سفارش و خرید کشتی تابع اصول علمی و توجیه اقتصادی است

سفارش و خرید کشتی تابع اصول علمی و مدیریتی است و باید توجیه اقتصادی داشته باشد.
  • شنبه 4 دی 1395 ساعت 18:13
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی ایران به شبکه اطلاع رسانی جامعه دریای ایران ( مانا) در باره انعقاد قرارداد ساخت 10 فروند شناور کشتیرانی با شرکت های کره جنوبی گفت : این حق طبیعی هر شرکت کشتیرانی است که بنا به ارزیابی که از کارخانه های کشتی سازی دارد ، سفارش دهد.
 
علی شریفی افزود : کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مانند هر بنگاه اقتصادی دارای هیئت مدیره ای است که قطعاً درباره توجیه اقتصادی و فنی سفارش های خود بررسی های لازم را انجام می دهد.

علی شریفی اظهار داشت: البته گفته می شود دلیل عدم رشد و توفیق کشتی سازی ها و یا بیکاری نیروی کار در جنوب کشور تصمیم های کشتیرانی هاست که وزارتخانه های ذیربط باید پاسخگو باشند.

وی خاطرنشان کرد : چنانچه پروژه های سفارش داخل شرکت ملی نفتکش ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در یک مرجع ذی صلاح بررسی شود و میزان هزینه ای که این شرکت ها برای ساخت متحمل شدند و زمان تحویل آنها را در کنار هم بگذاریم ، هزینه ها زیاد می شود.
وی با بیان اینکه تنها یک شرکت کشتی سازی داخلی امکان ساخت سفارش های مذکور را دارد و آنهم نه به این تعداد و نه در زمانی که در قراردادهای خارجی ذکر شده است، تصریح کرد: نگاه به این قراردادها باید فنی و کارشناسی باشد.
شریفی با اشاره به ضرورت توسعه و نوسازی ناوگان کشتیرانی گفت : سن کشتی ها برای شرکت های کشتیرانی که داعیه رقابت جهانی دارند از عوامل اصلی است و عمر ناوگان اقیانوس پیمای کشور بالای 15 سال و در مورد ناوگان کوچک تر که اوضاع خیلی نامساعد و حتی بالای 25 سال است و باید برای حفظ و توان رقابت در بازار برنامه ای میان مدت و بلند مدت داشت تا نسبت به کاهش عمر شناورها اقدام شود.
وی گفت : توان ساخت کشتی در داخل باید متناسب با نیازهای تقویت شود و استانداردهای فنی و کارشناسانه و اقتصادی هم مد نظر باشد.
دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی ایران افزود : کشتی های سفارش شده باید با کیفیت رقابتی و در زمان مورد نظر و با هزینه پیش بینی شده تحویل شود و باید همگرایی لازم میان ارگان های مختلف ایجاد شود.
وی گفت: درباره پروژه مورد نظر از میان کشتی سازهای داخلی برای ساخت مگا کانتینربرها فقط ایزوایکو دارای داک مناسب برای این ابعاد است و بقیه کشتی سازی ها فاقد آن هستند و البته داک تنها یکی از عوامل است و داشتن تجهیزات برش و مونتاژ و دفتر طراحی مجرب و موارد دیگر نیز لازم و ضروری است.

ثبت نظر

ارسال