تاکید وزیر بر شفاف‌سازی تخلفات صندوق فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش،‌ صندوق ذخیره فرهنگیان را یک بنگاه اقتصادی خواند و بر شفاف سازی تخلفات صورت گرفته در آن تاکید کرد.
  • یکشنبه 5 دی 1395 ساعت 21:42
صراط: وزیر آموزش و پرورش،‌ صندوق ذخیره فرهنگیان را یک بنگاه اقتصادی خواند و بر شفاف سازی تخلفات صورت گرفته در آن تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ فخرالدین دانش آشتیانی در سلسله نشست های قطبی با مدیران کل آموزش و پرورش استان های سراسر کشور با اشاره به صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: مدیریت این صندوق باید از افراد اقتصاددان و کسانی که بنگاه داری اقتصادی کرده اند، استفاده کرد.

وی از ارتباط وسیع تر صندوق ذخیره فرهنگیان با بدنه آموزش و پرورش به عنوان یکی از برنامه های این صندوق در آینده یاد کرد و با ابراز امیدواری از اطلاع رسانی شفاف درباره روند عملکرد صندوق گفت: از ظرفیت های آموزش و پرورش می توان در بخش مسایل رفاهی معلمان بهره جست.

وزیر آموزش پرورش به بحث کوچک سازی و چابک سازی آموزش و پرورش و کاهش لایه های موجود درآن اشاره کرد و گفت: با مطالعات تطبیقی باید به سمت بهره گیری از ظرفیت های برون سازمانی مانند شهرداری ها در موضوع پشتیبانی از مدارس ، فضاها، استانداردسازی ، مبحث کاربری و برنامه ریزی شهری که در همه جای دنیا روال است ، حرکت کرد .

وی شفاف سازی و جارزدن و هیاهو را دو امر متفاوت خواند و گفت: جار زدن موجب آسیب های جدی بر جامعه فرهنگیان کشور می شود.

دانش‌آشتیانی گفت: اینجانب وقت زیادی برای روشن شدن موضوع تخلف صندوق ذخیره فرهنگیان گذاشته‌ام، قوه قضائیه نیز پیگیر موضوع است تا انشاء ا... بتوانیم اعتبارات را به صندوق بازگردانیم.

آموزش و پرورش به تنهایی متولی آموزش نیست

وی در بخشی دیگر از سلسله نشست های قطبی با مدیران کل آموزش و پرورش استان های کشور وظیفه آموزش و پرورش را سیاست گذاری دانست و بر این نکته که آموزش و پرورش به تنهایی متولی امر آموزش نیست ، تاکید کرد.

دانش آشتیانی گفت: هدف از برگزاری این نشست ها آن است تا از نزدیک به گفت وگو بنشینیم ، برنامه ها ، طرح ها ، نظر ها ، پیشنهادها و درنهایت هرمشکلی که درباره تک تک استان ها وجود دارد را بررسی کنیم و با همفکری یکدیگر، گامی در راستای ارتقای تعلیم و تربیت برداریم و به بهره وری برسیم .

وی با اشاره به تشکیل کارگروه های مختلف برای انجام برنامه های کوتاه مدت افزود : این کارگروه ها موظفند با مشارکت افراد حوزه ستادی و صاحب نظران بیرونی با اخذ نقطه نظرات استان ها ، یک برنامه عملیاتی ترسیم کنند.

وزیرآموزش و پرورش عنوان اولین کارگروه را کارگروه اقتصاد آموزش و پرورش نامید که محور آن تأمین منابع مالی و بهینه هزینه کردن ، مشارکت نهادهای غیردولتی در تامین منابع مالی آموزش و پرورش و دیگر مباحث مالی است و ادامه داد البته نتایج واقعی این کارگروه گرچه برای دستیابی برنامه های عملیاتی در دراز مدت مشخص خواهد شد اما برای عملیاتی کردن برنامه های کوتاه مدت تشکیل شده است.

او گفت: اعقتاد دارم ، می توانیم آموزش و پرورش را از این وضعیتی که هر سال گرفتار مسایل مالی باشد ، نجات دهیم، زیرا تاکنون بیشترین نگاه ما به بودجه دولتی بوده است که این نگرش باید تغییر کند ، این به آن معنا نیست که از حمایت دولت برخوردار نباشیم بلکه به این معناست که مانند اکثر نقاط دنیا باید از همه ظرفیت ها ی کشور برای آموزش و پرورش استفاده کنیم.

عضو کابینه تدبیر وامید با اشاره به این نکته که آموزش و پرورش ، تنها متولی آموزش نیست و نقش سیاست گذاری دارد، گفت: نهاد تاثیر گذار آموزش و پرورش حتی در اجرا نیز نقش چندانی ندارد و بیشتر، نهادهای مردمی و عمومی هستند که باید در اجرا نیز کمک کنند، اگر این حرکت یعنی تغییر نگرش در جامعه صورت گیرد ، مساله مالی این نهاد نیز حل می شود که البته کار دشواری نیست، زیرا بسیاری از کشورها از این روند به نتایج خوبی دست یافته اند .

گفتنی است؛ مدیران کل آموزش و پرورش استان های سراسر کشور طی 3 روز گذشته در قالب 3 قطب استانی با وزیر آموزش و پرورش از نزدیک دیدار و گفت و گو کردند و مسائل و موضوعات استانی را مورد تبادل نظر و بررسی قرار دادند.

ثبت نظر

ارسال