توسعه خطوط ریلی حومه‌ای تهران- کرج- قزوین- زنجان

مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از تکمیل و افزایش خطوط تهران- کرج تا پایان امسال و بهره‌برداری از خط دوم قزوین- زنجان در پایان سال اینده خبر داد.
  • یکشنبه 5 دی 1395 ساعت 17:19
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ سعید محمدزاده در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به روند پیشرفت چهار خطه کردن خطوط ریلی اظهار داشت: توسعه خطوط حومه‌ای در اطراف کلان‌شهرها با استفاده از ظرفیت‌های شبکه حمل‌ونقل ریلی و اتصال این مجموعه به شریان‌های کشوری در اطراف شهر تهران از چند مسیر در دست اجراست.

وی افزود: از طرف غرب کشور در مسیر زنجان- قزوین- کرج- تهران و پرند- نسیم شهر- سلطان آباد- اسلام شهر- تپه سفید- تهران و مسیر ورامین - پیشوا - گرمسار تردد روزانه کثیری وجود دارد که در دو سال گذشته با حمایت دولت از توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای ریلی، مجموعه‌ای از اقدامات برای تکمیل این شبکه انجام شده است.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن با اشاره به رفع انفصال مسیر تهران - کرج گفت : به دلیل اینکه به جز مسیر یک خطه بخش‌هایی از مسیر دو خطه بود، فقط یک خط مورد بهره‌برداری قرار داشت.

محمدزاده گفت : در اولین اقدام تمام‌مسیر تهران-کرج دوخطه و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در ادامه خطوط سوم و چهارم از نو به‌عنوان یک خط جدید ساخته شد که امروز شاهد زیرسازی خطوط چهار خطه در کل مسیر هستیم.

بیش از 60 درصد مسیر به ‌صورت چهار خطه و باقی به‌صورت سه خطه ریل‌گذاری شده است و در مرحله بعدی کل مسیر کل مسیر به‌صورت چهار خطه ریل‌گذاری خواهد شد.

محمدزاده از تکمیل و افزایش خطوط تهران-کرج تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: از مجموع مسیر 40 کیلومتر تهران-کرج، 25 کیلومتر آن به‌صورت چهار خطه خواهد شد که تاکنون 20 کیلومتر آن تکمیل‌شده است.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به تکمیل و بهره‌برداری از خط دوم راه‌آهن کرج-قزوین خاطرنشان کرد: عملیات ساخت خط دوم مسیر کرج تا قزوین در حال اتمام است و حدود نیمی از مسیر 55 کیلومتری ریل‌گذاری شده که به لحاظ فرایند اجرای پروژه با توجه انجام عملیات در کنار خط اول به‌عنوان یک خط گرم کار بسیار سختی محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بدین ترتیب از تهران تا کرج علاوه بر ارائه سرویس‌های متداول برای مسیرهای طولانی، سرویس‌های حومه‌ای نیز افزایش خواهد یافت.

بهره‌برداری از خط دوم راه‌آهن قزوین- زنجان در پایان سال آینده

محمدزاده بابیان اینکه «ایجاد خط دوم در قالب عملیات زیرسازی و روسازی از قزوین تا زنجان در حال انجام است» گفت: ریل مورد نیاز این پروژه خریداری و تأمین‌شده است و هم ‌دست‌اندرکاران بخش اجرا در حال ایجاد زیرساخت برای تراک‌بندی خط هستند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشور افزود: بدون تراک بندی و بعد از تکمیل خطوط می‌توان بین تهران تا زنجان سرویس با سرفاصله 15 تا 20 دقیقه و بعد از تکمیل عملیات تراک‌بندی با سرفاصله بین 7 تا10 دقیقه سرویس راه اندازی و و زمینه مناسبی برای تردد شهروندان و هم‌وطنان کشور ایجاد کرد.
وی با اشاره به خطوط حومه‌ای تهران-گرمسار یادآور شد: کل عملیات زیرسازی با همکاری شهرداری‌ها و دست‌اندرکاران شهرهای ورامین، پیشوا و گرمسار به سرانجام رسیده است و این آمادگی وجود دارد که در صورت نبود مشکل خاصی قبل از پایان سال بتوان به‌طورقطع خط سوم و به یاری پروردگار خط چهارم را تحت سرویس قرار داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد : پس از تکمیل خطوط سوم و چهارم در مسیر تهران-گرمسار، سرویس‌ها با سرفاصله 15 دقیقه و پس از تکمیل عملیات تراک بندی سرفاصله اعزام قطارها به 7 دقیقه کاهش می‌یابد و به خطوط یک و سه مترو تهران متصل خواهد شد.
محمدزاده با توجه به تأکید وزیر راه و شهرسازی بر راه‌آهن حومه‌ای تهران-پرند به ‌منظور بهره‌مندی شهروندان به‌ویژه ساکنان مسکن مهر پرند از حمل‌ونقل مناسب و ایمن نیز اظهار داشت : طبق قول محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه مبنی بر تأمین اعتبارات لازم برای این خط، این پروژه در 18 ماه به سرانجام خواهد رسید.

ابلاغ بودجه 400 میلیارد تومانی برای راه‌آهن حومه‌ای تهران- پرند

وی افزود: بخشی از این مسیر به‌صورت سه و بخشی دیگر به‌صورت چهار خطه و قسمتی به‌صورت دوخطه اجرا خواهد شد تا سیستم حمل‌ونقل حومه‌ای فراهم شود.

برای اجرای پروژه راه‌آهن حومه‌ای تهران-پرند 400 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته‌شده است که اعتبار آن ابلاغ‌شده اما بخشی از این اعتبارات تخصیص یافته و عملیات مقدماتی اجراشده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه به مطالعات انجام‌شده برای مسیر تهران-قم اشاره کرد و گفت: برای ایجاد قطار سریع و حومه‌ای تمام عوامل کاهنده سرعت سیر در این مسیر شناسایی و بخش قابل‌توجهی از آن رفع شده است. همچنین خط دوم مسیر در محدوده قم‌رود به‌طور کامل نصب شد و به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: بدین ترتیب مسافران در 85 دقیقه می‌توانند از ایستگاه راه‌آهن تهران به ایستگاه قم در 500 متری حرم حضرت معصومه (س) برسند.

ثبت نظر

ارسال