پرداخت 9 هزار و 123 میلیارد تومان از بدهی دولت به شهرداری تهران تا پایان سال

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: دولت مکلف شد تا پایان سال، 9 هزار و 123 میلیارد تومان از بدهی خود را به شهرداری تهران پرداخت کند.
  • سه شنبه 7 دی 1395 ساعت 16:53
قدرت گودرزی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما به جلسه اخیر نوبخت معاون رییس جمهور با شهردار تهران اشاره کرد و گفت: شهردار پایتخت در این جلسه اعلام کرد که با توجه به اینکه دولت از سال 85 پولی به شهرداری تهران نداده اما شهرداری توانسته است خدمات دهی به شهر و شهروندان را با تمام قوا انجام دهد.
وی با تشکر از حمایت نوبخت و تلاش وی برای پرداخت بخشی از بدهی های دولت به شهرداری افزود: در این جلسه عنوان کردیم که دولت بودجه عمومی شهرداری ها را از سالهاست قطع کرده است و این باعث سوق دادن شهرداری ها به سمت ساخت و ساز و فروش تراکم می شود، اما از دوره مدیریت فعلی شهرداری و با تصویب لایحه درآمدهای پایدار در شورای شهر تلاش بر این شد که توجه به سمت درآمدهایی به غیر از فروش تراکم و ناپایدار شهرداری برود.
گودرزی همچنین با اشاره به تعهد معاون رییس جمهور به پرداخت بخشی از بدهی های دولت به شهرداری گفت: آقای نوبخت قول داد که بخشی از بدهی های دولت به شهرداری به مبلغ 5 هزار و 123 میلیارد تومان به اضافه یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره تا پایان سال پرداخت شود.
وی با تشکر از قول مساعد نوبخت افزود: معاون رییس جمهور اعلام کرد که 80 درصد از یارانه بلیت اتوبوس و مترو نیز تا چند ماه آینده به شهرداری پرداخت می شود؛ همچنین سهم 60 درصدی شهرداری تهران از محل جرایم رانندگی نیز که از سال 86 پرداخت نشده قرار است پرداخت شود.
معاون شهردار تهران همچنین با اشاره به پرداخت 2 هزار و 700 میلیارد تومان از دیون طلبکاران از یک سال گذشته گفت: کل دیون شهرداری زیر 5 هزار میلیارد تومان است. البته هم اکنون مطالبات زیر 300 میلیون تومان را نقدا و طبق برنامه ریزی های انجام شده پرداخت می کنیم.
گودرزی افزود: رقم دیون های بالاتر را نیز 30 درصد و 70 درصد غیرنقد پرداخت می کنیم در همین راستا املاکی را که بابت طلب در اختیار پیمانکاران قرار می دهیم قیمت آنها کاملا کارشناسی و قانونی پرداخت می شود.
معاون شهردار تهران در خصوص استخدام جدید نیروهای شهرداری و بار مالی اضافه شده بر مدیریت شهری گفت: ما در شهرداری تهران به هیچ عنوان استخدام نیرو جدید نداریم بلکه این کارکنان فقط تبدیل وضعیت می شوند و این تبدیل وضعیت باعث ثبات شغلی بیش از پیش نیروهای شهرداری خواهد شد.
وی با بیان اینکه شورای شهر تهران در سال 86 مصوبه درآمدهای پایدار برای پایتخت را به تصویب رساند، گفت: در آن سال بین 11 تا 15 درصد از درآمد شهرداری از محل درآمدهای پایدار بود اما خوشبختانه امروز و در 9 ماه گذشته نزدیک به 43 درصد رسیده است.
گودرزی با اشاره به اینکه توجه به درآمد پایدار و عدم اتکا به درآمدهای غیرپایدار از نقاط قوت مدیریت شهری در سال های گذشته بوده است، افزود: سال 86 میزان درآمدهای ناپایدار 80درصد بوده و این درآمدها در حال حاضر به 49 درصد رسیده است.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه هم اکنون از میزان اتکا به درآمدهای ناپایدار کاسته شده است، تصریح کرد: این در حالی است که شاهد عدم وابستگی به فروش تراکم در شهر تهران هستیم؛ همچنین باید اعلام کنم در سال 86 به نسبت امسال میزان صدور پروانه 69 درصد منفی بوده است.
گودرزی افزود: امسال نیز در مقایسه با سال گذشته 8 تا 9 درصد کاهش صدور پروانه در شهر تهران را داشته ایم.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری افزایشی در عوارض املاک نداشته ایم، گفت: میزان عوارضی که هم اکنون دریافت می کنیم بر اساس مصوبه سال 93 وزارت اقتصاد است و هنوز مصوبه جدیدی برای افزایش مبالغ عوارض املاک نداشته ایم.
گودرزی ادامه داد: تا سال 62 قریب به 45 درصد از اعتبار شهرداری ها در بودجه عمومی دولت تامین می شد، اما متاسفانه از این سال به بعد کمک ها از این طریق قطع و قرار شد دولت ها لایحه خودکفایی شهرداری ها را به مجلس ارائه کنند که انجام نشد؛ در حال حاضر نیز با ارسال برنامه ششم توسط دولت به مجلس 40 تا 45 درصد از درآمدهای پایدار شهرداری ها که از طریق مالیات ارزش بر افزوده کاسته خواهد شد.
وی عنوان کرد: با تمام این توضیحات اما از زمان تاسیس بلدیه در پایتخت 40 تا 45 درصد از پروژه هایی که در شهر تهران انجام شده مربوطه به مدیریت اخیر شهرداری است.


ثبت نظر

ارسال