هفدهمین جلسه بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم

جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی، دقایقی قبل به ریاست آقای لاریجانی آغاز به کار کرد.
  • سه شنبه 7 دی 1395 ساعت 16:49
هفدهمین جلسه بررسی جزئیات لایحه برنامه ششمبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه، 7 دی) راس ساعت 13 و 40 دقیقه قبل به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.
ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار دارد.

دولت مکلف به اجرای سیاست‌های مشوق صادراتی شد
نمایندگان مردم در خانه ملت، دولت را مکلف به اجرای سیاست های مشوق صادراتی کردند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه­ شنبه، 7 دی) مجلس شورای اسلامی در بررسی ماده 43 لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور، با بند (ج) این ماده موافقت کردند که براساس این مصوبه، دولت مکلف به اجرای سیاست های مشوق صادراتی شد و همچنین وزارت جهاد کشاورزی باید از محل هدفمندی مابه التفاوت قیمت تولید داخل و قیمت کالای کشاورزی را پرداخت کند.

در بخش آغازین ماده 43 لایحه برنامه ششم توسعه آمده است: دولت مکلف است در اجرای بند سوم سیاست های اقتصاد مقاومتی و به‌منظور متنوع‌سازی ابزارهای حمایت از بخش کشاورزی، تأمین و تجهیز منابع، توسعه و امنیت سرمایه‌گذاری، افزایش صادرات محصولات کشاورزی و ارزش افزایی و تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی اقدامات ذیل را به انجام برساند:

بر اساس بند (ج) ماده 43 این لایحه خوشه‌های صادراتی، ایجاد نشان‌های تجاری و اختصاص مشوق صادراتی به صادرات محصولات کشاورزی تشکیل گردد.

براساس تبصره این بند، پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تولید داخل با قیمت کالای کشاورزی در بازارهای هدف را سالیانه به ‌عنوان مشوق صادراتی محاسبه کند و از منابع هدفمندی یارانه‌ها اختصاص دهد. وزارت جهادکشاورزی قوانین و ضوابط این بند را تعیین کند و به تصویب هیئت وزیران برساند.

بندهای (الف) و (ب) این ماده نیز پیش از این مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

اختلاف قیمت محصولات کشاورزی از تولیدکننده به مصرف کننده نباید از 10 درصد بیشتر شود
نمایندگان مردم در خانه ملت مقرر کردند شکاف قیمت دریافتی تولیدکنندگان و قیمت پرداختی مصرف کنندگان نهایی این محصولات حداقل 10 درصد کاهش یابد.

نمایندگان در نوبت عصر نشست علنی امروز (سه شنبه، 7 دی) مجلس شورای اسلامی، در بررسی لایحه برنامه ششم توسعه با تصویب بندهای (د)، (هـ) و (ز) و ارجاع بند (و) ماده 43 این لایحه به کمیسیون تلفیق برای بررسی مجدد با 142 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

* الیاس حضرتی: ضرورت سرعت دهی به بررسی لایحه برنامه ششم در صحن با استفاده از ماده 153 آیین نامه داخلی

الیاس حضرتی در بررسی این ماده با استناد به ماده 153 آیین ‌نامه داخلی مجلس در تذکری شفاهی گفت: بررسی لایحه برنامه ششم توسعه تاکنون دو هفته به طول انجامیده است لذا از رئیس مجلس تقاضا دارم عملکرد این دو هفته نمایندگان را بررسی کند چرا که تعدادی از مواد لایحه به کمیسیون ارجاع، تعدادی نیز همان طور تصویب و تعدادی که قانون‌های جاری، واضح و مبرهن بودند، دستکاری شدند؛ با وجود این، معتقدم این کارها جز آنکه گرهی بر گره‌ها اضافه کند نتیجه دیگری ندارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: استفاده از ماده 153 آیین‌نامه داخلی مجلس می‌تواند به کار ما سرعت بدهد لذا خواهشمندم به این ماده متوسل شوید و ابتدا مصوبه کمیسیون مطرح و در ادامه رد یا تصویب شود و پس از آن نمایندگان پیشنهادهای خود را بیان کنند چراکه اینگونه کار بررسی لایحه سرعت می‌گیرد.

آقای علی لاریجانی در پاسخ به تذکر آیین‌نامه‌ای الیاس حضرتی گفت: از ماده 153 نمی‌توانیم استفاده کنیم چرا که با حجم بالای مواد لایحه برنامه ششم و بالا بودن اصلاحات، نمایندگان رأی به کلیات و اصل نمی‌دهند چرا که می‌خواهند اصلاحاتشان را مطرح کنند لذا دوباره به مسیر فعلی افتاده است و همین مقدار زمان صرف می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صورتی که نمایندگان میزان موافقت‌ها و مخالفت‌ها را کاهش دهند می‌توانیم به کار بررسی لایحه برنامه ششم توسعه سرعت دهیم در غیر این صورت به لحاظ زمانی فرقی برای ما نخواهد کرد. 

* نقوی حسینی: بندهای متعددی از لایحه برنامه ششم کارشناسی شده نیست

همچنین سیدحسین نقوی حسینی در جریان ارجاع بند (و) به کمیسیون در تذکری گفت: بسیاری از بندهای لایحه کارشناسی شده نیست و جدول توزیع منابع، تدوین نشده است و در مورد صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی باید پرسید این صندوق که از سال 79 تشکیل شده تاکنون چگونه عمل کرده است و متولیان آن حداقل یک گزارش از این عملکرد به نمایندگان مجلس ارائه کنند تا ما باید بدانیم سرمایه اولیه چقدر بوده و در این سال ها چه میزان به این سرمایه اضافه شده است.

در بخش آغازین ماده 43 لایحه برنامه ششم توسعه آمده است: دولت مکلف است در اجرای بند سوم سیاست های اقتصاد مقاومتی و به‌منظور متنوع‌سازی ابزارهای حمایت از بخش کشاورزی، تأمین و تجهیز منابع، توسعه و امنیت سرمایه‌گذاری، افزایش صادرات محصولات کشاورزی و ارزش افزایی و تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی اقدامات ذیل را به انجام برساند.

در بندهای (د)، (هـ)، (ز) ماده 43 لایحه برنامه ششم که مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت، آمده است:

د) کاهش حداقل 10 درصدی شکاف قیمت دریافتی تولیدکنندگان و قیمت پرداختی مصرف کنندگان نهایی این محصولات.
هـ) پوشش بیمه اجباری کلیه دام‌ها در مقابل بیماری های مشترک و واگیردار، پرداخت حداقل 50 درصد سهم بیمه‏ گر توسط دولت و اجرای برنامه حذف دام در کانون‌های آلوده پس از پیش بینی در بودجه سنواتی.
ز) افزایش سهم سرمایه‌گذاری سالانه بخش حداقل 2 درصد.
همچنین در بند (و) ارجاع شده به کمیسیون تلفیق توسط نمایندگان به این شرح آمده است: سرمایه صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی به 10 درصد از ارزش سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی برسد.

اختصاص 20 درصد از منابع صندوق حمایت از توسعه کشاورزی برای صادرات
نمایندگان مردم در خانه ملت مقرر کردند که 20 درصد از منابع صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی برای صادرات این بخش اختصاص یابد.
نمایندگان درنشست علنی نوبت عصر امروز، درجریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با تصویب بندهای (الف) و (ب) ماده 43 موافقت کردند.

در ماده 43 لایحه مذکور آمده است؛ دولت مکلف است در اجرای بند سوم سیاستهای اقتصاد مقاومتی و به‌منظور متنوع‌سازی ابزارهای حمایت از بخش کشاورزی، تأمین و تجهیز منابع، توسعه و امنیت سرمایه‌گذاری، افزایش صادرات محصولات کشاورزی و ارزش افزایی و تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی اقدامات ذیل را به انجام برساند:

الف- ایجاد زمینه گسترش و تکمیل زنجیره‌های ارزش، صنایع‌تبدیلی، تکمیلی و نگهداری محصولات ‌اساسی کشاورزی در قطبهای تولیدی، سردخانه و انبارهای فنی چند منظوره.

ب- صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی موظف است 20 درصد منابع خود را جهت تسهیلات برای صادرات این بخش اختصاص دهد.

ثبت نظر

ارسال