهشتی پروژه نخست کشور است.
وی تصریح کرد: چابهار با توجه به موقعیت راهبردی نقش ملی برای توسعه این منطقه ایفا می کند.
وی گفت: با تکمیل طرح توسعه بندر چابهار ترانزیت، تجارت و مبادلات کالا و بار از کشورهای حاشیه اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه رونق می گیرد.
استاندار سیستان وبلوچستان افزود: دراین مرحله یک میلیون و 500 هزار تن به ظرفیت 2 میلیون و 500 هزار تنی قبلی افزوده می شود و این افزایش تا هشت میلیون و 500 هزار تن ادامه خواهد داشت.
هاشمی گفت: 650 میلیون دلار برای خرید تجهیزات بندر در نظر گرفته شده است که تا یک ماه آینده به بندر می رسد و کار نصب آنها آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: از 650 میلیون دلار 405 میلیون دلار آن از صندوق توسعه ملی، 150 میلیون دلار مشارکت و همکاری کشور هند و 170 میلیارد ریال در هفته جاری شاهد امضای قرارداد توسط شرکت های داخلی بودیم.
وی از همکاری و همراهی فرماندار، مدیرکل بنادرو دریانوردی، شوراها اسلامی و مردم در اجرای طرح های عمرانی چابهار قدردانی کرد و افزود: دولت با اقدامات لازم در اوج نداری و بی پولی امید را در جامعه زنده کرده است.
معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در سه شیفت کاری در حال فعالیت است.
احمدعلی موهبتی افزود: در بخش های مختلف بیش از سه هزار و 500 نفر مشغول کار هستند که بخشی از مشکل اشتغال مرتفع شده است.
وی ایجاد جاده ترانزیتی و دوبانده از بندر چابهار را خواستار شد و خاطرنشان کرد: بیش از 900 دستگاه ماشین آلات سنگین در پروژه راه آهن در حال کار هستند.
مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای پیشرفت فیزیکی 82 درصدی مرحله نخست بندر شهید بهشتی چابهار بیش از پنج هزار میلیارد ریال (500 میلیارد تومان) هزینه شده است.
بهروز آقایی افزود: برای تکمیل فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی بیش از سه هزار و 500 میلیون ریال (350 میلیارد تومان) اعتبار دیگر نیاز است.
وی اظهار امیدواری کرد: با نگاه مسئولان کشوری و تکمیل پسکرانه و افتتاح ریل و جاده های ترانزیتی بندر نقش مهمی در توسعه منطقه ایفا کند.
چابهار دارای 2 بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که این 2 اسکله تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته اند.
اسکله شهید بهشتی با مساحت 240 هکتار و محوطه های بارانداز 16 هکتار، انبارهای مسقف 30 هزار متر مربع و اسکله شهید کلانتری دارای 30 هزار متر مربع مساحت، 35 هزار متر مربع بارانداز، 30 هزار مترمربع انبار مسقف و 14 هزار و 500 مترمربع محوطه کانتینری است.
اسکله شهید بهشتی پنج پست و اسکله شهید کلانتری هم پنج پست برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارند که سه پست از اسکله شهید بهشتی چند منظوره و یک پست اسکله نفتی و اسکله شهید کلانتری نیز دارای یک پست چند منظوره و سه پست کالاهای عمومی است.
بندر شهید بهشتی از سال 1362 همزمان با سفر مقام معظم رهبری و بندر شهید کلانتری نیز در همان سال افتتاح شده است.
بندر شهید کلانتری برای بخش اسکله های اضطراری و ارایه خدمات حمل و نقل دریایی زیر هزار تن طراحی شده است و در سالهای 61 و 62 سازمان بنادر و دریانوردی به سبب اهمیت بندر چابهار در مواقع بحرانی ظرفیت حمل و نقل دریایی آن را 800 هزار تن در نظر گرفت و پس از گذشت چند سال با ایجاد لایروبی، پست اسکله و نصب موج شکن، ظرفیت بندر را به 2 میلیون و 500 هزار تن افزایش داد.
طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در پنج فاز با اعتبار 341 میلیون دلار از سال 1387 آغاز شده است و پیمانکار اجرایی این طرح که برنده مناقصه شد، قرارگاه خاتم الانبیا است.
مقرر شده است در فاز نخست این طرح ظرفیت حمل و نقل دریایی بندر چابهار از 2 میلیون و 500 هزار تن به هشت میلیون و 500 هزار تن افزایش یابد.
در مرحله نخست این طرح ساخت موج شکن به طول هزار و 650 متر، احداث ترمینال کانتینری شامل 2 پست اسکله به طول 640 متر، احداث سه پست اسکله چند منظوره به طول 580 متر، لایروبی به میزان 17 میلیون مترمکعب تا عمق 16- متر و احیای اراضی به میزان 195 هکتار است.
3043**6081 خبرنگار: رستم کریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی

