حال و هوای محله های مسیحی نشین تهران/ قیمت کاج از 20 هزار تا دو میلیون تومان

چند روز بیشتر به آغاز جشن سال نو میلادی و تعطیلات سال نو میلادی نمانده است. همین موضوع فرصتی داد برای گشت و گذار و سرک کشیدن به حال و هوای عیدانه این روزهای هموطنان مسیحی.
  • دوشنبه 6 دی 1395 ساعت 21:56
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از خبرگزاری فرهنگ رضوی، هرچند هوای دلگرفته و آلوده این روزهای تهران نتوانست حس خاطره انگیز شب های کریسمس با دانه های برف بلورین به واقعیت بپیوندد اما گشت کوتاهی در شهر و دیدن شور و شوق عده ای از هموطنان مسیحی برای تدارک سال نو میلادی خالی از لطف نیست. هموطنانی که برای تهیه مایحتاج سال نو راهی برخی از خیابان های شهر شده اند.

این روزها بیشتر مغازه ها و فروشگاه های لوازم تزئینی و گل فروشی ها غرق در وسایل تزئینی سال نو میلادی و مخصوصا درخت کاج معروف کریسمس هستند.همان درختی که در سایز ها و رنگ های مختلف جلوی اکثر این جور مغازه ها دیده می شود.میدان ونک،پاساژهای بزرگ شهر،خیابان جمهوری ،سعدی ،نارمک و میرزای شیرازی بورس عمده خرید سال نو میلادی است.شاید به این دلیل که عده زیادی از هموطنان اقلیت در این مناطق ساکن هستند. خیلی از این بورس های خرید و ویترین مغازه ها آنچنان غرق در کاج های تزئین شده کوچک و بزرگ و مجسمه های رنگارنگ شده اند که بدون اغراق اکثر رهگذران را به سمت خود جلب می کند.
ویترین هایی پر از ستاره وگوی‌های رنگی طلایی و نقره ای و سبز وزرد و بنفش، ریسه‌ها و چراغ‌های فانتزی، مجسمه‌ها و عروسک‌های بابا نوئل و گوزن‌های سورتمه کش و آدم برفی‌های فانتزی تزئین شده ، انواع حیوانات فانتزی با لباس های زمستانی و یا شمع های کوچک و بزرگ زیبا .خلاصه تا چشم کار می کند در این ویترین ها خبراز بابانوئل است و کریسمس ...

طعم شیرین شب سال نو
تقاطع خیابان سعدی ،یک قنادی معروف و قدیمی که صاحب آن از هموطنان خوب ارمنی است ،همیشه در این ایام سال پر می شود از شیرینی های معروف سال نو .شیرینی و شکلات های دست ساز و خانگی که به قول خودشان مخصوص شب های عید است.حتی از بیرون قنادی هم بوی دلچسب قهوه تازه و کیک معروف شکلاتی تمام خیابان را پر کرده. قنادی هم غرق در مشتریانی است که مشغول خرید این شیرینی ها هستند.
یکی از شیرینی های معروف و مخصوص سال نو ارامنه ، گاتا نام دارد که ترکیبی از لایه های خمیری فوق العاده ترد و خوشمزه است. صاحب مغازه که مرد نسبتا مسنی است با خوش رویی از این شیرینی ها به ما تعارف می کند و می گوید که در بعضی از این روزهای بعد از شب سال نو تعداد مشتریان از دستمان در می رود. معمولا یا گاتا می برند یا شکلات های شیری و مغزدار. عده ای هم کیک مخصوص شب سال نو سفارش می دهند.شیرینی ها متنوع هستند بیشتر بستگی به ذائقه مشتری ها دارد که کدام را ببرند. اما معمولا شیرینی پذیرایی از مهمان ها گاتا و شیرینی های مغز دار است.
نکته جالب اینکه حتی شکلات ها و شیرینی ها هم شبیه بابانوئل و سورتمه و درخت کاج هستند و فوق العاده زیبا و وسوسه انگیز !

از کاج طبیعی تا کاج مصنوعی
بازار خرید هموطنان اقلیت‌ مسیحی در این فروشگاه‌ها حسابی داغ است و هر کسی به دنبال وسیله و خریدی است، خریدی که به قول خودشان از یک ماه مانده به سال نو آن را آغاز می‌کنند. خانم جوانی که یکی از اقلیت‌های مذهبی است درباره خرید درخت کاج می گوید :" تا همین چند سال پیش اکثرا کاج طبیعی برای شب سال نو خریداری می کردیم اما الآن چند سالی هست که به خاطر بحث های محیط زیستی فروش کاج طبیعی ممنوع شده و ظاهراً دیگر اجازه نمی‌دهند که کاج طبیعی خرید و فروش شود.
اما تنوع کاج‌های مصنوعی هم خیلی زیاد است و حتی بیشتر از آن چیزی که فکرش را می کردیم.انتخاب خیلی سخت است. یعنی با هر رنگ و سایز و طرحی می‌شود درخت کاج مصنوعی خرید. بعد از آن هم نوبت تزئین درخت است . این کار هم سلیقه ای است یعنی کار تزئین هم بسته به این‌که اهل کدام شهر باشیم متفاوت است اما خب معمولا بیشتر اقلیت‌ها درخت را یک دفعه تزئین نمی‌کنند و یعنی هر بار چیزی می خرند و کم کم خرید‌های تزئینی را انجام می‌دهند و هر دفعه چیزی به درخت اضافه می‌کنند. "

یک پیرزن و پیرمرد ارمنی دیگر هم از لوازم موجود در بازار خیلی راضی هستند و می گویند :" در ایران خیلی به این موضوع که هر سال کمبودی برای ما نباشد توجه می کنند یعنی مغازه ها از ماه ها قبل فروش های ویژه مایحتاج ما را آغاز می کنند .هر چیزی که فکرش را کنید.مثلا برای تزئین درخت به خیلی چیزها نیاز است مثل گوی ، انواع ستاره های رنگی ،عروسک، مجسمه‌های فرشته، چراغ،شمع و.... تازه بعضی از ما رسم داریم چیزهایی مثل بعضی از گوی‌های بزرگ و یا ستاره سر درخت به عنوان میراث خانوادگی دست به دست می‌چرخد و به نسل‌های بعد می‌رسد. مثلاً من هنوز گوی‌هایی دارم که از مادربزرگم به من رسیده و هر سال درخت کریسمس را با آن تزئین می کنیم ومی خواهم من هم آ» را به بچه ها هدیه بدهم.چون این کارهم به خانه برکت می‌آورد و هم یاد بزرگتر‌ها را در شب سال نو زنده نگه می‌دارد."

بابانوئل های میلیونی
اما مشتریان این مغازه ها فقط مردم عادی نیستند.خیلی از سفارت خانه ها و کلیساها و نهادهایی که به نوعی با هموطنان غیر ایرانی سروکار دارند هم گذرشان به این راسته ها می افتد که البته قیمت خرید بعضی از آنها به گفته فروشنده ها به چند میلیون هم می رسد.
یکی از فروشنده ها می گفت قیمت درخت ها بسته به اینکه از کدام کشور آمده باشد و چه کیفیتی داشته باشد خیلی متفاوت است.قبلا ها این راسته پر می‌شد از درخت‌های کاج بریده شده، اما الآن چند سالی است که محیط زیست جلوی آن را گرفته و فروش کاج‌های مصنوعی بیشتر شده.البته کاج مصنوعی هم بد نیست. مثلایک کاج مصنوعی اگر جنس متوسطی هم داشته باشد می‌توان تا دو سه سال آن را نگه داشت. بیشتر اقلیت ها هم درخت را چند سالی نگه می‌دارند و فقط وسیله‌های تزئینی و دکوری آن را بسته به رنگی که بورس است و مجسمه‌ها و تزئینات آن سال تغییر می‌دهند.
قیمت ها هم خیلی متنوع است از 20 هزار تومان تا دو میلیون .از کاج های طاقچه ای تا کاج های غول پیکر.مجسمه های بابانوئل هم تا 900 هزار تومان هم موجود است .همان مجسمه هایی که خیلی ها دوست دارند دست کم یک سایز کوچکش را در خانه داشته باشند.
البته به گفته بعضی از فروشندگان بیشتر متقاضیان درخت‌ها و تزئینات گران قیمت سفارتخانه‌ها و شرکت‌های چند ملیتی هستند و خانواده‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند درخت‌های کوچک و ارزان قیمت‌تر تهیه کنند.


ثبت نظر

ارسال