دستور رئیس جمهور برای حق بیمه درمان کارگران

سخنگوی وزارت بهداشت از دستور کتبی رئیس جمهور درباره منابع سهم درمان بیمه کارگران و بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی خبر داد.
  • دوشنبه 6 دی 1395 ساعت 12:36
دستور رئیس جمهور برای تعیین هزینه کرد اعتبارات درمان تامین اجتماعیبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ ایرج حریرچی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: رئیس جمهور دیشب دستور کتبی داد تا «9 بیست و هفتم» منابع سازمان تامین اجتماعی -سهم درمان کارگران و بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی - در حسابی مستقل و قابل نظارت مستقیم نهاد ریاست جمهوری باشد، به این ترتیب که حق بیمه کارگران به طور کامل و به موقع در حوزه سلامت و برای کارگران و بیمه شدگان تامین اجتماعی هزینه شود.

وی درباره بدهی بیمه ها به وزارت بهداشت افزود: سازمان بیمه سلامت هزار و 250 میلیارد تومان از اوراق قرضه را به صورت نقدی  به حساب‌های وزارت بهداشت منتقل کرده است، همچنین حدود هزار و 640 میلیارد تومان نیز اوراق به ما داده شده است که در مجموع با این دو پولی که تازه به وزارت بهداشت آمده است میزان مطالبات ما از بیمه‌ها به رقم حدود 10 هزار میلیارد تومان خواهد رسید، اما اگر بخواهیم مطالباتمان را از بیمه‌ها به ماه کامل حساب کنیم، مطالباتمان از آن ها به دی ماه پارسال می‌رسد.

حریرچی با تاکید بر اینکه اوراق قرضه که از طرف سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت می‌آید به هیچ وجه به ارائه کنندگان فردی خدمات قابل پرداخت نیست گفت: ما روش‌هایی برای هزینه کرد آن ها در نظر گرفته‌ایم که مثلا  بدهی به شرکتهای داروسازی پرداخت شود.

وی در ادامه به کاهش پرداخت هزینه ها از جیب مردم درطرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و افزود: در سال 93  پس از اجرای طرح تحول سلامت این پرداخت  51 درصد شده بود که ما با افزایش سهم بیمه و دولت در پرداخت هزینه‌های سلامت برای اولین بار در 20 سال گذشته توانسته‌ایم میزان پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت را به 40 درصد کاهش دهیم. 

حریرچی گفت: این موضوع دستاورد بزرگی است که هیچ کشوری نتوانسته به آن دست یابد؛ به این ترتیب با همکاری دولت، مجلس و وزارت بهداشت، نظام جمهوری اسلامی ایران توانست در مدت یک سال پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت را به 40 درصد کاهش دهد. 

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین زمان آغاز اعتبار بخشی بیمارستان ها را بهمن ماه اعلام کرد و افزود: از بهمن ماه امسال اعتباربخشی جدید در بیمارستان‌ها اجرایی می‌شود و ایمنی بیمار نقش مهمی در این اعتباربخشی‌ها خواهد داشت، ضمن اینکه  خود ارزیابی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور نیز از 15دی ماه آغاز می شود.

وی درباره ادعای مسئولان نظام پرستاری مبنی بر اینکه اعتبار مورد نیاز برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را به وزارت بهداشت پیشنهاد داده بودند گفت: دوستان مدارک ارسالی را ارائه بدهند، اما نکته ای که لازم است بگویم این است که وزارت بهداشت پارسال پیشنهاد خود را به شورای عالی بیمه داده بود و این وظیفه شورای عالی بیمه است که برای تعرفه های پرستاری اعتبار پیش بینی کند.

حریرچی درباره بیمارستان‌های فرسوده ای که عمر برخی از آن ها به صد سال نیز می رسد افزود: وزارت بهداشت در سال 92 و 93 مطالعات وسیعی در این زمینه انجام داده است، به این ترتیب تمام تخت‌های بیمارستانی موجود به لحاظ استحکام بررسی شدند که تعدادی از این تخت‌ها فاقد ارزش بهسازی لرزه‌ای بودند و به این ترتیب تخت‌هایی که ارزش بهسازی دارند به سمت مقاوم سازی پیش می‌روند، اما آن هایی که ارزش بازسازی ندارند جایگزین می‌شوند.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: در مجموع 21 هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان دولت تحویل داده می‌شود و 10 هزار تخت نیز در بیمارستان‌های موجود جایگزین خواهد شد.

ثبت نظر

ارسال