فناوری تریز 3 تا 10 برابر افراد را به هدف نزدیک‌تر می‌کند

مدرس تریز تکنولوژی گفت: تریز تکنولوژی، اصول ساده شده نحوه به روز رسانی و افزایش سرعت پیشرفت در تمامی زمینه‌های زندگی فردی، اجتماعی و شغلی است.
  • سه شنبه 7 دی 1395 ساعت 9:32
حسن مشیری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: تریز، اصولی است که از همه علوم اصلی و پایه بهره گرفته و هدف از آموزش آن سرعت بخشیدن به پیشرفت و توسعه بشر در حل مسائل است.

وی گفت: گردآورندگان این علم با مطالعه 200 هزار اختراع از دانشمندان و ثروتمندان جهان به اشتراکاتی برای حل مسائل مختلف دست یافته اند که با تبدیل سعی و خطا به نظام مندی و ساختار های مشخص، راه های نوآوری و خلاقیت را به افراد نشان می دهد و ضریب موفقیت آنان را 3 تا 10 برابر افزایش می دهد.

مشیری با بیان اینکه 70 سال است تریز در کشورهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد گفت: این فناوری 10 سال است که به ایران وارد شده اما کمتر شناخته شده است و آشنایی بیشتر مردم با این علم کارآمد، نیازمند مساعدت های مسئولان امر و رسانه ملی است تا آموزش این فن آوری موجبات ارتقاء فرد و در سطح گسترده ارتقاء جایگاه ایران در اقتصاد و فن آوری را فراهم کند. 

سرپرست و مدرس تریز تکنولوژی در پاسخ به این سؤال که در آموزش این فن آوری چه اصولی منتقل می شود گفت: فن آوری تریز در 8 گام به طور ساده و قابل فهم برای عموم مردم آموزش داده می شود و گام های آموزش آن به این شرح است که با « کسب انرژی مثبت» آغاز و با « پالایش انرژی مثبت» ادامه پیدا می کند و در ادامه با « فرآیند سازی»، «تصویر سازی» به گام چهارم می رسد.

مشیری افزود: پس از آموزش چهار مرحله مقدماتی، دانش پذیران با «اصول تریز» آشنا می شوند «رفع تناقض و بن بست ها» و « تکامل یا عملکرد» گام  ششم و هفتم تریز تکنولوژی است و دانش پذیران در گام پایانی با « نتایج اجرایی» تریز آشنا می شوند.

وی با بیان اینکه قبلا فقط 5 گام تریز در ایران ارائه می شد و آن هم صرفاً در حد تعاریف نظری، گفت: فناوری تریز در همه ابعاد و زمینه ها می تواند راه گشا باشد و همه اقشار جامعه را در رسیدن به اهدافشان یاری کند.

وی افزود: فن آوری تریز بدون محدودیت می تواند برای همه اقشار جامعه کاربرد داشته باشد از حوزه خانواده، بخش تربیت فرزندان و ارتقاء ابعاد زندگی گرفته تا استفاده در واحد های تولیدی و صنعتی برای خروج از رکود چنانکه یکی  از کارخانه های استفاده کننده از این فناوری با به کار بستن اصول تریز نه تنها از رکود خارج شد بلکه صادرات به عمان، عراق و گرجستان را به فعلیت رسانده و در زمینه تولید کالاهای مدرن پیشرو است.

سرپرست و مدرس تریز تکنولوژی گفت: تریز می تواند در زمینه آموزش دانش آموزان و در راستای اختصاصی سازی شیوه تحصیل و تعریف شغل آینده و اختراع آنان بسیار موفق عمل کند همچنین آموزش دانشجویان پس از دانش آموختگی می تواند در راستای کارآفرینی تأثیرات چشمگیری داشته باشد چنانکه می توان نمونه های موفقی در اروپا  برای آن برشمرد.

مشیری در پایان با تأکید بر اینکه محققان دلیل سرعت گرفتن تغییرات علمی و تکنولوژی بشر در 70 سال اخیر را استفاده از فناوری های جدید عنوان کرده اند گفت: برخلاف تصور غالب افراد جامعه که خلاقیت و نوآوری را کار نابغه ها می دانند؛ تریز معتقد است همه ما نابغه هستیم و کمک می‌کند تا استعدادهای منحصر به فرد خودمان را بشناسیم و آن‌ها را تقویت کنیم.

ثبت نظر

ارسال