رشد قیمت فولاد در چین و بازارهای جهانی بهدلیل افزایش قیمت زغال سنگ و سنگ آهن، زمینه افزایش قیمت آهن، انواع ورقهای فولادی، مس، آلومینیوم، مواد پتروشیمی و سایر مواد اولیه مورد نیاز قطعهسازان و خودروسازان را فراهم کرده است. قطعهسازانی که طی سالهای گذشته بهدلیل مطالبات معوق هنگفت از خودروسازان با کمبود شدید نقدینگی مواجه شدهاند، با افزایش اخیر قیمت دلار و مواد اولیه تولید تأکید میکنند که دیگر قادر به تأمین نقدینگی خود و تولید قطعات مورد نیاز خودروسازان با قیمتهای گذشته نیستند؛ این شرایط موجب نشست مشترک اخیر قطعهسازان، شرکتهای خودروسازی و مسئولان وزارت صنعت برای چگونگی جبران هزینه تمامشده تولید خودرو و قطعات و جدیتر شدن احتمال ارائه درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت شده است.
خودروسازانی که تا چندی پیش بهدلیل رکود حاکم بر بازار خودرو حتی از اعمال افزایش قیمتهای مصوب شورای رقابت در برخی محصولات خود خودداری میکردند، در نخستین گام برای گرانی، نرخ فروش و پیشفروش محصولات خود در دیماه امسال را به قیمتهای حداکثری بر مبنای مجوز شورای رقابت نزدیک کردهاند. از سوی دیگر افزایش نرخ دلار، زمینه افزایش قیمت 5تا 10میلیون تومانی خودروهای وارداتی بهویژه برخی برندهای کرهای پرتقاضا در بازار مانند اسپورتیج، توسان، سانتافه، سورنتو و... را فراهم کرده و دامنه این گرانیها حتی به بازار قطعات یدکی خودرو نیز کشیده شده است.
به گفته محمد آزاد، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، گرانی 2برابری قیمت آهن ناشی از رشد قیمتهای جهانی و تعرفههای بالای گمرکی در حوزه ورق فولادی است. در بهمن سال 94 قیمت آهن ۲۴۰ دلار و ورق ۳۵۰ دلار بوده اما اکنون قیمت آهن با رشدی بیش از 2برابر به ۴۸۵ دلار رسیده و نرخ ورق فولادی نیز تا ۵۴۰ دلار افزایش یافته است.
سخنگوی انجمن قطعهسازان با اشاره به نشست اخیر قطعهسازان، خودروسازان و وزارت صنعت اعلام کرد: براساس نتایج این نشست مقرر شده تا کارگروه سهجانبهای متشکل از قطعهسازان، خودروسازان و وزارت صنعت تشکیل و آنالیز جدیدی از قیمت قطعات خودرو تهیه شده و اگر نیاز باشد، قیمت قطعات تولیدی افزایش خواهد یافت. به گفته فرهاد بهنیا، بیشترین افزایش قیمت مواداولیه تولید قطعات خودرو از سوی شرکتهای دولتی اتفاق افتاده است که میتوان به رشد قیمت محصولات فولاد مبارکه و همچنین محصولاتی مانند مس، آلومینیوم و مواد پتروشیمی اشاره کرد. رئیس انجمن قطعهسازان نیز با اشاره به جلسه اخیر انجمن قطعهسازان با مدیران 2شرکت خودروسازی و وزارت صنعت اعلام کرد: خـوشبختـــانه مـــدیــران شرکتهای خودروساز در مذاکره را به روی قطعهسازان باز کردهاند اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیدهایم. رضا رضایی افزود: توان تحمل 20درصد کاهش ارزش نقدینگی خود در مقابل رقبای قطعهساز خارجی را نداریم؛ مگر اینکه طرف مقابل هم بخشی از این هزینه را بپذیرد. فعلا خودروسازان قول همکاری دادهاند، اگر قطعهسازان از بین بروند، خودروسازی نیز نابود خواهد شد.
علاوه بر زمزمههای گرانی قطعات و خودرو، افزایش نرخ دلار موجب گرانی غیرقانونی لوازم یدکی خودرو نیز شده است؛ موضوعی که عضو هیأت مدیره انجمن قطعات یدکی خودرو تهران با اشاره به آن اعلام کرد: اتحادیه با افرادی که قطعات یدکی خودروهای داخلی را به بهانه افزایش قیمت دلار گران کنند، برخورد خواهد کرد. غلامحسن حمزه از افزایش قیمت لوازم یدکی خودروهای وارداتی بهدلیل نوسانات نرخ ارز خبر داد.
نشست اخیر قطعهسازان، خودروسازان و وزارت صنعت و تشکیل کمیته سهجانبه برای جستوجوی راهکاری برای جبران هزینه تمامشده تولید قطعات بهدلیل گرانی مواد اولیه تولید و افزایش نرخ دلار، احتمال تکرار سناریوی سالهای گذشته قطعه سازان و شرکتهای خودروساز داخلی برای گرانی خودرو را افزایش داده است و در نهایت ارائه درخواست افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت محتملترین گزینه خودروسازان برای جبران رشد هزینه تمامشده تولید قطعات و به تبع آن خودروهای داخلی خواهد بود؛ در واقع اکنون وزارت صنعت و خودروسازان در حال فراهم کردن شرایط ارائه درخواست افزایش قیمت خودروهای داخلی به شورای رقابت با استناد به گرانی مواد اولیه تولید و عبور قیمت دلار از مرز 4هزار تومان هستند.