انزلی کوچکترین منطقه آزاد کشور است

  • دوشنبه 6 دی 1395 ساعت 0:21
انزلی کوچکترین منطقه آزاد کشور است

انزلی کوچکترین منطقه آزاد کشور است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: تصمیمی مبنی براینکه مساحت مناطق آزاد به هزارهکتار محدود شود، شامل مناطق آزاد تأسیس شده نیست؛ بلکه این موضوع به مناطق آزاد در شرف تأسیس ارتباط دارد
به گزارش مانا، ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی ماده 27 برنامه توسعه کشور گفت:براساس سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، انتظار نمایندگان مجلس از کارکرد مناطق آزاد، تولید، صادرات و فناوری است و بنده نیز این انتظار را تأیید می‌کنم.
دبیرشورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ادامه داد:اینکه بر اساس ماده 27 مساحت مناطق آزاد هزارهکتار و مناطق ویژه 200 هکتار باشد یک موضوع در رابطه با تعیین مساحت است.
وی افزود: کوچکترین منطقه آزاد کشور، منطقه "انزلی" است که مساحت آن 9 هزار هکتار و وسیع‌ترین آن منطقه آزاد "ماهور" با مساحت 500 هزار است که این مناطق مصوب مجلس شده است؛ بنابراین تصمیمی مبنی براینکه مساحت مناطق آزاد به هزارهکتار محدود شود، شامل مناطق آزاد تأسیس شده نیست؛ بلکه این موضوع به مناطق آزاد در شرف تأسیس ارتباط دارد.
ترکان ادامه داد: محدود شدن مناطق آزاد جدید به هزارهکتار به این معناست که فرصت ایجاد زیرساخت و سرمایه‌گذاری درمناطق آزاد جدید را نمی دهد؛ بنابراین هیچکدام از مناطق آزاد جدید با هزارهکتار مساحت ایجاد نخواهد شد و این یکی از مسائل در ماده 27 برنامه توسعه کشور است.
وی افزود: اینکه گفته می شود منطقه ویژه جدید با مساحت 200 هکتار تأسیس شود باید توجه داشت که هیچ کدام از مناطق ویژه فعلی کشور دراین اندازه ها نیستند؛به طورمثال منطقه ویژه پارس جنوبی دارای 40 هزار هکتار مساحت است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با تأکید براینکه در رسیدگی به مناطق آزاد و ویژه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توجه شده است، گفت: باید توجه داشت مناطق ویژه نیاز به مساحت دارند و با مساحت 200 هکتار نمی‌توان منطقه ویژه اقتصادی ایجاد کرد. آنچه که در مناطق آزاد انجام شده تا سال 92 یک فرایندی را طی کرده و از اسفند سال 92 با لحاظ بند 11 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی روند دیگری را طی کرده است و مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودند حوزه عمل مناطق آزاد باید توسعه یابد،اما در ماده 27 به توسعه مناطق آزاد اشاره نشده است.

ثبت نظر

ارسال