خودکفایی در تولید بچه ماهی گرمابی

  • چهارشنبه 8 دی 1395 ساعت 6:31
خودکفایی در تولید بچه ماهی گرمابی
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان عنوان کرد:

خودکفایی در تولید بچه ماهی گرمابی

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی)از صادرات بچه ماهی گرمابی به سایر استانها، برای اولین خبر داد.

به گزارش مانا، محبعلی سیستانی در شورای اقتصاد مقاومتی استان، با اشاره به خودکفایی در بخش تولید بچه ماهی گرمابی اگفت: در سالهای گذشته میلیارد ها تومان برای خرید این نوع ماهی از سایر استانها اختصاص داده می شد.
وی افزود: امسال علاوه بر تامین نیاز سیستان و بلوچستان به بچه ماهی گرمابی در این استان، برای اولین بار این نوع بچه ماهی به سایر استان های کشور صادر شد.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) با اشاره به سیستم مدار بسته ماهی قزل آلا خاطر نشان کرد: دو سیستم مدار بسته ماهی قزل آلا در استان وجود داشت که غیر فعال بود و از حدود یک سال و نیم پیش فعال شدند.
سیستانی افزود: در حال حاضر برای تامین بچه ماهی قزل آلا مورد نیاز استخرداران سیستان و بلوچستان هیچ گونه مشکلی نداریم و پیش بینی می شود امسال یا سال آینده بتوان این نوع بچه ماهی را به سایر استانها نیز صادر کرد.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از نهاده های مردمی برای تولید ماهیان گرمابی در سیستان و بلوچستان فراهم بوده و گسترش این نوع پرورش عملی ترین راهکار در تحقق منویات رهبری و اهمیت دادن به چرخه تولید است. پرورش ماهیان گرمابی از روش هایی است که برای بالا بردن سطح تولید در منطقه رواج یافته است و می تواند با فراهم کردن بستری از اشتغال در روستاها چرخ تولید را به چرخش درآورد.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) با اشاره به اقدامات صورت گرفته تصریح کرد: یکی از کارهایی که در راستای درآمدزایی در شهرهای شمالی استان انجام می شود احداث استخر پرورش ماهی توسط وام های اشنغال زایی است که برخی از شهروندان سیستان با احداث آن توانسته اند در این منطقه ماندگار شوند.
وی در ادامه بیان کرد: یک میلیون بچه ماهی زنده و 900تن ماهی خشک از بستر تالاب بین المللی هامون از سوی صیادان سخت کوش منطقه سیستان جمع آوری شده است . با قطع آب رودخانه هیرمند در تیر امسال، شاهد کاهش تدریجی حجم آب تالاب بین المللی هامون و خشک شدن بخش هایی ازاین تالاب به ویژه هامون صابُری به دلیل تبخیر بیش از حد آب بودیم.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای جمع آوری ماهی های خشک شده در بخش هایی از تالاب هامون که دور از دسترس صیادان بود افزود: صیادان این ماهی ها را به صورت خشک شده از سطح تالاب جمع آوری و به کارخانه های پودر ماهی به شهرستان چابهار ارسال کردند.


ثبت نظر

ارسال